Doorgaan naar hoofdcontent

LULLO’S

 


Mijn studententijd; eigen tijd, planning, rekening houden met, huisgenoten, huisbaas, medestudenten, studentenvereniging, bier, seks, badminton, studiefinanciering, basgeluiden, stress, schoonmaakrooster, Jiskefet, thee, dronkenschap, vriendschap, bijbaan, het Beugeltje,  nasi in blik, zelfmoord, tochtig, muizen, inbrekers, wp5.1, the Doors, darten, internet, computer, wulfenstein, carmagedon, studeren, vloerbedekking op wc, feestjes,  alles delen, Giphart, geluidsoverlast, fietsen stelen, schietoefeningen op gang, telefoon tikken, pakken wijn, stappen, de Joffer…een paar steek woorden van mijn studie jaren; ik had voor geen goud willen missen! Een enorm leerzame tijd! Jezelf ontwikkelen met vallen en opstaan…fouten maken…evalueren en leren van je fouten. Maar vooral het goede ook benutten, bekrachtigen! Het is een tijd geweest, die mij heeft gevormd tot de man die ik nu ben! Hoe ik denk en in het leven sta. Deze tijd heeft mij gevormd!

 

Gek doen en dingen doen die je nu niet meer wil dat je kinderen gaan doen; zoals drankspelletjes als Kaptein Buff…Een simpel drinkspel… twee spelers nodig en kratje bier! Het doel is je tegenstander verslaan om snel je flesje bier op  te drinken en dan te zeggen ‘Kaptein Buff!’ ik speelde het een keertje (vaak, maar vertel nu niet) Hoe krijg je zo snel mogelijk een flesje bier leeg zul je nu denken…nou keel open, fles aan de mond en zuipen! Het geheim? Probeer niet te slikken, dit is moeilijk, maar dan krijg je geen schuim en drink je sneller. Ooit een bierestafette gedaan? Vaste prik op onze studentenvereniging avondjes/feestjes. Zo snel mogelijk je glas bier leeg drinken en dan omgekeerd op je hoofd zetten en was je de laatste van de groep dan was je af en ging je door tot er 1tje over was en dan had je gewonnen (en zat), ik heb vaak gewonnen hihi

 


Tijdens mijn eerste maanden op kamers gingen mijn ouders uit elkaar. Nu denk jij natuurlijk ‘wat heeft dit met hem gedaan?’ Nou…het heeft mijn kijk op relaties gevormd; hoe ik nu met Thomas en zijn nieuw gezinnetje omga ligt de basis daar!

Eerst had je de rouw, het verlies van een basis…en daar reageerde ik op door mij helemaal te storten op mijn studententijd; meer feestjes, meer uitgaan…toen dacht ik vrouwen zijn een gebruiksvoorwerp (allang niet meer hoor, voordat ik allerlei MeToo achtige of feministische reacties krijg) Vrouwen versieren, zoenen, seks en elders wakker worden dan in je eigen bed was toen meer regelmaat dan uitzondering. Ik moet hierbij vermelden dat op het moment dat ik doorkreeg (was erbij) dat mijn ouders gingen scheiden, ik weer naar Zwolle ging, steun zoekend bij mijn toenmalige vriendinnetje en daar kreeg ik geen steun, maar gaf mij nog een trap na en gaf mij de bons…dit speelde ook wel mee toen (denk ik). Toen gaf men mij ook de bijnaam Emil de Bier; in onze studentensoos “Het Vliegende Paard” zag je mij nooit zonder een glas bier. Toen eindigde de rouwfase en kwam alle andere shit…

Deze periode heeft het fundament gelegd voor toekomstige relaties: vrouwen zijn geen gebruiksvoorwerp maar liefdevolle mensen om lief te hebben, om rekening mee te houden, communiceren. Wel was ik erg gehecht aan ‘vrijheid’ binnen relaties; je eigen dingen doen binnen een relatie houdt deze goed…deze vrijheid was zeker begrenst, want je houd rekening met de ander waarmee je een relatie hebt. Maar wel tot op een zekere rekening!

Veel meegemaakt, veel geleerd, veel ‘vriendinnen’ ‘gehad’…nee niets in mij zegt ‘had ik willen missen’…was ik soms ‘fout’ bezig? Zeker, maar  daar leer je veel van…want andere geven commentaar en advies en zo leer je steeds en het ‘foute’ ging er van af…en daar kwam de huidige Emil…nog niet in rolstoel, dat kwamen jaren later.

 

Ik ben opgegroeid met een opa & oma, van mijn vader’s kant, die gescheiden waren. En dus ook altijd op verjaardagen of feestjes apart kwamen. Meestal belde de 1 eerst ff wanneer de ander aanwezig was en dan kwam die dan op een ander moment. Dit heeft mijn kijk op relaties ook beïnvloed … Als ik iets niet wilde als ik kinderen had was het dit wel! Ze kwamen allebei of dan maar niet! Geen gebel, nee gewoon komen en als de andere er ook was past men zich maar aan! Nou heb ik het geluk dat mijn ouders, ondanks scheiding, gezamenlijk op verjaardagen en feestjes kunnen zijn. Ze zeggen nu ‘We konden niet meer samenleven, maar wel samen zijn…’

Misschien speelde ook wel mee dat mijn oma er vandoor ging met de broer van mijn opa…ja de familie de Boer is een soap, je kunt daarover een trilogie schrijven…

 



De wereld van mijn studietijd zag er heel anders uit dan nu. Internet was er wel, maar nog in ontwikkeling; het ging via kabel, via inbellen (=verbinding maken) via telefoonlijn…tegenwoordig via apps, wifi had je echt nog niet! De eerste mobieltjes…Word was er nog niet…op school kreeg ik les in wp5.1…de voorloper van Word, PowerPoint, Excel en alle andere programma’s waar we nu niet meer zonder kunnen. Mijn allereerste verslag voor SPH maakte ik op een typemachine, Tipex bij de hand…tikker de tik, maakte je een fout, moest de hele pagina opnieuw of je gebruikte speciale Tipex blaadjes voor de typemachine. Op school kreeg ik mijn allereerste emailadres. We hadden MSN, nog geen Facebook, Twitter of Instagram laat staan Snapchat. Voor WhatsApp hadden wij SMS. Dit was 0,25 ct per bericht niet gratis zoals WhatsApp nu… Echt een hele andere wereld. Bankieren deed je via een bank, daar moest je heen…geld overmaken? Voor alles moest je naar een bank toe, niet zoals nu via Internet Bankieren…acceptgiro’s, cheque boekjes, muntgeld, pinnen…ja nu gaat alles anders. Voor Facebook had je Hyves…echt zoiets als Facebook nu.

CD, DVD waren er al wel, maar daar kwam de MP3…nu heb je Spotify, steamingsdienten voor muziek, series en films. Echt toen had je nog videotheken om een nieuwe film te huren, kocht je DVD films en muziek op CD. Nu is alles anders met Smart TV’s, Wifi en de streamingsdiensten.

 

 

Een verandering in het weer is voldoende

om de wereld en onszelf te vernieuwen.

(Marcel Proust)

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk