Doorgaan naar hoofdcontent

AFHANKELIJKHEID IS STOM? DEEL 2

Afhankelijkheid stom? Soms wel soms niet… Ja een open deur…ik weet het, maar het is echt zo. Soms kun je niet zonder afhankelijk zijn… neem nu iemand als mij, iemand met NAH…kun je niet meer alles zelf, dus moet je wel anderen vragen soms om iets voor elkaar te krijgen.
Bijvoorbeeld; niet zelf kunnen rijden, nu ben ik afhankelijk van de taxi of van een persoon die wel kan rijden (die ook nog eens met mij opgescheept wil zitten).
Medicatie, na lang gebruik en langzaam afbouwen, ben ik hier niet meer afhankelijk van…ik ben er nu af! Ze hielpen mij om mijn emoties onder controle te krijgen, nu heb ik zelf steeds meer onder controle, in het begin was ik flipperkast…hoge pieken in mijn emoties (zoals mijn boosheid), de medicatie hielp de pieken lager te maken…afvlakken noemen ze dat…nu, na een paar jaar, doe ik afvlakken zelf (zo min mogelijk pieken, meer controle).

O ja…mijn drain…in mijn hoofd; even ter informatie. Toen ik die bloeding had, kon ik mijn hersenvocht niet zelf afvloeren…daar hielp de drain bij. In de hersenen zitten holtes, ruimtes, die zich vullen met vocht, dit werd via een ingewikkelde weg naar het hersenvlies werd dit gebracht een plek boven de hersen weer opgenomen in het bloed. Door mijn bloedingen was deze ingewikkelde weg afgesloten, dus werden de holtes wel met vocht gevuld, maar niet afgevoerd…m.a.g. (met als gevolg)  dat de druk toenam op mijn hersens (omdat de holtes groter werden)…gevolgen; misselijkheid, stuiptrekkingen en nog veel meer. Er werd een drain geplaatst…een pompje in mijn hoofd, met een slangetje van de holtes naar mijn darmen, daar werd het hersenvocht heen gevoerd, via mijn darmen werd dit vocht via een ingewikkelde constructie weer in mijn bloed opgenomen. 



Na een aantal jaren zijn deze bloedingen weer opgelost (net als bij een blauwe plek…) en moet ik het vocht weer zelf via die ingewikkelde weg afvoeren. De vraag die nu rijst is dan…is de drain nog wel nodig? Maar eerst was ik zeker afhankelijk van deze drain, om mijn hersenvocht af te voeren…in dit opzicht is afhankelijkheid niet stom, maar noodzakelijk.


Koken, ik had het er al over in mijn vorige blog over afhankelijkheid… Samen eten, bij vrienden eten, eten bij mijn zoontje thuis of uiteten, ik kan hier nog van genieten, kan niet meer zelf koken, maar nog eten, proeven, ruiken. Ik kan het zelf niet meer, afhankelijk van anderen nu, maar wel genieten! Vroeger, voor mijn hersenbloeding, ook wel hoor alleen nu nog veel meer. Eerst vond ik het leuk om voor anderen te koken, nu vind ik het leuk als anderen voor mij koken… Een vriend kookt nu wel eens voor mij, eten we het samen op, hebben we een goed gesprek hierdoor…afhankelijkheid zo gek nog niet?

Reacties

  1. Je bent een enorme doorzetter en een fijne vent met veel humor!
    Groetjes,
    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnenkort samen bbq-en, gezellig!

    Gr. Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk