Doorgaan naar hoofdcontent

PRIDE & PREJUDICE


Wat is een vooroordeel? Een oordeel over een persoon of groep met verzonnen informatie of zonder voldoende informatie over die persoon of groep. Het is een ongegronde mening.

 Ooit met handschoenen aan geprobeerd een stuk  papier van de grond te pakken? Gaat erg moeilijk, verkreukeld ook vaak of scheurt zelfs…dit heb ik altijd, maar geen handschoenen aan. Ik mis de fijne motoriek en door met handschoenen aan een papiertje ofzo van grond te pakken of een bladzijde van het boek dat je leest omslaat simuleer je dat je geen fijne motoriek meer hebt en dingen met moeite gaan!

 Ooit soep gegeten terwijl je ineens trilt of een ongecontroleerde beweging maakt met de hand waarmee je eet? Ik verzeker je…dit word een kliederboel! Dit heet ataxie en ik heb dit. Ik moet mij bij dit soort momenten zo concentreren om de kans significant te laten dalen op deze ongecontroleerde bewegingen. Ik heb wel eens een vork in mijn wang gehad, gewoon omdat ik ff een ongecontroleerde beweging had tijdens het eten, even wat minder geconcentreerd en BAM!! Vork dwars door je wang, bloeden dat het deed! Dit is een uitzondering gelukkig, maar ataxie is gewoon erg lastig.

 Ooit met iemand in rolstoel op stap geweest en dat mensen aan jou vragen hoe het met hem/haar (in rolstoel) gaat? = Vooroordeel; mensen in rolstoel zijn achterlijk! Er zijn echt wel mensen in een rolstoel die achterlijk zijn, maar onbegrijpelijk dat er mensen zijn die vinden dat alle rolstoelers achterlijk zijn…mensen die dat vinden of denken zijn zelf achterlijk!

Ooit als rolstoeler gewinkeld en dat je nodig moet plassen…je hebt je plashulp mee en je vraagt netjes of je gebruik mag maken van een pashokje om te plassen…en je als reactie krijgt: ”Doe maar in je rolstoel, mensen in een rolstoel stinken toch!” = vooroordeel. Er zijn echt wel rolstoelers die stinken…dat ontken ik ook niet, maar dat er mensen zijn die denken dat alle rolstoelers stinken vind ik onbegrijpelijk!

 Dit is nu precies waarom middels theater de toeschouwers met deze voordelen wil confronteren. Hierdoor gaat men er over nadenken en praten en hoop ik meer bewustzijn te creëren en informatie over NAH over te brengen.

 

Als je in een rolstoel zit, word je plots het onderwerp van gesprek. Veel mensen denken dat ze opmerkingen over je kunnen maken. Zo kwam er iemand naar toe op het terras en zei: ”Wat knap van je dat je hier bent…”, niets mis mee want op zich overwon ik mijn angst dat iedereen naar je kijkt als je in een rolstoel zit…maar hij zei meer, hij ging verder met: “…voor iemand in een rolstoel…” Dit noem ik het vooroordeel-compliment! Hij geeft mij een compliment over het feit ik op terras zit, maar heeft het vooroordeel dat mensen in een rolstoel dit niet doen of kunnen. Net of mensen in een rolstoel geen leven heeft, niet sociaal zijn, niet buiten komen…nee mensen in een rolstoel zijn zielig en achterlijk. Terwijl ik dit opschrijf besef ik mij ook dat ik nu een vooroordeel heb over zijn denken, want doordat ik met stomheid was geslagen heb ik niet kunnen vragen aan hem wat hij bedoelde.


Deze volgende teksten komen van de site www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/gehandicapte-is-geen-zelfstandig-naamwoord/ en ik sluit mij hierbij aan.

In veel krantenartikelen wordt benadrukt hoe inspirerend of sterk het is dat iemand met een beperking gewoon een leven leidt, maar meestal doet deze persoon niet per se iets uitzonderlijks, of iets wat geprezen zou hoeven worden. Die leidt gewoon zijn/haar/hun leven. De gedachte erachter is: als ik had wat jij hebt zou ik niet willen leven, niet weten hóe ik zou moeten leven of doodongelukkig zijn.

Mensen met een beperking worden vaak ingezet als objecten om mensen zonder beperking te inspireren, terwijl in de realiteit gehandicapte mensen gewoon mensen zijn. Net als ieder ander hebben ze goede en slechte eigenschappen. Het feit dat iemand in een rolstoel zit, blind is of niet goed kan horen is op zich niet inspirerend.

Termen die gelukkig steeds minder vaak vallen. Invalide betekent letterlijk ‘niet-waardig’. Mindervalide betekent minderwaardig en MIVA werd als afkorting vaak gebruikt om die laatste minder stigmatiserend te laten klinken. Je zegt er echter nog steeds mee dat een gehandicapte persoon minder waardevol is.

MENSEN MET EEN VLEKJE/MENSEN MET MOGELIJKHEDEN OF UITDAGINGEN

Deze termen zijn erg betuttelend. Ze impliceren dat het hebben van een beperking zo erg is dat we er eufemismen voor moeten verzinnen, en bevestigt daarmee juist het vooroordeel dat gehandicapte mensen zielig zijn.

 Iemand ‘rolstoel gebonden’ of ‘rolstoelafhankelijk’ noemen bevestigt het vooroordeel dat het zitten in een rolstoel het ergste is wat je kan overkomen, terwijl het voor veel mensen het middel is dat hen vrijheid geeft: dankzij de rolstoel komen ze buiten, kunnen ze werken, recreëren en sociale contacten hebben.

 


ZWAKKEREN (IN DE SAMENLEVING)

Vooral in de politiek en in beleidsstukken wordt deze term veelvuldig gebruikt. Uit de persconferenties is het woord zelfs niet meer weg te denken. Er wordt mee bedoeld dat sommige mensen minder kansen krijgen in onze samenleving, in dit geval omdat ze gehandicapt zijn. Niemand wil tot de groep ‘zwakkeren’ behoren. Het bevat een oordeel, terwijl zij niet degenen zijn die zwak zijn, het is de samenleving die geen rekening houdt met mensen die minder privileges hebben dan anderen.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk