Doorgaan naar hoofdcontent

WORD JE BEWUST: VIER HET LEVEN EN GENIET!

 

In de nieuwjaar conference van Guido Wijers kwam deze zin naar voren een raakte mij: MAAK VAN JOU VERWACHTINGEN NIET MIJN VERPLICHTINGEN! Na slapend de jaarwisseling te zijn doorgekomen, nauwelijks last gehad van vuurwerk…

 




Het eerste nieuws op 2 januari 2023 dat in de krant staat:

Roep om landelijk vuurwerkverbod zwelt weer aan

Jaarwisseling • De nacht van oud naar nieuw liep als vanouds uit de hand. Lokale vuurwerkverboden zijn massaal genegeerd. Burgemeesters zeggen dat alleen een landelijk verbod helpt.

Ik ben voor en tegen een verbod, kan dit? Jawel, maar is niet leuk. Vuurwerk is luid en ik kan nu slecht tegen dit soort prikkels. Dus geniet ik er nu niet van en zie nu alleen negatieve punten. Bij een landelijk verbod en grote vuurwerkshows zal dit verminderen en stelt mij in staat om weer van vuurwerk te genieten in shows. Maar ik ben ook voor vrijheid om vuurwerk zelf af te steken, want anders beperk je die vrijheid, maar hierdoor beperk je weer een andere groep. Dus ik sta hier dubbel in.

Okay het is jaar van mijn 15 jarig jubileum. Op 24 januari was het precies 15 jaar geleden dat mijn leven in een klap, nou ja bloeding, veranderde. Op deze avond ben ik met mijn zoonlief uiteten geweest en hem gezegd dat ik dit 15 jaar geleden niet zag gebeuren. Dus geniet er nu erg van want het kan zomaar iets gebeuren met je. Toen ik daar met (z)at voelde ik mij een rijk man, kan je dit zo voelen als je toch een beperking hebt? Ik leef langzamer, nou ja dingen doe ik langzamer, en de maatschappij/samenleving gaat snel. Dus ik denk dat wij door langzamer te zijn, wij dingen en momenten intenser beleven! Dit is rijkdom! De  samenleving is ‘gesjeesd’ en momenten waar je intens van genieten kunt loopt men mis, wij, de sloompies, hebben dit niet en genieten…zijn rijk.

 

Gisteravond zat ik te denken vroeg mij wat dingen af. Hoe gaan wij als samenleving om met mensen met een beperking? (ongevraagd hulp bieden, wegstoppen, ‘de zwakkeren’ in Coronapandemie) is het ook een vorm van racisme? (de zwakkeren waren eerst de anders gekleurden, slavernij, etiketteren)

De samenleving gaat erg raar om met ons beperkten, of gehandicapten of mensen met mogelijkheden! Stuk voor stuk belachelijke bewoordingen voor ons, maar goed…de samenleving moet haar schuldgevoelens of schaamtegevoel ook kwijt door de zwakkeren in de samenleving te etiketteren. Hoezo zwakkeren? Een groep zo wegzetten in de samenleving is de reinste discriminatie vind ik, maar we houden ook zelf in de hand door regelingen te benutten als WMO en het woord Participatiemaatschappij. Net of wij niet participeren in de maatschappij, veel van ons ‘zwakkeren’ willen wel, maar de ‘sterkeren’ in deze samenleving hebben veel belemmerende regels opgesteld en dat beperkt ons!

Beperken/gehandicapten zijn niet hetzelfde als slavernij, vergelijken dat dit hetzelfde omvat is alsof je zegt dat appels en peren hetzelfde zijn, nee maar er zijn twee dingen die overeenkomen; er anders uitzien en waren de ‘zwakkeren’ in de samenleving! De zwarte mens werd als dom, zwak en inferieur gezien en moesten als slaaf werken in dienst van de ‘betere’ witte mens. Okay nu denk jij “wat heeft dit in godsnaam met de beperkte mens te maken?” Dit zal je uitleggen; de beperkte mens word door velen in deze samenleving als dom, zwak en inferieur gezien en ook wij moeten ons in dienst stellen van de rest van de samenleving! Niet direct, zoals bij de slavernij, maar indirect…huh? Yep, indirect…de samenleving regelt wetgeving, woonlocaties en andere randvoorwaarden zodat wij, de zwakkeren,  de beteren niet in de weg ‘lopen’ en dat de samenleving denkt “Dat doen we goed, we regelen alles voor hun!” en hoeven hierdoor geen schuld- of schaamtegevoelens te hebben. Dit is indirect!

 


Heb jij dat ook wel, vrienden waar je mee afspreekt en bij het weggaan zeggen: ”Was gezellig doen we vaker!” En vervolgens hoor je niets meer…ja als jijzelf initiatief neemt, zelf en niet de ander! Altijd moet jijzelf diegene vragen en nooit neemt de ander (zogenaamde vriend) het initiatief! Schijnheilige vrienden zijn dit en ik kap met het initiatief nemen, dan zie ik ze maar niet! Ze zijn mij niet waard! Of van die zogenaamde vrienden die belangrijk nieuws niet vertellen (vader overleden of ineens een stiefzus) en hun excuus? “Tja we weten niet hoe je nu hierop reageert!” Juist…ahum…als je niets verteld weet je het ook niet SUKKELS! Klaar ben ik met deze zogenaamde vrienden!

Of zeggen dat ze het moeilijk vinden hoe je (ik) nu bent…praat met mij hierover, anders heb jij een probleem. Liever niet dan wel, wat eerst schreef: Ze zijn mij niet waard!

 




Geniet! Ik geniet overal van, ik ben/was altijd een levensgenieter, maar nu ik Emil2.0 ben is het intenser vind ik. Ik geniet als ik bij vrienden ben, of als ik in Zwolle ben bij Thomas thuis! Eerder moest er gewoon iets gebeuren, maar nu geniet ik zelfs intens van er gewoon te zijn! Gewoon er zijn, geen gesprekken of spelletje doen…nee er zijn…stilte, observeren, aanwezig zijn, erbij zijn. Hier kan ik zo van genieten. Eerder kon ik niet echt alleen zijn, kon hier niet tegen, vond het verschrikkelijk,  nu vind ik het heerlijk om alleen te zijn!

Genieten van muziek, een film of serie, van eten en drinken. Deed ik voorheen ook wel, maar omdat je zo gehaast bent gaat het echte genieten aan je voorbij, doordat ik nu langzamer leef, noodgedwongen dat wel, geniet je intenser…het moment gaat niet aan je voorbij omdat je niet meer ‘gesjeesd’ bent. Je bent je bewust van die (geniet)momenten omdat ik nu bewust dingen moet doen! Niet meer automatisch, helaas is dit een restverschijnsel van mijn hersenbloeding, maar het stelt mij hierdoor wel in staat om dingen bewuster te doen en te ervaren…dus ik geniet meer intenser.



Reacties

  1. Langzamer leven, zorgt inderdaad voor intenser leven! Dat merk ik nu (min of meer gedwongen) ook… Klopt helemaal zoals je dat zegt.
    Tov iemand met een handicap discrimineren, daar ben ik denkende over bij mezelf: doe ik dit? Ik geloof graag dat ik dit niet doe! Ik ga mezelf eens observeren de komende tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een steengoed verhaal. Echte vrienden blijven wel. En intenser genieten komt mij ook bekend voor sinds mijn pensionering

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk