Doorgaan naar hoofdcontent

WAAR DE F*CK ZIJN WIJ MEE BEZIG?


“Als verlengstuk van deze positiviteits- en consumentencultuur zijn veel mensen ‘geïndoctrineerd’ geraakt door het idee dat je dingen in principe moet accepteren en zo positief mogelijk moet benaderen. Dat is de kern van veel ‘positief denken’-boeken: sta open voor kansen, accepteer wat op je afkomt en zeg op alles en iedereen ‘ja’. Terwijl zaken afwijzen juist heel nuttig is. Anders sta je nergens voor. Als niets beter of wenselijker is dan al het andere, gaat het leven leeg en zinloos aanvoelen” (uit: The Subtle Art of Not Giving a F*ck © 2016 Mark Manson)

Negerzoen, Moorkop, Zwarte Piet…in de ban! Waar the fuck zijn we mee bezig? Racisme? Het volgende is de Tompouce…dieronvriendelijke naam? Of zigeunersaus, Vietnamese loempia, spaanse peper, Vlaamse Friet…en die Afrikaantjes (die bloemetjes voor in de tuin)?? Fuck this shit!

De Spanjaarden lachen ons uit…Wikipedia zegt er dit over: In Spanje worden met Driekoningen vaak cadeautjes gegeven, omdat op deze dag de Koningen ook cadeaus aan het kindje Jezus gaven. Bij volwassenen wordt dit vaak gecombineerd met een klein grapje in de vorm van een cadeautje. De dag ervoor wordt in bijna alle plaatsen een driekoningenoptocht georganiseerd, vergelijkbaar met de intocht van Sinterklaas in de Lage Landen. De scholen zijn die dag gesloten en de bakkers bakken een speciaal gebak in de vorm van een "o" (de roscón de Reyes of rosca de Reyes, de ring van de Koningen).” Ze hebben zelfs Zwarte Pieten:



Daar is het een eer om verkleed te gaan als Zwarte Piet en ze schminken daar nog veel zwarter! En hier worden het roetveeg-pieten echt…Europa 1? Ik ben voor een Europa, maar dit slaat werkelijk alles…Europa heeft nog een lange weg te gaan.

Om even de koppeling met het bovenstaande citaat te maken we ‘moeten dit in principe accepteren en zo positief mogelijk benaderen’. Maar hoe doen wij dit? Accepteren wij dit? Wij Nederlanders zijn ruimdenkend en een tolerant volk, maar zijn er grenzen? Er staat ook ‘Terwijl zaken afwijzen juist heel nuttig is. Anders sta je nergens voor.’ Dus gaan we ergens voor staan? Of zijn we zo geïndoctrineerd dat we dit maar accepteren…we zijn zo ruimdenkend. Ik zie echt het nut van naamswijzigingen in omdat het een zogenaamd racistisch motief/klank heeft voor onze ‘medelanders’, tradities veranderen om dit soort dingen…nutteloos in mijn ogen en dit wijs ik dus af! De volgende stap is dat de HEMA straks nog alleen besneden rookworsten verkoopt? Ik ben echt tegen iedere vorm van discriminatie of racisme, maar zo gaan dingen te ver in mijn ogen! Maar ik moet de titel van het boek maar ter harte nemen en er geen f*ck om schelen?


Nieuws, ik volg het zeker…EU, Corona-virus, smartegeld, slappe overheid... Tja altijd doffe ellende, maar het heeft voor mij ook iets positiefs…ik denk soms “het kan blijkbaar nog minder…” De maand in nieuws uit de krant, elke dag een ‘opvallende’ kop van de voorpagina, nou ja opvallen iets wat de voorpagina van Trouw kopte (zo heet de krant die ik lees)

Verzekeraars waarschuwen Bruins
Arme wijken gaan hard achteruit
Brussel en Londen terug  op ramkoers
Miljoenen extra voor uitkoop boer
De Nederlandse natuur is er slecht aan toe, nog steeds
‘Chinezen lijden onder aanpak virus’
Rechtbank legt sjoemelsigaret voor aan EU-hof van justitie
‘Overheid is te slap tegen witwassen’
KPN frustreerde aanleg glasvezel door concurrenten
Arbeider uit Oost-Europa zit in de knel
Compensatie CO₂-uitstoot is misleidend
Russische burgers zijn voor betalen smartegeld MH17
Alarm over ‘ongekende crisis’ Idlib
Cruciaal IT-project bij Defensie dreigt te mislukken
Vrouwelijke ggz-patiënt wil vaker euthanasie
Radicale boeren ‘gijzelen’ stikstofdebat
Tot de tanden gewapend naar EU-top
‘Nazi Raus’ scandeert het marktplein
EU-top over begroting loopt stuk
Delen Noord-Italië op slot na uitbraak coronavirus
De draaiboeken liggen klaar voor het coronavirus
Kenia mist belasting uit rozenkweek


Vandaag in Trouw:
'Hadden wij ook maar lawaaitractoren'
Enkele citaten uit dit artikel:

In tegenstelling tot andere ministers heeft hij geen zak geld of vaste plek op het Binnenhof. Het ministerschap is een initiatief van omroep KRO-NCRV. "Maar ik heb wel de kans ze in Den Haag duidelijk te maken dat er dingen anders moeten."
Of er uiteindelijk een 'echte' minister van gehandicaptenzaken moet komen? "In het beste geval is deze functie straks niet meer nodig. Dan staat het onderwerp gehandicaptenzaken goed op de kaart in Den Haag. Dan is iedere minister een beetje minister van gehandicaptenzaken."

Ik heb mijn bedenkingen. Neemt deze regering mensen met een beperking wel serieus? Waarom moet er steeds vanuit de maatschappij aandacht gevraagd worden voor deze doelgroep middels de actie #regelhet of een initiatief zodat er nu een ‘schijn’minister van gehandicaptenzaken? Nee, deze regering denkt veel te makkelijk over deze doelgroep! Lichtpuntje…na 10 jaar (!!) is er een ratificatie van “Het VN-verdrag voor mensen met een beperking”, er zou een hoop veranderen voor deze doelgroep, nog een citaat uit dit artikel: ”Of het nu gaat om beleid of beeldvorming. In Nederland is er op veel terreinen - infrastructuur, woningbouw, media en arbeidsmarkt - te weinig aandacht voor de situatie van mensen met een beperking, zegt hij. Dat bevestigt ook het College voor de Rechten van de Mens. Het VN-verdrag voor mensen met een beperking zou door Nederland onvoldoende worden uitgevoerd.” Nee we zijn er nog lang niet, al het goede komt langzaam zegt men, maar laat het niet nog 10 jaar duren voordat er echt iets gaat veranderen voor deze mensen!
Mensen met een beperking zijn toch maar tweederangs burgers, dus Den Haag zal het een zorg zijn! Toch?

Coronavirus, vandaag las ik terecht ‘gedoe vanwege een virus waaraan bijna niemand doodgaat’ met een foto erbij van een vrouw in een supermarkt en lege schappen…ergens in Noord-Italië… De media, waar we tegenwoordig niet meer omheen kunnen, maakt ons zo bang dat we gaan hamsteren, hele steden en regio’s gaat op slot, we dragen mondkapjes die voor 90% niet werken, de economie lijdt er onder. Het lijkt wel oorlog…tja een virus is echt enger dan een dreiging van een 3e wereldoorlog, die er is, maar door deze angst is deze dreiging even op de achtergrond verdwenen, wat is de media een machtig wapen in de kunst van het afleiden…
En o ja. De klimaatverandering is er ook nog, maar ja het Coronavirus… Afleiding? Waar de F*CK zijn we mee bezig?

Ik eindig de blog met een filosofische wijsheid:

Begin langzaam, maar hou vol waarmee je begonnen bent.

(Bias van Priëne Grieks filosoof 6e eeuw v. Chr.)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk