Doorgaan naar hoofdcontent

Belonefobie

 

De officiële benaming voor een angst voor naalden heet Belonefobie, oftewel naaldenfobie en wordt omschreven als een angst voor scherpe objecten als pinnen en naalden. Het komt zelfs voor dat een bevel moet worden uitgevaardigd om iemand te laten verdoven, door de grote angst en paniek die ontstaat door het zien van of denken aan naalden.(bron: Wat is er Nu Wel Bekend over een Angst voor Naalden? - vrijvanfobie.nl)



Prikken, geprikt worden, een vorkje prikken…er zijn zoveel betekenissen voor het woord ‘prikken’ en het is maar hoe het interpreteert of in welke context je het gebruikt. Neem nu de zin ‘zullen we even een vorkje prikken?’ Dit bedoeld zijn om ergens te gaan eten, maar je kunt het ook als schunnig voorstel gebruiken…een vorkje prikken kan betekenen om seks voor te stellen.

Ik heb geen belonefobie… Ik vind een vorkje prikken heerlijk; het moment dat ie in het vlees gaat, kleine moment van pijn en daarna het genot…eten heerlijk! Maar je kan deze zin ook in een andere context plaatsen, anders interpreteren en ineens verschiet je van kleur, krijg je rode oortjes, maar het gaat over eten…een vorkje prikken…tja seks kun je ook zo zien als die zin, ook lekker, maar niet in mijn contextuele bedoeling.

Morgen, 23 februari is het eindelijk zover: mijn vaccinatie met het vaccin, de eerste van twee prikken, tegen het Coronavirus. Ik neem het vaccin met name zodat ik niet op mijn geweten heb dat iemand mogelijk door mij is besmet en is komen te overlijden. Ben ik dan egoïstisch? Dan maar een egoïst…dat liever dan een slecht geweten.



Op 17 maart waren er weer verkiezingen…in corona-tijd dus anders; poststemmen voor mensen vanaf 70 jaar (waarom alleen deze groep?) en in de stembureaus, als je al durft te gaan, gelden er strenge regels betreffende corona:

Corona-maatregelen in het stemlokaal

·         De stemlokalen worden zo ingericht dat kiezers en stembureauleden 1,5 meter afstand kunnen houden en er voldoende ventilatie is.

·         De stembureauleden doen een gezondheidscheck voordat ze met hun werk beginnen. Als een lid van het stembureau niet aan de gezondheidscheck voldoet, mag hij/zij deze functie niet vervullen.

·         Kiezers betreden het stemlokaal niet als zij klachten hebben of mogelijk besmet zijn met Covid-19.

·         In elk stemlokaal is een extra stembureaulid aanwezig dat kijkt of het niet te druk wordt en of iedereen zich aan de maatregelen houdt in het stemlokaal. Deze wijst kiezers zo nodig op de 1,5 meter afstandsregel en vraagt kiezers om de handen te reinigen.

·         Kiezers moeten in het stemlokaal een mondneuskapje dragen.

·         Kiezers moeten 1,5 meter afstand houden en bij binnenkomst de handen desinfecteren;

·         In het stemlokaal worden potloden, stemhokjes, tafels, etc. geregeld gereinigd. In sommige gemeenten krijgen alle kiezers een eigen rood potlood, dat ze daarna mee naar huis mogen nemen.

·         Er zijn ‘kuchschermen’ tussen de kiezers en de leden van de stembureaus.

·         Kiezers laten hun identiteitsdocument bij het stemmen zien aan het stembureaulid. Dit doen ze door hun identiteitsbewijs voor het glas van het kuchscherm te houden.

Gezondheidscheck

Kiezers ontvangen voorafgaand aan de stemming een gezondheidscheck met vragen die zij voor zichzelf moeten beantwoorden. Kiezers die niet alle vragen in de gezondheidscheck met 'Nee' kunnen beantwoorden, stemmen niet in persoon in het stemlokaal.

Stemmen niet in persoon in het stemlokaal…waar dan?

Andere mogelijkheden om te stemmen

·         Een kiezer mag maximaal voor drie andere kiezers een volmachtstem uitbrengen. Een volmachtstem kan alleen worden uitgebracht door iemand die zelf in het stemlokaal stemt, niet door iemand die per brief stemt.

·         Kiezers die 70 jaar of ouder zijn op de dag van stemming krijgen een stempluspas waarmee ze in het stemlokaal kunnen stemmen of per brief. Ook kunnen ze een andere kiezer machtigen om voor hen te gaan stemmen (volmacht).

·         In een beperkt aantal stembureaus per gemeente kunnen kiezers al op maandag 15 maart en dinsdag 16 maart stemmen. Die dagen zijn vooral bedoeld voor kiezers die behoren tot de risicogroepen en daardoor extra kwetsbaar zijn voor het coronavirus. De openingstijden van deze stembureaus zijn van 07.30-21.00 uur.

·         In een aantal zorginstellingen kunnen alleen de personen die in zorginstellingen verblijven en het personeel van die instellingen stemmen.

Ik wilde eerst niet gaan stemmen, durfde niet, de schijterd die ik was! Maar ben wel gegaan, je recht uitoefenen ondanks die verdomde corona. Ik heb op GroenLinks (GL) gestemd, als me iets duidelijk is geworden dit jaar is het belang van goed georganiseerde zorg (dat was al voor deze pandemie, maar het heeft mij in dit jaar nog meer hiervan overtuigd) en GL heeft hiervoor, naar mijn idee, de beste visie! De hele marktwerking in de zorg moet weg want het is mislukt, de mens moet weer centraal staan en GL wil dit bereiken!

Ook op het gebied van voeding en klimaat sluiten ze aan bij mijn visie. En ze zijn voor Europa…ik ook!

 


Ook onder ons beperkten zijn er verschillen in politieke voorkeuren en denkwijzen…net als in samenleving! Ook hier zijn ‘wappies’, klimaatverandering-ontkenners, etnisch profileerders en anders denkenden. En qua politieke voorkeur niet anders… De een is voor D66, de  ander voor Forum voor Democratie en zelfs die stemmen voor de Piratenpartij! En dit komt in zo’n periode helemaal naar boven in gesprekken, discussies, appjes en op Facebook, net als onder het ‘gewone’ volk in de samenleving. Maar mijn mening hierover is; respect voor elkaars visie en standpunten! Blijf met elkaar in gesprek en voel je niet persoonlijk aangevallen door andere standpunten en/of overtuigingen! Mensen die zich persoonlijk iets aantrekken zijn zielige verguren. En in een democratie blijf je in gesprek en discussieer je over verschillende standpunten met respect!

 

Groen Links heeft flink verloren…toegegeven, maar erg teleurstellend. Rutte van de VVD, onze minister president, voor de 4e keer op rij en verdient! Ik ben zeker niet voor hem, zie liever iemand anders, maar laat hem ons door deze crisis heen helpen, laat het afmaken!

 

23 maart was het tijd voor mijn tweede prik, mijn tweede vaccinatie! Weg met de besmettelijkheid voor Covid-19…nou ja voor 90% dan, want dat kwam uit het onderzoek naar de effectiviteit van het Moderna® vaccin. Nu nog wachten tot het juiste percentage van de bevolking is ingeënt en dan kunnen er wat maatregelen en wat versoepelingen komen, maar volledig weer ‘gewoon’ leven kan naar mijn idee in de zomer van 2022 weer en dan nog…zullen we ooit verlost raken van dit virus of blijft het altijd onder ons net als de griep? Jaarlijkse vrijwillige vaccinatie net als bij de griep?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk