Doorgaan naar hoofdcontent

WE ARE NOT AMERICA

 

 


Wij zijn momenteel sterk op Amerika georiënteerd. Sinds dat ze ons te hulp schoten in WOII, lijken we een schuldgevoel te hebben om hun te zien als ‘het land’…een voorbeeld. Maar in werkelijkheid zijn zij op veel gebieden langzaam vooruit gegaan, terwijl wij en Europa, hun inmiddels op veel gebieden voorbij gestreefd zijn. Met de tijd zijn we Amerika ver voorbij gegaan in ontwikkeling;

1.       Ons politiek stelsel is veel genuanceerder en bestaat uit vele partijen en vele meningen. Geen zwart wit. Door polarisatie, wat er in Amerika is, kunnen er gevaarlijke extreme ideeën ontstaan en presidenten, we noemen geen namen, maar we weten dat dit Trump betreft…

2.       Religie staat bij ons los van politiek. In Amerika niet worden oude christelijke ideeën gebruikt om mensen buiten te sluiten met andere seksualiteit enz. Hoezo democratisch?

3.       In Amerika heeft iedereen recht op een vuurwapen. Jaarlijks 40 000 doden. Dit is statistisch 50x zo hoog als in Nederland, hierdoor worden gemakkelijk verwarde en onschuldige (zwarte) mensen doodgeknald

4.       Amerika heeft geen sociaal vangnet. Men laat elkaar daar stikken. Je moet zelf wat van je leven maken of creperen in de goot. Er zijn gigantische verschillen tussen arm en rijk.

5.       Het Amerikaanse platteland is zeer primitief en armoedig doordat er geen staatssteun is ter ontwikkeling. Houten huisjes, oude landbouw voertuigen. Onze Nederlandse boeren worden sterk gesubsidieerd. Dit maakt ze tot de beste in de wereld.

6.       Black lifes matter. De vraag is uberhaubt wat 'matters' . Kapitalisme en winst maken, stemmen winnen door rijkdom te beloven.

 

Dit is Amerika dus, het is allang geen voorbeeld meer, maar toch zien we hun nog zo! Terecht?

De hele discussie over racisme is overgewaaid uit Amerika, terwijl daar vele andere oorzaken ten grondslag liggen betreffende dit onderwerp…kijk alleen al naar hun geschiedenis.

Niet om het te bagatelliseren, ook hier is iets goed mis, maar 50x minder dan in Amerika! Hier moet ook echt wat veranderen, bewustwording speelt hierin een belangrijke rol. En met de discussie staan we aan het begin van het proces! Wij hebben een president die open staat voor dit proces, in Amerika niet! Daar hebben ze iemand die de dialoog de kop in wil drukken…in Duitsland hadden ze ook ooit zo’n leider…echt ondemocratisch wat die man uitspookt in ‘zijn’ land.

Mijn neef wees mij op een heel interessant artikel  The Unraveling of America“. Over het einde van dit Amerikaans Tijdperk, na hun COVID-19 aanpak (wat Amerika’s zwakte blootlegt…hun president) en we aan het begin van een Aziatisch Tijdperk staan! Ik schreef hier al eerder over in een blog “Mei 2020, een ongekende maand  “Welkom in de Aziatische eeuw””

 

De hele discussie over racisme, verantwoordelijkheden, slavernij en de veranderingen die op dit gebied nodig zijn…is nodig en de discussie is terecht! Maar er is 1 fundamenteel verschil…in onze cultuur/DNA is dit niet verweven in Amerika blijkbaar wel! Laten wij ons nu op Europa richten, Amerika heeft met hun Marshallhulp het fundament gelegd voor de Unie en nu moeten wij ons richten om sterk te zijn/worden als 1 Europa! Onze positie t.o.v. China en andere Aziatische landen versterken, zoals ook goed staat beschreven in het boek van Jonathan Holslag “de kracht van het Paradijs”  hoe Europa kan overleven in de Aziatische eeuw. Moeten we ons schuldig gaan voelen nu? Het is gedaan met het Amerikaanse tijdperk…we zijn hen dankbaar en dat altijd zo blijven, maar het is nu van belang om onze gezamenlijke ogen te richten op Azië! Maar daarvoor hebben we een sterk Europa met zijn Unie nodig en dat moeten we eerst nu voor elkaar maken.

 

Discriminatie, racisme, slavernij en ongelijkheid…het heeft met elkaar te maken en dat er wat moet veranderen nu is duidelijk, maar ik heb geleerd om het verleden te laten, wat er is gebeurd toen kun je niets meer aan doen en de denkbeelden (hoe verkeerd die wij nu vinden) waren toen ‘hun normaal’…we moeten ervan gaan leren! Geen excuses, geen verontschuldigingen! Verleden is verleden! Geen oude koeien uit de sloot gaan halen! Leer ervan en laat het los!

 

En ook het communisme…we gingen de strijd aan met dit dreigende denkbeeld, wij wilden democratisch zijn en deze denken waren niet democratisch, dus werd er een ‘Koude Oorlog” gevoerd, geen echte oorlog, daar hadden we na WOII geen behoefte aan. Maar wel kwamen we middenin een strijd tussen Amerika en Rusland te staan…letterlijk lagen we er tussen, strategisch ook en er werd een “Koude Oorlog” tussen de twee Wannabee grootmachten gevoerd, strijdtoneel Europa. Je had Oost-Europa wat duidelijk regeringen hadden die onder invloed stonden van Moskou en West-Europa wat duidelijk regeringen hadden die het gedachtegoed ondersteunen van democratie. Daartussen het IJzeren gordijn! Letterlijk een scheiding tussen Oost en West. Ik ga hier niet de hele “Koude Oorlog” uitleggen voor die die dat interessant vinden: google maar ff!! Maar de oorsprong van deze strijd heeft zijn ‘roots’ liggen in het eind van WOII… wat heeft dit nu met het onderwerp te maken?

 

Nou…de afhankelijkheid/oriëntatie is nu erg op Amerika gericht en de oorsprong/roots hiervan ligt dus in deze geschiedenis. We zijn nu op een punt gekomen om een keuze te maken; richten we ons nu nog steeds op Amerika of kiezen wij nu voor onszelf? Dit staat los van de hele discussie over racisme, discriminatie en de BLM-beweging. Al heeft wel gedachten versterkt over het hoe en wat…en Trump als president en de keuzes die hij maakt heeft mij doen nadenken over ‘onze’ oriëntatie op ‘het beloofde land’…wat nu meer op een 3e wereld land gaat lijken dan op een land dat nog een rol speelt op/in de wereld(politiek).

ARE WE ALL LIVING IN AMERICA?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk