Doorgaan naar hoofdcontent

2020 EEN UITZONDERLIJK JAAR

 

Wie dacht in Januari dat dit jaar zo zou gaan, 3 maanden in een lockdown door een wereldwijde pandemie door een virus COVID-19 genaamd. Tja, hierdoor ging het jaar nog sneller voorbij dan ‘normaal’.  In het begin van dit jaar deden wat lacherig over dit virus, maar toch kwam het steeds dichterbij, totdat we het begin maart toch serieus moesten nemen, met als gevolg; een ‘intelligente-lockdown’ vanaf 16 maart. De ernst werd ineens goed duidelijk..de samenleving kwam tot stilstand, we maakten kennis met woorden als besmettingshaard, Corona, lockdown, het ‘nieuwe normaal’, quarantaine en veel meer. De saamhorigheid was in deze periode hoog. Er kwam geen pietendiscussie, maar een mondkapjesdiscussie…wat er toe leidde dat er vanaf 1 december een mondkapjesplicht is in openbare ruimtes, winkels, musea en andere openbaar toegankelijke plekken. Ook kreeg de samenleving nu eindelijk een door hoe het is om te leven als jij dus beperkt word/bent!


Toch iets wat bij het ‘oude’ normaal hoort de lijstjes aan het einde van het jaar. 

Meer series gekeken dit jaar, omdat ik van 16 maart tot 31 mei verplicht thuis moest blijven..

1.       Breaking Bad

2.       The Outsider

3.       The Witcher

4.       Chicago Fire

5.       Empire

6.       The Blacklist

7.       Big little Lies

8.       Westworld

9.       Killing Eve

10.   The Murders

11.   Peaky Blinders

12.   I Know This Much is True

13.   Blindspot

14.   Little Fires Everywhere

15.   The Resident

16.   The 100

17.   When They See Us

 

Mijn beste aankoop was dit jaar een IKEAbox SYMFONISK. Een samenwerking tussen Sonos en IKEA. Het is een wifi-speaker zodat ik Spotify muziek via deze box kan afspelen. Ik ben van de ‘oude’ stempel dus heb ik liever iets tastbaars, net als bij lezen. Maar lezen doe ik nu ook digitaal en nu ik deze box heb aangeschaft, al veel soorten muziek en artiesten geluisterd die ik normaal, op de ‘oude’ manier niet zou luisteren, gehoord. Een lijstje van mijn ontdekkingen die ik top vind:

1.       Sevdaliza

2.       Mona

3.       Lolo Zouaï

4.       Calin Russo

5.       Eefje de Visser

6.       SAYGRACE

7.       IKRAAAN

8.       Nasty Cherry

9.       Dua Lipa

10.   Maan

11.   Femke Louise

 


Films:

1.       Greenland

2.       Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn

3.       Greyhound

4.       The New Mutants

5.       1917

6.       The Trial of the Chicago 7

 


Vanaf afgelopen dinsdag 15 december 2020 zitten we in een ‘totale’ lockdown, werd door premier Rutte in een toespraak op de 14e op TV, aangekondigd. De besmettingen liepen weer op, mensen hielden zich niet meer genoeg aan de regels, gingen er te losjes mee om. Waardoor we juist in deze periode in lockdown gaat en ook nog tot 19 januari 2021. Dus het jaar begint met een dieptepunt; een lockdown.

Maar toch is het gevoel anders bij deze lockdown dat die van maart. Hoe anders…nou dit komt zeker niet onverwacht, je kon nu rekening houden met deze maatregel/beslissing en in Maart was dit wel anders. De timing nu is lullig; met Kerstmis en Oud&Nieuw, maar dat hebben wij, de samenleving, aan ons zelf te danken! We kunnen de regering hierop aanspreken, maar we moeten ons hier zelf op aanspreken, de regering kon niet anders beslissen gezien de oplopende besmettingen en oplopende druk op de zorg!

 

Het Van Dale Woord van het Jaar 2020 is ‘anderhalvemetersamenleving’…nou het is wel een nieuw woord en we het afgelopen jaar veelvuldig gehoord, net als covid, quarataine, het nieuwe normaal, corona, virus, ic bedden, besmettingen, hygiëne, maatregelen, persconferentie, mondkapje, lockdown en nog vele andere woorden. Maar voor mij staat een woord voor het jaar 2020: saamhorigheid! Voor de uitbraak klaagden we vaak en veel over de individualisering van de maatschappij; de samenleving was een verzameling van individuen en de Nederlander was alleen gericht op zichzelf, nou niets bleek minder waar tijdens deze ongekende crisis!

 

Ik kan nog heel veel zeggen over dit jaar dat we nooit vergeten denk ik, we hebben geleerd dat we niet alles voor lief moeten nemen in het leven, hoe het is om te leven met beperkingen, hoe digitalisering ons kan helpen (beeldbellen, online theater, streamen, boodschappen, online vergaderen/overleg, online les en veel andere dingen) Zo kan ik wel ff doorgaan…maar laten vooral het positieve uit dit jaar meenemen en het negatieve achter ons laten!

 

GELUKKIG 2021 iedereen!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk