Doorgaan naar hoofdcontent

GEPRIKKELD?


Ik ben nu extra gevoelig voor prikkels, dus ik heb nu ik hersenletsel heb last van overprikkeling. Maar wat is dit precies? De meesten van jullie weten het allang, maar voor de lezers onder jullie die het nog nieten…even een uitleg:


Een explosie in je hoofd

Door hersenletsel kan het filter in je hoofd dat prikkels filtert, kapot zijn. Daardoor komen alle prikkels, zoals geuren en geluiden maar ook gedachten, keihard binnen. Er is in dit geval sprake van overprikkeling, waardoor de hersenen teveel te verwerken krijgen en het zenuwstelsel op tilt slaat. Met alle gevolgen van dien. De ene ervaart het als een explosie of een kermis in zijn hoofd, de ander als constante chaos of zelfs stekende pijn.



Enkele sites met goede informatie voor de geïnteresseerde lezers:






Vandaag beginnen de Kamperui(t)dagen; druk, veel mensen, muziek…leuk voor iedereen, maar voor mij niet. Voorheen ging ik wel naar dit soort dagen…de Zwolsche Blauwvingerdagen of in Emmen de Vlindermarkt ging altijd heen, maar nu zijn deze dagen voor mij te veel, te druk…mijn hoofd kan alle binnenkomende prikkels niet verwerken. Mijn hoofd ‘explodeert’ dan; niet letterlijk, maar de hoeveelheid prikkels die binnenkomen worden nauwelijks verwerkt (stuk na mijn SAB) en word 1 brei in mijn hersens en dit kost veel, heel veel, energie.




Zintuigen kunnen overprikkelen; licht komt bij feller binnen (alle soorten licht), zelf in de winter bij sneeuwval (wat in Nederland gelukkig niet vaak/veel voorkomt) draag ik een zonnebril! Ook mijn gehoor is anders, zonder filter is alles gevoeliger…geluid hoe zacht ook leid mij af en probeer dan maar eens een gesprek te voeren als alle geluiden je afleiden. Zie ook een voorbeeld hierboven. Ik kan niet tegen warmte van eten of drinken, ik schat het meer in en schrik dan enorm. Met koffie bijvoorbeeld…ik laat het afkoelen zodat ik het kan drinken, ik heb het wel eens gehad dat ik iets te heets dronk dan schiet mijn lijf gelukkig snel/direct in ‘veiligheidsmodes’ en moet het je lijf uit! In het geval drinken…spuug, sproei of kots ik dat de drank (koffie/thee in dit geval) uit, ook eten…verslik ik mij, berg je dan maar!


Als er bij mij teveel informatie binnenkomt, bijvoorbeeld als ik vermoeid ben of als er al iets is gebeurd wat bij in mijn hoofd zit en er komt nog meer informatie bij ‘explodeert’ mijn hoofd en dat is het moment dat ik nergens meer over na denk, mijn hoofd zit te vol en ‘loopt over’ (=explosie) …dan kan ik niet meer normaal praten, zeg (schreeuw) dingen die ik normaal niet zou zeggen, ik ben op zo’n moment onverstaanbaar al denk ik zelf van niet.


Prikkels, overprikkeling, lastig uit te leggen…de 1 heeft er meer last van dan de ander. Maar 1 ding is zeker: bij welke vorm van hersenletsel ook, overprikkeling is er altijd! Het is een gevolg van hersenletsel.

Korte blog...vragen? Waar ik nog meer over kan schrijven? Reageer op deze blog.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk