Doorgaan naar hoofdcontent

NUTTIG RONDFLADDEREN! EINDELIJK NUTTIG!!


Eerder in een blog schreef ik dit:

“Ik ben al heel lang opzoek naar vrijwilligerswerk, heb verschillende mensen ingeschakeld die mij hierbij wilden helpen…zonder resultaat. Mensen met connecties en contacten “Nu kom je er Emil” zeiden ze…ondanks dit toch kreeg men steeds te horen dat het niet iets werd, of men hoorde niets terug!  En ik hoorde het ook niet terug, niet goed nieuws of slecht…niets hoorde ik! Wat deed ik verkeerd?  Wil participeren, graag zelfs, maar instanties zijn huiverig… “Straks doet hij ons werk vrijwillig, terwijl wij er voor betaald krijgen” Angstcultuur dus, angst voor banenverlies door participerende vrijwilligers! Het moet gekker worden, ikzelf wil echt geen baan inpikken, ben gemotiveerd om vrijwilligerswerk te doen en iets te doen voor mijn uitkering! Participatie is goed, maar dan moet je wel de kans krijgen en anderen je deze kans geven…angst voor je baan doordat een vrijwilliger ondersteuning geeft moet toch motiverend werken en niet angst oproepen. Participeren werk pas echt goed als deze angst omslaat in motivatie, zo werkt een participatiemaatschappij toch? Motivatie is het fundament voor zo’n maatschappij!”

Nu heb ikzelf initiatief genomen, waar mensen met hersenletsel (zoals ik) moeite mee hebben, en heb vrijwilligerswerk gevonden! Eindelijk nuttig! Per direct gestopt met het AC, waar toch al geen fan van was, nu in mijn proefperiode daar, maar ik voel mij nu al op mijn plek. Ik doe werk op de Vogellanden op de afdeling kwaliteit…ik doe ondersteunende administratieve werkzaamheden op de computer…geweldig! Voel me nuttig en onderdeel van een bedrijf…nu al…voorlopig 1 dag in de week, maar ik hoop straks meerdere dagen!



Dit is hoe ik participeren in de maatschappij zie, ik ben gemotiveerd om er heen te gaan, ik ging minder tot niet gemotiveerd naar het AC. Op de Vogellanden weten ze tenminste hoe een participatiemaatschappij hoort! Je bent onderdeel van een team, je krijgt waardering en dit werkt motiverend…nu scheelt het wel in mijn geval dat ik, door mijn geschiedenis, er al veel mensen ken dus dit werkt ook mee! Maar al met al, word ik gewaardeerd. Ben onderdeel van een bedrijf, doe mij werk en hierdoor participeer je in maatschappij omdat er onderdeel van bent. Op het AC ben je bezig voor jezelf en niet voor de maatschappij…daar ben je geen onderdeel van (ja de ‘gandicapten’) en je participeert hierdoor niet!

Eerder schreef ik in ditzelfde blog: “Participatie…participeren is meedoen toch? Meedoen in de maatschappij, door mijn hersenbloeding maakte ik tijdelijk, niet actief, geen deel uit van deze maatschappij. Mijn leven bestond uit mijn strijd om in leven te blijven



Meedoen…doe ik nu ook, eerst niet actief; ik revalideerde ik in de Vogellanden, nu actief; ik doe werk in de Vogellanden. Meedoen is zo belangrijk voor mij…ik ben heel veel kwijt geraakt waaronder werk, dat heb ik nu terug…wel in vorm van vrijwilligerswerk en niet in loondienst. Maar desondanks dit feit is het nuttig zijn terug, mijn verantwoordelijkheidsgevoel kan ik nu weer voelen…het is  niet voor te stellen als je het niet overkomt, maar ik wil naar mijn werk, ik kan nu niet wachten op maandag!! Ook zuchtte ik als het weekend voorbij was en was maandag…”O ik moet weer werken.” Maar ik het woordje ‘moet’ vervangen door ‘wil’ …nu denk ik “O ik wil weer werken.” Misschien veranderd dit ooit, maar het begin is er!

Weet je wat nu zo leuk is; ik krijg het gevoel weer ‘mens’ te zijn, ben ik ook maar nu voel ik het ook en dit is echt super! Het werk zelf, okay ben ik niet voor opgeleid, maar geeft voldoening… Collega’s geven ook voldoening daar, het gevoel is goed, dus voel ik me goed en krijg ik energie!




Het was een goed voornemen van mij…vrijwilligerswerk vinden en nu is het gelukt! In 2015 heb ik nu eindelijk vrijwilligerswerk gevonden en nog wel bij de Vogellanden! Wie had dat toen ik er revalideerde ooit gedacht, okay ik zei toen op de afdeling ooit kom ik een verdieping hoger en nu het ik daar juist vrijwilligerswerk…haha…had toch gelijk!

Vragen? Stel ze in een reactie!!

Reacties

  1. Mooi verwoord Emil.
    Fijn dat je je plekje hebt gevonden. Het gevoel weer hebt nuttig te zijn...
    Met jouw instelling vind ik je een voorbeeld voor velen! Topper👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo