Doorgaan naar hoofdcontent

#REGELHET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Geen inspiratie hebben, niet weten waarover je het wilt hebben in een blog. Dit had ik in september, gewoon geen zin omdat je niet weet waarover je wilt schrijven en je wilt ook geen onzinnigheid opschrijven, dus koos ik ervoor om een maandje over te slaan… Soms vraag je de hulp in van anderen om hopelijk een inspiratie ‘boost’ te krijgen, dit werkt vaak, maar vorige maand tot mijn spijt niet. Nu verwachten jullie een blog van mij die staat, super is…maar ik hoop dat ik aan deze verwachting kan voldoen. De druk is hoog en deze druk leg ik mijzelf op en ik hoop dat dit niet verlammend werkt.


Allereerst wil ik benoemen dat ik het waardeer dat jij de tijd neemt om mijn blog te lezen, dit wil zeggen dat jij je interesseert in mij en mijn hersenspinsels voor lief neemt. Ik ben deze blog ooit begonnen om iedereen in mijn omgeving te informeren over hersenletsel, wat is dit, wat is NAH en hoe is het, voor mij, om te leven met hersenletsel, en ook om zelf het allemaal te verwerken door het op te schrijven. Ik neem jullie, de lezers, mee in mijn leven nu…mijn beperkingen nu n.a.v. het letsel en dit is nogal wat. Het is persoonlijk, confronterend, ontroerend maar bovenal wil ik jullie informeren en hierdoor krijgen jullie meer begrip voor deze “levensveranderende” gebeurtenis (hoop ik) Veel van jullie kennen mij nog uit, hoe ik het omschrijf, mijn vorige leven (van voor de hersenbloeding) en met deze blog wil ik laten zien hoe mijn totaal ik veranderd… Maar ik denk dat dit punt wel bereikt is, misschien niet iedereen, maar dat zal nooit lukken, is een utopie denk, maar in ieder geval bij mijn lezers… Nu schrijf ik ook over andere dingen, hersenspinsels…


Soms lees je wel eens iets wat je pakt, je intrigeert, zo ben ik ook in het boek van Mark Manson aan lezen “De edele kunst van Not Giving a F*ck” en hier viel mijn oog op dit volgende:  Het verlangen naar positievere ervaringen is in wezen een negatieve ervaring. Terwijl daarentegen de acceptatie van een negatieve ervaring in feite juist een positieve ervaring is. Een hersenbrekertje, dit. Ik zal je dus een minuut geven om je hersenen uit de knoop te halen en het daarna nog een keer te lezen: Verlangen naar positieve ervaringen is een negatieve ervaring; het accepteren van negatieve ervaringen is een positieve ervaring.

Waarom hier mijn oog op viel weet ik niet, maar toen ik deze passage las dacht ik…’tja zo kun je het ook zien’ Het pakte mij, het raakte mij en zette mij  tot nadenken. In het kort komt het hier op neer denk ik: door te verlangen naar iets positiefs benadruk je iets negatiefs in je leven en dit is dus een negatieve ervaring. En accepteer je iets negatiefs wordt dit positief ervaren door je… Ik kan mij hier wel in vinden, maar dit is stof waar je over kunt discussiëren  en over kunt filosoferen.



Onafhankelijkheid. Een eeuwenoude strijd en het blijft, of het nu gaat om de geuzen, de verzetsstrijders uit WOII, de Catalanen, de Koerden, IS en ja zelfs de strijd van de beperkte mens! Ze strijden uiteindelijk om het zelfde: onafhankelijkheid, erkenning, gehoord worden…opkomend voor je rechten! Een groot belangrijk verschil…de beperkte mens strijd zonder wapens! Nou ja spreken en woorden zijn de ‘wapens’ in deze strijd..

Juli 2016 het VN-verdrag handicap in Nederland in werking. Doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking. De eerste grote slag in een lange strijd. Nu 2019…drie jaar later…

Nu wil ik het even hebben over hulpmiddelen. Dit is nu een ‘hot-item’ omdat het veel problemen geeft bij de aanvraag, de beoordeling er van, de overgang van je hulpmiddel als je naar een andere gemeente verhuist. De denkwijze die men heeft is al fout…hulpmiddelen worde gezien als luxe producten, maar het geeft mensen met een beperking een ‘gedeelte’ van hun onafhankelijkheid terug, gedeelte van de mobiliteit terug, maar bovenal is het een noodzakelijk middel en geen luxe! Je benen zijn ook geen luxe en mensen in een rolstoel is de rolstoel de benen! Dus geen luxe maar een noodzaak! Nou is mij de deze noodzaak duidelijk…zonder mijn rolstoel kan ik niets, nada, noppes! Niet op pad, niet naar toilet, niet mobiel meer en maakt mij hierdoor heel afhankelijk van anderen. Andere beperkte mensen dus ook! Onze minister H. de Jonge beseft dit niet ten volle en schuift het af op gemeente, die het op hun beurt weer op de leveranciers van de hulpmiddelen afschuift en deze schuift het weer af op de minister! Het cirkeltje is rond en niemand regelt het! Kom op zeg; mensen afhankelijk van deze hulpmiddelen om meer onafhankelijk te worden dus ook ik zeg:

Hugo de Jonge, #RegelHet!



Geachte lezers, ik heb een vraag. Omdat ik soms weinig tot geen inspiratie heb voor een nieuw onderwerp voor een blog, ook een beperking, wil ik jullie in de reactie een steekwoord te zetten dat voor mij inspiratie geeft als onderwerp in mijn komende blog(s)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk