Doorgaan naar hoofdcontent

OORDOPJES

Over straat lopen is voor de meeste mensen gewoon.



Oordopjes in, petje op, in rolstoel zitten, zonnebril op…zo nu kan iemand met hersenbeschadiging de straat op; oordopjes in is om de vele prikkels tegen te houden die ‘ongefilterd’ harder binnenkomen…petje en zonnebril om lichtinval te minimaliseren. Want ook licht komt ‘ongefilterd’ binnen (filtering door de hersens is zwaar aangetast of stuk) en de rolstoel omdat je niet meer de energie hebt om lange stukken te lopen, de energiehuishouding is ernstig verstoord. Zomaar wat iemand met hersenbeschadiging moet doen om ‘even’ een stukje in het openbaar te lopen… Okay deze persoon kan nog lopen, maar hoe je hersenen veel regelen! Als daar wat ernstig verstoord wordt of kapot gaat heeft dat dus ernstige gevolgen voor deze persoon…

Ik zit altijd in een rolstoel omdat dat gedeelte in je hersenen dat regelt dat je kunt lopen bij mij kapot is, de verbindingen in mijn hersenen die signalen geven om lopen zijn weg, evenwicht bij lopen, balans, inschatten gewicht benen en voeten…weg! Zelfstandig, los lopen, zal niet meer gaan, maar af en toe loop ik met mijn armsteunrolator…niet buiten het moet een vlakke ondergrond zijn en buiten in niet alles vlak hoor.



Op een terras zitten is voor de meeste van jullie geen probleem, voor mij is dit erg moeilijk. Nu, na jaren (ervaring) gaat het al beter… De eerste keer was zwaar, alle geluiden (achtergrond- en de voorgrondgeluiden) komen binnen in mijn brein en 10x zo hard…het onderscheid wat jullie aanbrengen (achtergrond- en de voorgrondgeluiden) is er bij mij niet en probeer dan maar een gesprek te voeren, te luisteren, je te concentreren…nou dit kostte mij veel energie hoor. Nu? Veel minder…hoe ik dat doe? Ik heb mijzelf aangeleerd (met moeite) om mij te concentreren op diegene met wie ik ben. Wil niet zeggen dat ik niets meer hoor van de andere geluiden, de achtergrondgeluiden, maar ik probeer nu zelf (kost veel energie) zelf onderscheid hierin aan te brengen. Dit geldt voor mij in alle situaties die veel geluid met zich mee brengen…restaurant, bioscoop, feestjes…etc.

Maar ik heb het geluk dat ik geen oordopjes hoef te gebruiken ook al hoor ik echt alles. Men zegt wel een als het stil is ‘je kunt een spelt horen vallen’. Niemand zou dit kunnen, maar niemand is een verkeerd woord…ik wel denk ik, want geluid komt harder binnen nu, dus stel je even voor; een spelt valt en bij mij komt het binnen alsof er een metalen voorwerp valt. Nou weet ik wel, een spelt is ook  een metalen voorwerp, maar ik bedoel een groter metalen voorwerp.

Er zijn veel situaties waarin je hersenen signalen sturen, eigenlijk in alle situaties! Je kunt zomaar een situatie bedenken en je hersenen spelen een rol…en dit gebeurt onbewust, omdat dit een automatisme is…stel je nu voor dat er in je hersenen iets catastrofaals gebeurt (de hersenen zijn zo teer dat iets kleins al catastrofaal kan zijn) en dat deze automatismen wegvallen, signalen worden niet doorgegeven, je kunt niet meer lopen, praten, iets oppakken, geluid komt tientallen keren harder binnen omdat je filter (= een automatisme) niet functioneert…stel je voor dat alles dat je voor lief neemt, ‘normaal’ vind dat je lichaam dat doet wegvalt! Alles weg, je kunt niets meer! Niemand kan zich dit voorstellen! Alleen diegene die dit is overkomen…zoals ik.



Een gesprek waarbij mensen door elkaar praten, klinkt voor mij als abracadabra; ik schakel uit, ik volg dit niet en schakel uit…eerder zei ik niets en ging iets anders doen (=uitschakelen een automatisch copingsmechanisme dat nog werkt) nu zeg ik het en mensen weten nu ook dat men dit bij mij niet moeten doen, mensen die mij goed kennen herkennen de signalen die ik afgeef in zulke situaties en handelen hierna. TV kijken en dat er gepraat word kan ik niet filteren en word 1 brei…dus dit moet je gewoon niet doen, ik kan ook niet telefoneren en TV kijken tegelijk of chipszakjes openen terwijl ik tv kijk lijdt mij af(lees in mijnblog ‘Mannen kunnen geen twee dingen tegelijk!’ uit 2011)  Dit zijn maar hele normale dingen, maar kosten mij en andere mensen met hersenbeschadiging veel moeite, gaan ze liever (mits mogelijk) uit de weg.

Net als praten, gaat voor mij al moeilijk, maar praten en nadenken. Eerst ging ik sneller nadenken over wat ik wilde zeggen en struikelde ik over zinnen/woorden en was ik de draad kwijt…dit koste mij zoveel energie dat ik soms gewoon niks meer kon, niet meer praten of wat anders…een totale ‘shutdown’ van je lichaam… Bij mij duurde het in het begin uren voordat ik weer 100% was, nu sneller, soms minuten, in jaren leer je dingen weer los te koppelen (gedachten en spraak) leer je jezelf copingsmechanismen aan.



Eten koken, ook zoiets…dit was vroeger een hobby van mij, voor de bloeding zeg maar, ik was er ook goed in en vond het leuk ook, Ik kon genieten om uren in de keuken te staan, iets bijzonders voor vrienden of familie op tafel zetten, geweldig vind/vond ik dit. Maar nu kan (wil wel) ik dit niet meer, al die handelingen en sommige tegelijk, overzicht in de volgorde (wat in het bereiden belangrijk is) en timing. Dit heb ik niet meer, wel de kennis, en de kunde, maar zelfstandig koken gaat niet meer. Nee tegenwoordig moet ik het samen met iemand doen…hier geniet ik ook van, maar is anders, begrijpen jullie dat?


Niemand zal ooit begrijpen hoe het is om te leven met hersenbeschadiging, behalve dan de mensen die overkomen!

Reacties

  1. Bedankt voor jouw blog.
    Mooi en duidelijk geschreven.
    Voor mij confronterend herkenbaar.
    Ermee om leren gaan, het accepteren en het uitspreken naar mensen is inderdaad heel belangrijk. Niet iedereen ziet het of voelt het aan.
    Misschien begrijpelijk als je het zelf niet hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. snap ik en mensen begrijpen het pas als het je overkomt...in je omgeving moet men het accepteren en zeker rekening houden met je

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo