Doorgaan naar hoofdcontent

Vaderschap deel 2


Natuurlijk blijf ik de vader van Thomas, maar mijn verwachtingen waren anders. In de Vogellanden heb ik een gesprek aangevraagd met een pedagoog, toen maakte ik mij zorgen…wat is het effect van mij op Thomas (papa ziek, papa in een rolstoel, papa heel lang niet thuis, hoe gaat het nu met opvoeden, etc.) Vragen had ik over mijn opvoeding nu; moeilijk praten, rolstoel, zorg, etc. hoe moet het nu?
Het is nu anders; papa woont elders, papa en mama zijn geen partners meer, papa ziet Thomas minder, mama heeft een nieuwe vriend. Het is allemaal van invloed op de opvoeding. Het feit dat ik elders woon…daar kun je moeilijk om heen…hoe leg je dat uit aan zo’n klein mannetje? Papa en mama zijn geen partners meer, tja…wel ouders! Dat is voor mij al moeilijk, laat staan voor zo’n klein ventje en dan heeft ze ook nog een nieuwe vriend…dat wel invloed op de opvoeding. Het belangrijkste is dat hij onze situatie kent en hij accepteert het (respect). Hij is goed voor Thomas, ik kan het met hem vinden en we praten, waar mogelijk, over de opvoedingsopvattingen van ieder. Thomas heeft structuur, consequentheid, duidelijkheid, stimulering en rustige situatie nodig. Dingen die ik belangrijk vind binnen de opvoeding en hij ook… Ik heb wel met Thekla over gehad, maar het is erg prettig dat hij er ook zo over denkt.
De rustige situatie is er nu; Thomas woont nog in hetzelfde huis (gelukkig) met zijn vriendjes in de buurt, buren die hij kent…het vertrouwde buurtje voor hem…dat is er belangrijk, ook voor Thekla…ik heb nu een vaste woonplek, ik zie hem nog, papa en mama  kunnen goed met elkaar door 1 deur, de nieuwe vriend van Thekla en ik kunnen het goed vinden. Rustige situatie dus.  Structuur, consequentheid, duidelijkheid en  stimulering heeft de nieuwe vriend van Thekla (Thekla ook natuurlijk, maar dat is logisch) een grote rol in, ik ook wel maar veel minder, ik zie hem niet dagelijks.
Realiteit, hem ergens bij betrekken (niet overal, er zijn grenzen) vind ik belangrijk. Vanaf het moment dat ik ziek werd tot nu…we hebben hem overal bij betrokken; het ziekenhuis, de Vogellanden, het tijdelijke wonen in Raalte tot Kampen…overal hebben we hem bij betrokken…het  was/is de realiteit en dat wilde ik/wij hem niet onthouden. Is het goed geweest voor het mannetje? Dat zien we wel als hij ouder word, dan leggen we alles uit…hij zal het nu niet allemaal begrijpen.
In het ziekenhuis liet ik zien wat ovelevingswil is, in de Vogellanden wat doorzettingsvermogen is, in Raalte wat realisme inhoud en Kampen…acceptatie…



In het volgende blog meer over acceptatie.

Reacties

  1. Wat ben je toch een kanjer, ook om dit weer zo duidelijk te verwoorden,hoop dat die Kleine GROOOOOOOTE vriend van je, het een plekje in zijn hartje kan geven. wens jou heeeeel veeeeel sterkte dit alles te verwerken.

    Groetjes Beber.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke blog lees ik van je. Wat mooi dat je aan velen laat weten wat het allemaal inhoudt, voor welke uitdagingen je komt te staan. Ik wist dingen uit boeken, maar een blog van jou zegt zoveel meer. Ik wil je nu toch eindelijk eens zeggen dat je voor mij een voorbeeld bent van hoe je dingen in het leven ook op kan pakken. Uit je schrijfsels is elke keer weer op te maken dat je heeel veeel kracht hebt. En er spreekt zoveel liefde uit voor je zoon.
    Groetjes Jantine (van Rens)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk