Doorgaan naar hoofdcontent

PINCET?

Door mijn hersenbloeding is er veel veranderd, heel veel, waaronder mijn fijne motoriek. Fijne motoriek heb je nodig bij schrijven, knippen, tekenen, etc… Deze dingen kosten mij veel moeite of ik kan het gewoon niet meer. Neem schrijven…wel geoefend bij mijn revalidatie in de Vogellanden (in de schrijfgroep) maar het koste mij zoveel moeite en het begon mij te frustreren dat ik het niet kon, ik zag nauwelijks vooruitgang, dus ik hield het voor gezien! Over prikkels had ik het in mijn vorige blog…nou dit is een voorbeeld; de frustratie bouwde op, ik ‘flipte’ en soms vlogen de pennen en stiften door het lokaal! Voor de veiligheid van andere groepsleden, de groepsleider en die van mij hield ik er maar mee op! Knippen begon ik maar niet mee…zie je al voor je dat er een schaar door het lokaal vliegt omdat een zekere Emil gefrustreerd raakt en ‘flipt’.





Pincetgreep…leren kinderen al. Het in onderdeel van de ontwikkeling. Ik doe nu alles met deze ‘pincetgreep’. Iets oppakken bijvoorbeeld
Ataxie heb ik nu, wat het inhoudt schreef ik al eens in eerdere blog…wat is dat ook al weer?
Ataxie is een samenvattend begrip voor verschillende verstoringen van het evenwicht en de bewegingscoördinatie.
Ataxie is een onregelmatige en onhandige beweging van de ledematen en de romp, te wijten aan een stoornis van de fijne coördinatie van spierbewegingen. Het cerebellum is het centrum van de fijne coördinatie, waarvandaan door het ruggenmerg en het perifeer zenuwstelsel informatie naar de spieren gestuurd wordt. Andersom komt informatie van de sensorische perifere zenuwen naar het cerebellum om de bewegingen fijn te stellen. Er wordt hierom verschil gemaakt tussen cerebellaire en perifere (sensorische) ataxie. Oorzaken voor ataxie kunnen zijn: een aangeboren (genetische) afwijking, encefalopathie, ziektes (zoals kuru en de ziekte van Parkinson) en laesies van het centraal zenuwstelsel ten gevolge van hersenletsel of vergiftiging met toxische stoffen (waaronder drugs en alcohol).
Herkenbaar voor veel mensen is de ataxie die optreedt bij alcoholmisbruik. Na 5-10 glazen beginnen typische atactische verschijnselen op te treden. Een andere oorzaak van ataxie is gebruik van medicijnen (bijvoorbeeld medicatie tegen epilepsie).

Iets oppakken…goh dit kost mij al veel moeite, heb je het te pakken na veel moeite, maar omdat de pincetgreep niet stabiel is, je gebruikt maar twee vingers, schiet het weer weg…pff..nog een keer proberen en dan lukt het bij de 10e of 11e poging…zucht! Maar het lukt uiteindelijk, geduld en kalm blijven dus… Eerst was het zo frustrerend, maar in de loop van tijd ‘wen’ je er aan. Het ‘went’ nooit, maar je accepteert dat het zo is…accepteren doe je want wat moet je anders…het is nu eenmaal zo!



Voor de gein zeg ik wel eens “komt door mijn slechte coördinatie”, maar eigenlijk is het de ataxie die ervoor zorgt dat ik dingen niet op kan pakken. Ataxie zorg ervoor dat ik een slechte coördinatie heb, doordat mijn zenuwstelsel zo is aangetast dat ik geen fijne motoriek meer heb en dit zorgt voor moeite met het ‘pakken’ van dingetjes. Zorgt er ook voor dat ik niet meer kan knippen, kaarten vasthouden, etc. allemaal zaken waar ik fijne motoriek nodig heb (en dat heb ik nu net niet).

Ik gebruik mijn slechte coördinatie als iets mis gaat als excuus soms, hier schaam ik mij niet om! Waarom? Ik heb dit, dus gebruik ik mijn handicap…sommigen noemen of zien het als misbruik, ik zie het als handig gebruik maken van mijn handicap! Er is iets goed mis met mij, ik kan veel dingen niet meer of niet goed, maar dit ‘handig gebruik’ maken van mijn handicap kan ik nog! En ik heb geleerd: wat je kan doe het ook, desnoods meer!

Pincet…een pincet, tja die kan ik ook niet vasthouden! Ja of ik wil iets laten vliegen, de pincetgreep is niet zo stabiel en al helemaal niet met zoiets kleins en smals als een pincet. Probeer maar eens een vork of mes tussen je wijsvinger en duim vast te houden, ik wed dat ‘ie wegschiet haha! Gebeurd mij zo vaak dit…of typen, op mijn werk typte ik met tien vingers nu alles met één. Monnikenwerk kopte een krantenartikel van de Stentor eens omdat ik een boek had geschreven door te typen met één vinger! Ataxie…





Pincetgreep, terug bij af? Kinderen leren het, het hoort bij hun ontwikkeling, ik ontwikkel mij niet meer, dus niet terug bij af! Maar wat dan? Het blijft bij mij hetzelfde, stabiel, status quo… Geen ontwikkeling…hoe noem je dit? Een synoniem voor status quo is stilstand, maar het is geen stilstand…het blijft zoals het nu is, maar het geen stilstand; stilstand wil ook zeggen dat er sprake is van geen verbetering en dit bij mij ook…geen verbetering in dit dus toch stilstand! Naar woord, lelijk en heel negatief…een ander woord voor stilstand? Onderbreking? Nee, het blijft zo en is geen onderbreking, dit verondersteld dat er even een pauze is in de ontwikkeling…zucht…impasse? Halt? Stagnatie? Stagnatie is ook niet echt positief, maar wel iets positiever vind ik…

Reacties

  1. prima beschreven Emil!
    Ik heb er beeld en gevoel bij.Waarom stuur je geen blogs naar de hersenstichting? Doe ik ook.
    grv Harry de Weerd h.deweerd55@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. op hersenstichting nederland kun je ook mijn blogs lezen en becommentarieren

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo