Doorgaan naar hoofdcontent

Complottheorieën, Paranoïde of Samenzwering

Ik gedraag mij niet stompzinnig.  Je bent paranoïde                  


Iedereen is in de ban van het virus, er heerst lichtelijke paniek. Eerst China, Italië, Europa, Nederland…ja de hele wereld. Nu vraag ik mij af is dit niet een samenzwering? Is de Derde Wereldoorlog zonder dat we het weten nu begonnen? Niet een traditionele oorlog, maar een oorlog op viraal niveau? Een virusje om zo de mensheid toch te betrekken, zonder medeweten, in een machtsstrijd tussen goed en kwaad. Is dit een test om onze reactietijd te meten, om te kijken hoe snel we dit serieus nemen… Wat is de rol van de (sociale) media hierin: paniekzaaien? We kennen het gezegde; ’Verdeel een heers’ We zijn verdeeld nu in ‘virusgelovers’ en ‘virussceptici’
Een samenzwering? Klinkt dit paranoïde, dan klinkt het volgende het helemaal…
Wat als ‘men’ af wil van de ‘zwakkeren’ in onze samenleving (de ouderen en beperkten) door een ‘onschuldig’ virusje in de samenleving te planten en zo de zwakkere mens eruit te ‘filteren’ . want iemand met een sterk immuunsysteem overleefd dit virus met twee vingers in de neus, maar die dat niet hebben en vatbaar zijn voor dit ogenschijnlijk ongevaarlijk virusje gaat dood.


Iedereen denkt bij klimaatverandering aan overstromingen,, stormen, droogte, extreem weer en temperatuurstijging. Maar wat is het effect van deze temperatuurstijging op virussen. Sinds de temperatuurstijging op aarde zijn virussen opgedoken, mutaties van oude virussen of van virussen die we onder ‘controle’ hadden. Ooit aan een verband tussen klimaatverandering en het ‘plotselinge’ opkomen van het Coronavirus? Ik vraag ff omdat het bij mij leeft, ik zie nog geen verband, maar opvallend vind ik het wel.

Complotheorietje dat ik Facebook zag: ”Coronavirus ontsnapt uit laboratorium waar biowapens worden gemaakt? Deskundige schetst huiveringwekkend beeld”

Ik moet eerlijk bekennen, in eerste instantie dacht ik toen het artikel las dat er een kern van waarheid in schuilde, maar het is gewoon nepnieuws, een complottheorie. Ik schaamde mij dat ik het zo aanam dat het waar was, dit is het gevaar van sociale media. Zoveel informatie en nieuws komt er op je af, dat je soms niet meer weet wat je moet geloven! Dit is een gevaar, virus?

Heeft een eventuele uitbraak gevolgen voor mij? Zeker bij een eventueel ‘opslot’ gaan van Kampen; geen bezorging boodschappen, hoe komt het personeel hier dan of moeten wij onszelf maar ‘redden’? Binnenblijven is niet zo’n probleem ik vermaak mij wel, maar ik kan niet meer reizen (geen Vogellanden, Thomas of naar mijn ouders)

Ook nu merk ik al wat en er is nog geen uitbraak…naast de paniek en het feit dat er in de media veel aandacht is (begrijpelijk ook), de flauwe grappen en opmerkingen heeft de Jumbo besloten alleen nog tot de deur te bezorgen…

Met deze maatregelen hoopt het kabinet de opmars van het virus te stuiten

Scholen blijven open, maar verder komt het kabinet met drastische adviezen om het maatschappelijke verkeer te beperken. De maatregelen op een rij. Wat vraagt het kabinet van het land?

Uit de TROUW

1.        Werk zoveel mogelijk thuis en probeer de werktijden te spreiden, zodat de kans om elkaar te besmetten zoveel mogelijk wordt beperkt. 

2.        Universiteiten mogen hoorcolleges alleen nog online geven en hebben ervoor gekozen hun deuren te sluiten. Het andere onderwijs blijft doorgaan. Kinderen die verkouden zijn, moeten wel thuisblijven. De scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar onderwijs blijven voorlopig gewoon open, net als de kinderopvang. Er zijn nog weinig kinderen en jongeren besmet en als ze ziek worden, zijn de risico's relatief kleiner dan bij volwassenen, aldus het kabinet. Sluiting van scholen zou betekenen dat veel ouders vrij moeten nemen, wat in de zorg en andere sectoren grote gevolgen zou hebben, redeneert het kabinet, terwijl sluiting van scholen in deze fase relatief weinig bijdraagt aan de bestrijding van corona. 

3.        Alle bijeenkomsten met meer dan honderd bezoekers worden afgelast. Dat betekent: tot eind maart geen bezoek aan musea, theaters, popconcerten en sportwedstrijden. De kerken van de PKN hebben voor aankomende zondag een deel van de diensten afgelast. Restaurants en winkels staan voor de beslissing hoeveel klanten ze binnenlaten. 

4.        Ouderen en mensen met een verlaagde weerstand kunnen beter niet meer het openbaar vervoer nemen, en grote gezelschappen vermijden. Ook kunnen ze beter geen bezoek thuis ontvangen. 

5.        Zorgpersoneel moet doorwerken bij verkoudheid of hoesten, omdat ze hard nodig zijn. Pas als daar koorts bijkomt, geldt het advies thuis te blijven. Het dringende advies aan hen is om niet op reis naar het buitenland te gaan. Het advies geldt ook voor wie in andere 'vitale processen' in de samenleving werkt, zoals de politie. 

6.        Voor iedereen in Nederland: blijf thuis bij neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Bel pas de huisarts als de klachten erger worden. 

7.        Voor dit alles geldt: het kabinet kan burgers niet dwingen thuis te blijven of om evenementen te vermijden. Er komen geen verboden of boetes. Premier Rutte doet een klemmend beroep op medewerking van iedereen: "Het effect is het grootst als we dit gevecht samen voeren, als iedereen zich aan de adviezen houdt."


Deze maatregelen hoe noodzakelijk ook, hebben weldegelijk effect op mijn leven. Het 3e punt raakt mij…theaterbezoek en bioscoopbezoek het meest, dat kerken sluiten maakt mij persoonlijk niets uit, deze bezocht ik toch al niet. Een verbod op bijeenkomsten met veel personen raakt mijn sociale leven en niet alleen dat mij.  Ik kan niet ontkennen dat er geen angst bij mij is, maar er is geen sprake van paniek zoals bij veel van mijn landgenoten… Ik noem het de Coronagekte! Blinde paniek, hamsteren van levensmiddelen, lege schappen in winkels…het lijkt wel oorlog! Terug naar de voedselbon?


Nieuws, ik volg het zeker…EU, Corona-virus, klimaatbeleid... Tja altijd doffe ellende, maar het heeft voor mij ook iets positiefs…ik denk soms “het kan blijkbaar nog minder…” De maand in nieuws uit de krant, elke dag een ‘opvallende’ kop van de voorpagina, nou ja opvallen iets wat de voorpagina van Trouw kopte (zo heet de krant die ik lees)


Een cynisch machtsspel over de ruggen van vluchtelingen
Virus is nog te volgen en dat is goed nieuws
Brussel wordt de baas over klimaatbeleid
Ziekte en honger in Syrische kampen
RIVM had de goede cijfers over stikstof
Verkouden Brabanders, blijf thuis
Reisverbod voor 16 miljoen Italianen
Economische groei zwaar onder druk door corona en olie
Ziekenhuizen zetten zich schrap voor piekbelasting
Bouw leeft nog niet op van 100 km
Heftig, maar streng genoeg?
Onrust over ophouden scholen


Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk