Doorgaan naar hoofdcontent

EEN MAAND VAN FEEST

 


Als iemand 14 jaar geleden dacht ‘Emil gaat 45 halen’ zou ik, en meerdere denk ik, diegene voor krankzinnig verklaren! Hersenbloeding, operatie, drain, IC opname,  dubbele longontsteking…nee rooskleurig was deze situatie allerminst; in de eerste 30 dagen na de bloeding overlijdt 40% van de patiënten en 1 jaar na de bloeding is 50% van de patiënten overleden. Een coma vereist daarom intensieve medische zorg. De toestand van de getroffenen moet als kritiek en mogelijk levensbedreigend worden beschouwd. Niet alleen de hersenbloeding als zodanig vormt een bedreiging voor het leven in deze aandoening, maar ook complicaties die kunnen optreden op de intensive care.  (bron: https://nl.lifeafterjob.com/)  40% in de eerste 30 dagen, jeetje zeg…heb ik dat mooi even gered en ik had een SAB (de subarachnoïdale bloeding) en dit maakt  dat de overlevingskans nog minder is dan die genoemde 40% en dat was al laag. Maar na 14 jaar ben ik er nog, geknokt, eigenwijs geweest, naar mijn lichaam geluisterd, nooit opgegeven en voilà ik ben er nog!

 

Verjaardag. Wat zegt Wikipedia: De verjaardag is de dag waarop men zijn of haar geboorte viert. Dit heeft in de eerste plaats betrekking op mensen, maar ook wordt soms de verjaardag van een huisdier gevierd. Oh ja 45 jaar geleden werd ik door mijn moeder uit haar lichaam geperst…mijn geboorte was een feit!

 

Maar er is meer om feest voor te vieren de maand. Op 29 december 2021 werd de Stichting KampenInclusief, waar ik penningmeester en mede-oprichter van ben, opgricht. Officeel, bij notaris en ingeschreven bij de KvK. Nou denk je…het is februari…maar veel moest nog gebeuren en eind deze maand gaat onze website officieel ‘live’. Wel feestje waard denk ik zo.

Stichting KampenInclusief richt zich op verbinding van kampenaren die in een isolement leven en op versterking van hun sociale leven. Wij, de twee mede-oprichters en bestuursleden, vonden het tijd voor actie! We komen en zitten in een cluster van de gemeente die via de adviesraad (bestaande uit vertegenwoordigers van alle gemeentelijke clusters) meepraat en tot op zekere hoogte meebeslist over beleid dat inwoners van deze gemeente aangaat. En hier zat het obstakel/probleem…de clusters of de adviesraad is niet het probleem! De daadkracht en slagvaardigheid om dingen daadwerkelijk te regelen was erg weinig en dit zorgde voor een verlammen effect op de daadkracht en slagvaardigheid om tot actie over te gaan op het gebied waar de Stichting zich op richt. En ja financieel waren wij te afhankelijk van de gemeente, die elk initiatief wegens geldgebrek de das om deed. Tijd voor actie!

 


Ik ga het theater in…ja ik echt! Ik ben nu bezig samen met een acteur aan de hand van mijn verhalen en anekdotes van mij en anderen met een theatervoorstelling. Die ik heb genoemd ‘de Inclusionist’… Waarom deze naam? Beperkingen zijn niet weg te toveren zoals de illusionist dingen wegtovert en het motto van inclusie is iedereen doet mee.  De boodschap wordt dan ook; welke beperking(en) je ook hebt…ze zijn niet weg te toveren, leer er mee leven, iedereen doet mee, iedereen heeft sterke kanten en minder sterke kanten, maar iedereen doet mee in deze gemeente/samenleving! De Inclusionist! Kernpunten in de voorstelling: humor, muziek en niet om de dingen heen praten…zeggen waar het op staat, realisme en de plek op de zere plaatsen neer leggen. Maar de kern is iedereen doet mee!

 

45 jaar geworden. Dat kan niet iedereen zeggen na wat ik heb gehad…balanceerde op het randje van dood. Maar wij ‘de Boertjes’ zijn een sterk geslacht; mijn opa is 95 en geeft het goede voorbeeld, mijn vader word 71 en heeft slokdarmkanker overwonnen en ik heb mijn SAB overleefd! 45!

In mijn studietijd had ik dit op mijn bureau geschreven: ”Vandaag is het Feest!”


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk