Doorgaan naar hoofdcontent

HJERNESKADE


Februari

1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe?



2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)  tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo’n goede invloed op mij…zij was voor mij ‘de ware’ waar ik nog wel eens de fout in wou gaan, weerhield mijn liefde voor haar er nu van!

3 Februari… Pearl Jam schalt uit mijn speakers ‘It’s Revolution Baby!’. Revolutie is wel nodig om de gemeenten in Nederland er van bewust te maken wat het gevolg is van de ratificatie van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een handicap. Het verplichtende karakter van de uitvoering van dit verdrag op de verschillende domeinen betreffende gemeente is nog niet duidelijk, de regering is voor het brengen van deze duidelijkheid iets verplicht. Zij moeten zorgen voor deze duidelijkheid; of volgens eigen wetten en opdrachten of middels de coalitie van inclusie met een mandaat waarin de Staat (=regering) samenwerk met de verschillende maatschappelijke organisaties om ‘gezamenlijk’ te zorgen voor een inclusieve maatschappij, zoals er volgens het verdrag moet komen!





4 Februari… Nieuwe bewoner hier, aardige man, maar…woont al 21 jaar in Nederland maar praat gebrekkig Nederlands, spreek over ‘onze’ cultuur (hij komt oorspronkelijk uit Iran) dit is een duidelijke misstap, integratie is hier duidelijk mislukt! Ik kan hier zo boos om worden…en hij doet zo zielig, zit alleen maar in de slachtofferrol, dit zeker jullie cultuur? Kotsen moet ik hiervan, hij werkt mij op de zenuwen en door mijn hersenletsel nog meer…je word bijna een racist, nee wil ik niet, hij stoort mij! Niet IraniĂ«rs in het algemeen, nee dit zielige slachtoffer is IraniĂ«r.

5&6 Februari…
Ik was deze dagen op de Vogellanden aan het werk! Dus niet veel beleeft naar mijn mening, niet echt iets noemenswaardig denk ik…

7 Februari… Vandaag Zwolle-middag i.p.v. morgen, alvast mijn verjaardag daar vieren, mijn ouders zijn er ook. 41 jaar word ik zaterdag, mijn 42e levensjaar, dat had 10 jaar geleden toen ik in het ziekenhuis lag te vechten voor mijn leven niemand bedacht. Maar mijn vechtlust en doorzettingsvermogen heeft mij gebracht waar ik nu ben! En daar ben ik trots op en ik hoop dat mijn zoon gezien heeft dat opgeven geen optie in het leven is, doorzetten en vechten!

8 Februari… Geschrokken om een factuur betreffende eigenbijdrage…logopedie. Ik snap de zorgverzekering niet…eigen bijdrage okay, maar zoveel? Jezus! Ik kreeg een forse rekening van mijn zorgverzekering, eigen risico, echt wat een fors bedrag…klotenzooi! Ben je al ziek, betaal ik al veel zorgkosten en nu logopedie ook nog? Ik word zo gestraft omdat ik ziek ben, echt, onbegrijpelijk dit, ik wil geen verassingen meer, ik twijfel nu heel erg om te gaan stoppen met logopedie (neigt meer naar stoppen). Dit heb ik haar gemaild. Krijg nog wel een mail van de logopediste dat het vanaf dat dit eigenrisico betaald is compleet vergoed wordt. Of deze info mijn besluit veranderd…twijfels blijven, ben eigenwijs en ik wil geen financiĂ«le verassing meer in de toekomst, okay ze heeft hiervoor begrip, komt met mij praten straks, de deur staat nog een beetje open voor logopedie… Ben weer te goed voor deze wereld, of…?
Zo gaat het dus bij; de schrik is over en ben na een aantal gesprekken rustiger geworden en besloten om door te gaan met logopedie. Ik ging vooruit en dat wil ik niet verliezen.



9 Februari… Logopedie gaat door, na gesprekken met mijn contactpersoon en de logopediste, heb ik gevraagd middels mail of het gewoon door kan gaan.  Geelukkig wel, hersenbeschadiging maakt dat ik in een opwelling (schrik) keuzes maak en dit gaat niet goed, te snel en maak beslissingen uit emotie en dit moet ik niet doen, maar leer dat maar eens aan als je geen controle hebt over dit soort dingen. Ik wil wel, doe mijn best en meer kan ik niet doen!
Vanavond alvast twee goede vrienden hier, konden morgen niet, om alvast mijn verjaardag in te luiden. Biertje, taart, hapjes en ik kreeg een presentje alvast; het kaartspel UNO©, dat hebben toen tot de late uurtjes gespeeld.

10 Februari… Jarig, weer een jaartje erbij…41 nu, echt ik word een oude man. Dat weet je maar nu begin ik het ook te beseffen…  Tien jaar geleden had niemand het voor mogelijk gehouden dat ik deze leeftijd zou bereiken (ik lag er slecht bij…letterlijk) Men hoopte het! Nu heb ik het bereikt door mijn wilskracht, doorzettingsvermogen en vechtlust. En wat was het een strijd, lang moeten doorzetten…van iets naar niets en na een lange strijd weer iets. Op dit soort momenten denk je er aan ‘Wat ben ik van ver gekomen’ en nog ben ik aan het strijden, niet meer voor mijn leven, maar om te leren leven met mijn restverschijnselen van mijn hersenbloeding; mijn beperkingen!
Genoeg hierover!

11 Februari… Niet echt een bijzondere dag, gewoon een zondag. Wel ‘the day after the day before’ maar okay…
Gezelligheid, het woord van de dag, gisteravond naar het theater met mijn pa, afluister van mijn verjaardag, een show van DaniĂ«l Arends ‘Afterparty’. Een betere afsluiting van de dag kun je niet hebben, met een echte ‘Afterparty’. Humor, zwarte humor…grensopzoekende humor ook. Een vleugje rassen-, seksistische-, zwartgallige-humor, met nog een sausje zelfspot. Ja je moet er van houden, dit soort humor kan wel denk ik.

12 Februari…  Ik wil weer een recept met jullie delen, ondanks sat kluiven mij niet meer lukt, lijkt mij dit wel lekker…voor de lekkerbekker onder mijn lezers:


Spicy Koreaanse kippenvleugels met knoflook-soja dip
Ja lekker kippenvleugels kluiven. De meeste mensen krijgen er geen genoeg van. Dat geldt ook voor mij. Als we boodschappen gaan doen dan moet je verplicht langs de poelier lopen. Die zit nou eenmaal aan het begin van het winkelcentrum en kan de verleiding dan niet weerstaan om wat te halen. Kip van goede kwaliteit is zoveel lekkerder dan plofkip van AH of Jumbo. Nooit kopen dus. Dit recept heb ik ooit gekregen van een andere bevriende scheepskok (een Canadees) en die zette dat op tafel als snack. Helemaal verbouwd dat recept en nu is het dit geworden.


IngrediĂ«nten 4 personen
Kip met marinade:

1 kilo kippenvleugels
2 el sojasaus
2 teentjes 
knoflook (geperst)
1 el sesamzaad
1 el vers geraspte gember
1 t sesamolie
2 t suiker
½ t zwarte peper
2 t cayennepeper

De knoflook-soja dipsaus:

4 el fijngehakte lente uitjes
4 teentjes knoflook (fijngehakt)
4 el sojasaus
2 el rijstazijn
1 t sesamolie
1 t suiker
½ t chilipoeder

Bereidingswijze
Ingrediënten goed door elkaar. Voeg dan de kippenvleugels toe en zet afgedekt in de koelkast. Laat een nacht marineren. Neem een ovenrooster en leg de gemarineerde kippenvleugels erop (wel bakplaat er onder tegen lekken). Verwarm de oven voor op 180 graden en bak ze in ongeveer 20 minuten gaar. Als je er met een vork inprikt en het sap komt eruit dan zijn ze gaar. Zet de hetelucht oven nu op de grillstand en geef ze 2 minuten een tik. Zo worden ze lekker krokant en mooi bruin. Wel af en toe omdraaien. Ondertussen maak je de dipsaus. Meng alle ingrediënten door elkaar in een glazen schaaltje. Serveer bij de vleugeltjes of serveer apart uit in kleine bakjes per persoon. Strooi sesamzaad over je vleugeltjes. Dit is wel zo lekker dat als je begint het gevaar levensgroot is dat je alleen zo een kilo wegkluift


13 Februari… Vandaag zou ik bij MEE meewerken om voorlichting te geven over NAH, maar helaas ging dit niet door. Het was weer eens zover, ik ‘flipte’ om iets dat de chauffeur niet begreep ofzo… de situatie: hij zette mijn rolstoel niet vast, hij wilde wegrijden, maar ik zei hem dat mijn rolstoel wel vast moet staan, hij zei ‘och, er gebeurd zo niets..’ (ik weet wel beter) ik zei van wel en ik ben afhankelijk van die rolstoel, dus ik zei hem dat hij vast MOET! Hij snapte het niet (of wilde het niet snappen) ik wilde zo niet weg en vroeg hem op een niet al vriendelijke manier om mijn rolstoel dan maar weer voor mij klaar te zetten! Na een niet te herhalen woordenwisseling, ging boos naar binnen en ging hij boos rijden . nou echt…ik werd boos omdat ik wilde dat mijn rolstoel vast gezet werd! Is dat zo gek? Ik ben afhankelijk dat ding. Wil niet dat hij stuk gaat, dan kan ik niets! Wie heeft hier nu eigenlijk hersenbeschadiging?

14 Februari… Valentijnsdag? Wat een commerciĂ«le bullshit! Wat is er gebeurd, weet iemand nog wat de oorspronkelijke betekenis is? En who the fuck is Valentijn?

Valentijnsdag is de feestdag van de heilige Valentinus. De datum van deze dag is 14 februari.
Valentinus is de schutspatroon van verliefden en verloofden. Hij stierf als martelaar in het jaar 306. Valentijnsdag is ontstaan in de Verenigde Staten en is ongeveer in de jaren 50 van de twintigste eeuw overgewaaid naar Nederland. Doordat de binnenlandse vraag naar bloemen eind jaren 40 terugliep, heeft een bestuurslid die werkzaam was voor De Nederlandse Bloemisterij in Amerika, Valentijnsdag als het ware geĂŻntroduceerd in Nederland. Mede hierdoor wordt deze dag ook wel 'bloemendag' genoemd. Valentijnsdag is bij uitstek een dag waarop men anoniem bijvoorbeeld een kaartje zonder afzender stuurt aan een stille liefde. Men kan deze dag ook gebruiken om iemand te bedanken met een cadeautje of met bloemen. Restaurants organiseren vanuit commercieel oogpunt gezien speciale valentijnsdiners. (Bron: www.ensie.nl)
Voor de vraag En who the fuck is Valentijn? zie de link op zijn naam, klik erop en je krijgt een pagina met informatie over wie Valentijn, Valentinus, is.



Dag van geliefden of ‘stille’ aanbidders. Voor mij is dat raar…ben ik dan nooit verliefd? Ja echt wel, ik heb ook gevoel in mijn donder hoor, zou wat zijn dat ik dat niet had, maar ik word dan weer verliefd op verkeerde personen. Shit is dat! En ik vraag mij af of er wel iemand op mij verliefd kan worden? Een beperkt iemand? Relatie, samenwonen hoeft van mij niet, dit wil ik niet eens meer, maar latten? Wie weet zit dat er ooit voor mij in? Maar ook hierbij heb ik zo mijn vraagtekens, ik ben niet zielig mensen.

15 Februari… Soms heb je van die dagen dat je niet weet waarover je wilt schrijven, vandaag heb ik zo’n dag. Noem het een vorm van hersenletsel; geen hersenspinsels op papier krijgen, behalve dan dit gedoe!

16 Februari… Nog een dag als gisteren…echt…geen idee waar ik het over moet hebben.

17 Februari… Op donderdag 15 februari kreeg ik deze mail:

Hoi Emil

Naar aanleiding van de laatste confrontatie  met 1 van onze chauffeurs hebben we besloten om je niet meer te vervoeren met onze vervoersdienst.
Eerder hebben we een gesprek gehad over de wijze waarop jij reageert wanneer er escalaties zijn of dat er onvrede is bij jou over de wijze waarop je vervoert wordt.
Ik begrijp dat het niet altijd vlekkeloos verloopt, maar we hebben in het verleden afspraken gemaakt over de omgang met elkaar waarbij wederzijds respect centraal staat.
Nu na de laatste escalatie, afgelopen dinsdag, is de maat vol en hebben we besloten om jou niet meer te vervoeren, mede omdat geen enkele chauffeur jouw wil vervoeren, zoals je weet zijn al onze chauffeurs vrijwilligers en kan ik van hen niet verwachten dat ze dit moeten gaan doen, helaas.
Ik hoop dat je bij het WMO vervoer in het vervolg terecht kan, het spijt me dat het zo gelopen is.

Met vriendelijke groet,

Lammert Bastiaan

Deze man snapt hersenletsel niet, heeft zelf hersenletsel denk ik en dat noemt zich manager? Ik ben gek zeker? Ondanks dat ik vorig jaar met mijn toenmalige contactpersoon een gesprek met hem heb gehad, waarin we duidelijk en helder zijn geweest over de invloed van hersenletsel op mijn gedrag, is dit niet blijven hangen bij hem denk ik. Ik heb gewoon geen controle over mijn gedrag in situaties waarin mijn hersenen teveel prikkels krijgen! Deze mail bewijst zijn onkunde, onbegrip, etc. ik weet dat ik ook niet altijd fair ben en dat ook wat schuld heb aan de ontstane situatie, maar de invloed van mijn hersenletsel is in deze situatie fors! Ik wil mij niet verschuilen achter mijn hersenletsel of het gebruiken als excuus…maar echt deze situatie is voor 99% ontstaan door mijn hersenletsel! Snap dit nu eens!



18 Februari… Ach ja deze dag, wakker worden

19 Februari… Ach ja deze dag, wakker worden

20 Februari… In mijn stukje op 17 zette ik de mail die ik ontving uit naam van Welzijns-vervoerservice uit Kampen geschreven door dhr. Bastiaan, maar geen woord over een ttime-out…ik lees toch echt stopzetten vervoer. Mijn contactpersoon belde met deze meneer en kreeg het volgende te horen en mailde mij dit:

Ja ik heb contact gehad met Lammert. Na lang praten gaf Lammert aan dat er geen einde zit aan het vervoer, maar dat er in ieder geval even een time-out nodig is. De chauffeurs willen jou op dit moment niet meer vervoeren. Lammert is met ze in gesprek gegaan en heeft ook nogmaals jouw hersenletsel uitgelegd, maar Lammert geeft ook aan dat hij niemand kan verplichten om jou te vervoeren. De chauffeurs zien het op dit moment niet zitten. Ze begrijpen dat het te maken heeft met jouw hersenletsel, maar ze willen gewoon niet zo behandeld worden. Ze geven dus bij deze hun grens aan wat betreft het begrip. Lammert zegt dat het misschien tijd nodig heeft: het moet even bekoelen en wie weet dat het na een paar weken weer opgepakt kan worden.
 Ik heb het hem sowieso niet makkelijk gemaakt tijdens het telefoongesprek, maar hij geeft ook aan dat dit de boodschap is en dat de time-out dan nog de enige optie is. Dat vind ik sowieso nog wel een mooie opening; het betekent niet dat ze je helemaal niet meer willen vervoeren

Zie je nu het woord time-out en niet meer stopzetten vervoer? Hij spreekt over de chauffeurs, maar weet van twee, dus chauffeurs ja…maar 1 ben ik niet rauwig om maar in die andere waar ik de 13e de aanvaring mee had ben ik zwaar teleurgesteld! Verkeerde inschatting van zijn empathisch vermogen en intelligentieniveau van mijn kant! Maar ik heb ook een goed excuus; hersenbeschadiging!

21 Februari…zucht writersblokade…

22 Februari… Logopedie weer opgepakt, ik hoorde steeds vaker dat ik meer binnensmonds aan het praten was. Dit wil ik niet, dus dacht ik ‘ik ga logopedie doen. Om mijn spraak weer wat te verbeteren’. Ik werk toe naar pittigere articulatie in de logopedie, het is niet dat mensen mij niet verstaan, maar het oor wil ook wat? En ik wil duidelijk spreken, minder kaak geklemd, zodat ik minder binnensmonds ga praten! Lukt al aardig, oefeningen gaan goed, nu nog in praktijk.

23 Februari… zucht writersblokade…
24 Februari… Gisteren een goed gesprek gehad, onder het genot van een biertje, goede muziek en worst over opvoeding. Aanleiding was het feit dat er over opleidingen en werk werd gesproken en dat de opvoeding van invloed is op je keuze in school, werk, eigenlijk op alles. Je opvoeding bepaald de keuzes die je maakt.
Opvoeding is belangrijk, hoe je ouders over dingen denken en praten, krijg jij mee en dit bepaald de keuze die jij maakt!

25 Februari… Keuzes maken, ‘naar welke middelbare school ga ik na de basisschool’?  Ik ben van mening dat het een kleine invloed heeft op je verdere leven… Jezelf, wat jezelf doet is veel belangrijker! De keuze is gebaseerd op de opvoeding die je kreeg, wat je in je leven maakt en dan kies je, maar uiteindelijk bepaal jijzelf wat je met die keuze doet! Dus schoolkeuze is belangrijk, maar ik denk dat het veel belangrijker is wat jezelf maakt van deze keuze! In je opvoeding geven ouders je de tools om deze keuzes te maken, maar uiteindelijk beslis jezelf en maak jezelf wat van je keuze…jij!

26 Februari… Ach ja deze dag, wakker worden

27 Februari… Ach ja deze dag, wakker worden

28 Februari… Een korte maand en weinig inspiratie een slechte combinatie.  Een resume van deze maand: jaartje ouder worden, gezeik mer vervoerservice welzijn, logopedie, gezellig, keuzes maken, 1,9 begin maand en laatste nacht -7,0 ˚C…een kort maar hevig maandje.
Mijn verjaardag een jaartje ouder en daar vertelde mijn vader dat we dit jaar een hele leuke vakantiereis gaan maken: een cruise! En wel naar de Noorse Fjorden! Word bijzonder zeg! Ik vind het ook wel eng, niet om met mijn vader weg te gaan (hebben we vaker gedaan), maar om iets als dit te ondernemen. Wat moet ik meenemen? Word ik niet ‘zeeziek’? op een boot? En als er nu iets gebeurd, ik ben afhankelijk van anderen… Ik kan niet zwemmen. Echt zomaar wat vragen die in mij opkomen nu…




Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie