Doorgaan naar hoofdcontent

‘De Corona-oorlog’ (1)


Maart 2020, een ongekende maand



Het kabinet vraagt ons thuis te blijven om verdere verspreiding van dit nu nog onbekende virus, met de geweldige naam COVID-19, te voorkomen…het is oorlog, niet tegen een land met wapens, maar een virus waar de bevolking de ‘soldaten’ in deze strijd tegen dit virus.
Nu is een medebewoonster hier begonnen met een dagboek over het thuiszitten, zodat ons nageslacht kan lezen hoe wij deze strijd beleefd hebben. Een dagboek met daarin wat ik deze dagen doe, hoe het beleef, mijn hersenspinsels…een dagboek. Ik vind haar idee geweldig dus ben ik zelf er ook 1 begonnen… Drie weken thuis, geen sociale contacten, horeca dicht, scholen dicht


16 maart
Trouw : Openbare leven valt nu echt stil
Voor mij een pyjama-dag…computeren, lezen, tv kijken….tja het lijkt wel vakantie, maar niets is minder waar. En dan besef je gedurende de dag…ik mag niet handen schudden, minsten 1 meter afstand van elkaar houden, theaterbezoeken afgezegd, etentjes gaan niet door, vrijwilligerswerk opgeschort, familiebezoek kan ook niet meer…
Nee het geen vakantie want dat neem je vrijwillig, nee het een ‘verplichting’ thuis te blijven. Het word geadviseerd, maar in deze maatschappij is het zo dat als je dit niet doet…Je kunt niet anders, ook al ben je tegen alle ongekende maatregelen je moet ermee leven!
Op deze dag ook besloten om uit respect voor de medewerkers die door moeten werken mijn baard te laten staan, mij niet te scheren en zo een ‘Coronabaard’ te laten ontstaan.

17 maart
Trouw : Rutte bereidt het land voor: Corona gaat velen raken
Netflix, wat een uitvinding, heb net de serie Ares gekeken nu vijf afleveringen en morgen de laatste drie.
Vanmiddag met een medebewoner op pad geweest, ff frisse neus halen in het park geweest, naast de ganzenstront en lege zakjes wiet, een heerlijke rit/loop door het park hier.
Weet deze situatie geeft je de tijd om na te denken over gevaren die nu op de loer liggen; depressiviteit, eenzaamheid, alcoholisme omdat je ritme van het dagelijkse leven weggerukt wordt van de een op de andere dag!
Voor mij en de andere bewoners hier is de grootste angst dat heel het land ‘op slot gaat’. Alles om dit virus te beheersen, maar dit houd in voor mij persoonlijk, dat de wereld vergaat. Dit klinkt dramatisch, maar zo voelt het ook voor mij…dramatisch!

18 maart
Trouw : Bedrijven hebben geld nodig, en dat moet heel snel
Woensdag…gehaktdag? Nou echt niet, wat gedaan vandaag? Allereerst de serie Ares afgekeken, wat een serie zeg! Studentenvereniging 2.0, ik herinner mij mijn studententijd anders…bier drinken op gezellige feestjes, vergaderingen, bijeenkomsten, vrienden maken, gek doen, maar vooral ‘fun’! niet zoals in de serie; moord, strenge ontgroening, geheimen, seks, nee niet zoals hier en dit was ook niet een studentenvereniging, maar een onvervalste sekte! Wat begon als iets wat op een studentenvereniging leek werd al snel een sekte met alle waanzin, grootsdenken en manipulatie en indoctrinatie.

19 maart
Trouw : Rutte bezweert dat aanpak deugt
Ik ben een boek aan het lezen van Ronald Giphart het heet ‘Alle Tijd’, hoe toepasselijk aan de huidige situatie… Ik heb nu alle tijd om dingen te doen die altijd al deed, maar nu meer; zoals lezen, computeren, tv kijken, maar ook klussen digitaal doen voor stichting MEE. Vrijwilligerswerk digitaal, ik heb nu toch alle tijd en zo doe ik ook nog iets nuttigs voor deze maatschappij tijdens deze ‘oorlog’.
Geen lichamelijk contact, je kunt niet meer zo bij iemand op bezoek…vermijd fysiek contact wie weet ‘besmet’ je de ander. Dus bel ik mensen, houd contact via facebook, instagram en twitter. Het is erg handig dat deze middelen er nu zijn, net als Skype en Facetime, handig in tijd dat je fysiek mensen niet meer mag/kunt bezoeken…eerst vonden we deze middelen asociaal (fysiek contact is echt beter) nu is het ons sociale middel.


Ik ben het wel eens met het beleid van ‘ons’ kabinet  omtrent het Corona gebeuren;
In verband met het Corona-virus had het kabinet al maatregelen genomen. Zo had de overheid besloten dat alle evenementen met meer dan honderd personen verboden werden. Dit met als doel om de verspreiding van het Corona-virus COVID-19 in te dammen. Dit heeft als direct gevolg dat in heel Nederland zo goed als alle concerten en festivals t/m 31 maart afgelast zijn.
Gisteren, zondag 15 maart, hielden ministers Bruins en Slob een persconferentie waarin duidelijk werd dat de maatregelen verlengd zullen worden t/m 6 april en dat er extra maatregelen bijkomen. Zo zullen alle horeca hun deuren moeten sluiten, evenals alle scholen en kinderopvang locaties. Enige uitzondering is dat er een kinderopvang komt voor kinderen waarvan de ouders in cruciale sectoren werken, zoals de zorg.
Voor podia en theaters geldt dus dat de deuren langer gesloten blijven en dat alle optredens t/m 6 april geen doorgang kunnen vinden. Hetzelfde geldt voor de festivals die in deze periode plaatsvinden.

Vandaag keek ik naar de wereld draait door met een indrukwekkende mini-opera genaamd Pandemie. Tekst van Ilja Leonard Pfeijffer en de muziek gecomponeerd door Michel van der Aa uitgevoerd door Tania Kross met het Dudok Quartet Amsterdam. De tekst van het gedicht staat hieronder:

Pandemie
Als angst het bangst is als je voor een ander vreest
En doodsbenauwd om iemand bent van wie je houdt
Dan ben ik van mijn leven nog nooit zo bang geweest
Als eenzaamheid is dat je angstig afstand houdt van dierbaren
Omdat je voor hun leven vreest
Dan heb ik mij nog nooit als zo alleen beschouwd
Wie voor zijn eigen vrijheid vecht, sneuvelt morgen
Wie zich wil redden
Moet voor ieder ander zorgen

20 maart
Trouw : Visitestop verpleeghuis drukt oudere in isolement
Tja logisch dit, ook gezien de laatste twee zinnen van het gedicht: Wie zich wil redden
Moet voor ieder ander zorgen ik geloof er ook in, als we ons allen een beetje op elkaar letten redden/overleven we deze ‘crisis’ wel.
Vandaag ook weer een aflevering gekeken van het derde seizoen  van Westworld, maandag begonnen en wat een serie is dat. Ik houd er wel van…wat als met alle technologische ontwikkelingen van nu op een gegeven moment steeds verder gaan en de controle er over verliezen en dat de controle dan ligt bij ‘onze’ gemaakte technologie. Ja iets om over na te denken…ik vind het een geweldige serie.
Vanmiddag even ‘luchten’, naar buiten geweest; brieven bij buurtbewoners in de bus gedaan.
Verder nog gecomputerd, gelezen en Flikken Maastricht vanavond weer gekeken en volgende weel alweer de laatste aflevering van dit seizoen.


21 maart
Trouw :Tijd van angst? Ja, maar dat hoeft ons niet te verlammen
De verveling begint nog niet toe te slaan, ik houd mijzelf wel bezig; wasje draait, muziekje aan, even ‘sporten’ en filmpje kijken zo en daarna weer lezen.
Sporten, nou ja op mijn manier dan; ik heb zo’n hoe heet het ook al weer? Een fietsmachine waar je zowel kan fietsen terwijl je tv kijkt en ook met je armen kan ‘trappen’ zo’n apparaat en dan heb ik ook verschillende gym elastieken, zo houd ik mijzelf toch een beetje in shape. Maar hoe heet toch?
Zo maar even verder in mijn boek, maar eerst even de droger aan zetten.
Verder gelezen, tv gekeken, gecomputerd en aan mijn administratie gewerkt, ach eigenlijk ook de ‘normale’ bezigheden. Ik denk doe ook ff normaal in deze dwaze (ongekende) tijd.

22 maart
Zondag, mooi weer echt een dag om er op uit te gaan, maar helaas ik sta achter het beleid dus blijf thuis en ga alleen naar buiten wanneer nodig… Niet zoals sommige onnozelen onder de bevolking, mijn facebookstatus vanmorgen: Goedemorgen? Eerst even wat kwijt:
de Lockdown komt wel, zolang er sukkels zijn die niet weten wat thuisblijven inhoudt...zij spelen met ons leven, niet deze regering, doen zij het nodige om voor de bevolking voor het virus te beschermen...zijn er sukkels in deze bevolking die het verpesten voor de rest
#NEEMHETSERIEUSSUKKELS’
Zaterdag, mensen gaan samen sporten, overvolle parken, speeltuinen vol, bouwmarken vol…allemaal voorbeelden van ongehoorzaamheid, tegen het overheidsbeleid in. Ook al is het een dringend advies…zijn er toch altijd sukkels die toch veel minder intelligent zijn en dom ook vooral, tegen hen zeg ik #STAYTHEFUCKATHOME
Druppelcontact, nieuw woord voor mij, gisteren hoorde ik dat voor het eerst in het NOS journaal, iets met corona enzo… echt ik zag een groepje fietsers (sukkels) de 1 zei:” anderhalve meter afstand houden? Geen probleem, gewoon harder fietsen…probeer dat maar een bij te houden” Ik dacht “DUH!?” De ander: ”Druppelcontact…als we zweten ja dan word het een risico, maar ach we zijn toch in topconditie?” Ik snap niet dat mensen zo naïef kunnen zijn.
Ik ben net wel buiten geweest, in onze achter’tuin’ (tuin kun je het echt niet noemen…achterplaats is een beter woord) , alleen en even vitamine D op doen. Nu lezen na dit lucht momentje en straks heerlijk dineren met een powersmoothie! Keeping myself in shape.
Wat doe je als Nederlander in deze tijd en je houd van sport, maar door het coronavirus worden alle sportevenementen afgezegd. Zo ook voetbal, maar dan heb je programmamakers van Studio Sport die dan even een uitgebreid verslag laten van het EK 1988 dat wonnen…even een goed gevoel krijgen. 


23 maart
Trouw : Kabinet broedt op strengere regels na weekenddrukte
Logisch dit gezien bovengenoemde verhalen, zo roepen wij een algehele lockdown op ons af luitjes, echt ik had ons Nederlanders intelligenter ingeschat! Of speelt onze altijd zo geprezen ‘Hollandse nuchterheid’ ons nu parten?
Na mijn buikspier- en beenspieroefeningen, muziek opgezet van R.E.M. ‘Everybody Hurts’, leek me nu wel toepasselijk.
Zo voor Stichting MEE digitaal vrijwilligerswerk doen; beoordelen van een enquête voor gedetineerden in de gevangenis te Almelo. Gedaan gelezen mijn min- en pluspunten gegeven, meer pluspunten overigens, zo nu even een aflevering van Homeland kijken en lunchen en daarna lezen.
Lekker, in mijn eentje, buiten gezeten en gelezen,  wat vitamine D opgesnoven.

24 maart
Trouw :Nederland is nog een stap weg van totale stilstand
Na mijn vrijwilligerswerk-opdracht te hebben voltooid en weer gekeken te hebben naar een aflevering van Westworld, zo maar wat leeswerk: Yuval Noah Harari: the world after coronavirus
Interessante leesvoer dit artikel, zet je aan het denken; Deze virusuitbraak geeft regimes in verschillende landen de bevoegdheden om, met de uitbraak als reden, verstrekkende observatie middelen in te voeren…maar wie zegt als deze storm is gaan liggen dat deze bevoegdheden en ingevoerde middelen stopgezet worden dan. Eigenlijk is deze uitbraak ook een strijd straks, als de pandemie onder contrôle is,  tussen een totalitair regime of behouden we onze democratie.
Een citaat: ‘De mensheid moet een ​​keuze maken. Zullen we reizen langs de route van verdeeldheid, of zullen we het pad nemen van de wereldwijde solidariteit? Als we kiezen voor verdeeldheid, zal dit niet alleen maar verlengen van de crisis, maar zal waarschijnlijk resulteren in een nog erger rampen in de toekomst. Als we mondiale solidariteit te kiezen, zal het een overwinning zijn niet alleen tegenhet coronavirus, maar tegen alle toekomstige epidemieën en crises die de mensheid kan overvallen in de 21e eeuw.
De boodschappen die ik normaal van de woonlocatie krijg (i.v.m. grote drukte bij online bestellen was dit onmogelijk) zijn net door de zoon van mijn lieve schoonzus gebracht. Zo eten hier en vanavond tv kijken…


25 maart
Trouw : '4 en 5 mei krijgen extra betekenis door coronacrisis'
Was draait, zo even een aflevering van the Blacklist kijken.
Wat een gek als premier in Brazilië…noemt het coronavirus een griepje in zijn toespraak aan ‘zijn’ volk, ook riep hij door te gaan met het gewone leven. Onvoorstelbaar dit, doen alsof dit virus niets bijzonders is, echt de bevolking komt in opstand, begrijpelijk, want zo’n ‘leider’ wil je toch niet?
Ik voorspel nu dat in Brazilië en de USA veel slachtoffers gaan vallen (hoop dat ik ongelijk krijg) maar deze twee landen worden ‘geleid’ door idioten…Trump en Bolsonaro…het beleid van deze regeringen zijn triest, ik heb het te doen met deze bevolking!
Net even lunch gehad terwijl wasje draait, ga ik ff ophangen en dan lezen, ook ff buiten in het zonnetje gezeten. Nu weer buisness as usual…computeren met muziek..

26 maart
Trouw : Hoelang nog hangt af van ons gedrag
Er lijkt licht te zijn aan het einde van de tunnel, maar hoe ver is het nog ernaartoe? Het RIVM is voorzichtig. Aantal besmettingen daalt nu, maar dat is het effect van de maatregelen twee weken terug, het aantal zieken zal nog even stijgen en het aantal IC-opnames ook (we zijn er nog lang niet)…deze verdere week afwachten, maar er is licht aan het einde van de tunnel, het begin van het eind van deze oorlog is er. In de USA begint nu de ellende!
Net lunch gehad, Journaal gekeken, een aflevering van the Blacklist. Wasje draait weer, straks ff naar buiten voor mijn dagelijkse ‘luchtmoment’.
Voor de rest was het een saaie dag, voor mij is het een kleine aanpassing deze crisis. Mijn leven was al compleet van de 1 op de ander dag veranderd, moest mij ook aanpassen aan een tot dan toe onbekende wereld. En nu gebeurd het met de rest van de bevolking tijdens deze crisis, leven met beperkingen (wat ik al een tijdje doe) is niet makkelijk, wat je kunt doen is je er aan overgeven, aanpassen en leren leven met deze nieuwe situatie.


27 maart
Trouw : Aanpak fraude moest lonen voor fiscus
Hier opent Trouw me, maar verder in de krant lees in titel dat mijn aandacht zeker opeist ‘EU-leiders ruziën over aanpak crisis’…ik lees het artikel. Het verbaast mij, in 2014 (over een andere crisis) in het boek ‘De Kracht van het Paradijs’ van Jonathan Holslag bespreekt hij de diepe economische crisis en hoe Europa langzaam verzinkt in een machtsstrijd tussen de noordelijke lidstaten, de zuidelijke lidstaten en de lidstaten van het ‘oude’ Oostblok. Even een citaat uit het genoemde artikel: “De afgelopen dagen leek dit debat echter meer om de toon dan de inhoud te gaan. Het zwaar aangeslagen Italië, waar zowel de zorgsector als de hele economie door een diep dal gaat, klaagt al wekenlang over een gebrek aan solidariteit vanuit de andere EU-landen, aanvankelijk bij de levering van medisch materieel. 'China en Rusland doen meer voor ons', is een vaak gehoord verwijt. En hierdoor ontstaat een machtsvacuüm binnen de EU waar ogenschijnlijk nu China en Rusland en tot op zekere hoogte Cuba in springen. In het boek loopt het net iets anders, geeft hij ook aan hoe Europa eventueel zou kunnen overleven en dat is niet door te ruziën nu, maar zijn beschrijving over een Aziatische Eeuw kan wel eens waar worden. En dat er nu een ‘wereldmachtswissel’ plaatvind tussen de USA en China moet de toekomst uitwijzen. Ik hoop het niet, want dan komen onze democratische waarden en normen in gevaar. En in de jaren voor het uitbreken van WOII was er ook zoiets gaande, staan we nu aan een deur te kloppen met het bordje WOII? En als deze deur open gaat?
Klink heel negatief allemaal, maar zo is de maatschappij nu, angst is er, onzekerheid en daar spelen anderen maar wat op in!
Even buiten ‘gelucht’ nu even aflevering kijken van the Blacklist, na wat gesport te hebben. Vanavond de laatste aflevering kijken van het 14e seizoen van Flikken Maastricht. Dit klink saai, maar ik heb structuur nodig, vaste dingen op een dag en nu Vogellanden ‘tijdelijk’ weg is gevallen door deze ongekende situatie klamp ik mij vast aan die vastigheden die ik had en nog heb.

28 maart
Trouw : Dit is pas het begin, zegt de ic-arts
Vandaag zou ik in Zwolle alvast de verjaardag vieren van mijn zoonlief met mijn ouder en aanhang erbij, maar deze situatie heeft ervoor gezorgd dat we het hebben moeten afblazen…morgen is hij jarig, 14 alweer, ik kan er niet bij zijn, om te janken dit! Maar op dit moment kan het niet anders, ga wel videobellen, videootje maken.
Verder een K-dag, dus geen hersenspinsels. Heeft iedereen wel eens, nu ik dus.

29 maart
Zondag…vandaag is mijn lieve zoon jarig! 14 jaar alweer, in deze rare tijd zal het vreemd zijn; geen bezoek ontvangen, geen knuffels, handen schudden, laat staan een kus. Nee, rare verjaardag, het coronavirus gooit wel roet in het eten zeg, maar ja, shit happens!
Waartoe zijn virussen in hemelsnaam op aarde? Las ik in Trouw gisteren, een vraag die bij velen leeft denk ik, zeker bij mij. Waarom zijn er op deze virussen? Uit dit artikel: Kuiken: "Het coronavirus dat nu rondgaat, is naar alle waarschijnlijkheid overgesprongen van een vleermuis via een nog onbekende diersoort naar een mens op een markt in China. Iets vergelijkbaars zagen we met de uitbraak van Sars in 2003. Dat virus was waarschijnlijk overgesprongen van een klein roofdier, de witsnorpalmroller, ook op een markt in Zuidoost-Azië. Mers kwam via dromedarissen op grote markten in het Midden-Oosten bij de mens terecht. Op het moment dat wij op dat soort markten op grote schaal mensen en veel verschillende dieren bij elkaar brengen, vraag je er bijna om. Een van nature flexibel virus hoeft zich dan maar een klein beetje aan te passen om een compleet nieuwe niche te kunnen veroveren. Dan worden soortgrenzen met het grootste gemak overgestoken, met alle gevolgen van dien.
"Virussen zijn nu eenmaal een integraal onderdeel van het leven", benadrukt Kuiken nog maar eens. "Maar als wij niet wat meer ecocentrisch, dus vanuit de natuur, naar virussen leren kijken in plaats van vanuit de mens en de economie, is het wachten op de volgende uitbraak."
Dat het een en ander gaat veranderen in de hygiëne, economisch en op het politiekterrein staat wel vast, maar of dit nu allemaal zoveel beter wordt dan is nog maar de vraag.
Tja vorige week de herhaling van het EK ’88 in ruime samenvatting, vandaag de hele eerste wedstrijd van het Nederlands 11tal op het WK van 2014 tegen wereldkampioen Spanje…waarin Nederland met 5 tegen 1 Spanje versloeg. Ongekend dit, net als de situatie nu: ongekent!


30 maart
Trouw : Overheid reageert snel op kritiek
De derde week van deze ‘intelligente-lockdown’ (zoals Rutte het noemde vorige week) gaat in en mijn baard, coronabaardje, begint te groeien na drie weken, net als mijn hoofdhaar…eind van deze week maar ff mijn haartjes zelf doen (kapper mag niet komen) en mijn baardje maar proberen zelf netjes bij te werken…Bid voor mij dat dit werkt, hihi…ik kan de zorg hier vragen, maar ik wil geen risico’s nemen, met hun en mij.
Nu ff de nieuwe cd luisteren van een favoriete band van mij Pearl Jam…krantje gelezen en zo de laatste aflevering kijken van Hollands Hoop, hoop kunnen we ook gebruiken…net als wiet…hihi
Mijn appartement zelf schoongemaakt, stofzuigen, stoffen en nog veel meer, waaronder de wc…wc papier nog genoeg. Zo weer drie uur verder, ja mij kost dat moeite, tijd en energie! Nu even uitrusten met een nieuwe aflevering van Westworld… Mensen die zichzelf namaken, deze onechte mensen infiltreren in een wereld waar iedereen op/in elk facet van het leven ‘gemonitord’ wordt, hoezo privacy? En de nagemaakte mensen willen een revolutie beginnen, door dit te laten zien aan de echte mens! Een echte aanrader deze serie!
Boodschapjes van de Jumbo binnen, bij de voordeur, 1,5 meter afstand  en met handschoenen aan pinnen. Gek gedoe toch, maar #SAMENTEGENCORONA


31 maart
Trouw : De 'intelligente lockdown' gaat langer duren
Gezien de cijfers hierboven ook wel logisch, we zijn nog lang niet aan het einde van deze strijd. Kun je nu al zeggen dat de genomen maatregelen door onze regering werken? Nee, maar het lijkt erop dat ze wel effect hebben.
Enkele andere koppen van artikelen uit deze krant: 'We willen er zijn voor de familie, zeker nu zo weinig mogen komen', Wat zeggen de cijfers nou wel en wat niet? De somberste scenario's zijn de waarschijnlijkste, Amerikaanse staten zijn maar weinig verenigd in aanpak crisis, Orbán smoort niet het virus, maar de pers, Leg ook in Europa de nadruk op solidariteit, Een tijd van orde en bezinning. Een kleine greep uit vele titels, maar deze sprongen er wat mij betreft uit!
Wat ik verder doe vandaag; computeren, lezen, muziek luisteren, was en nog wat dingen, maar het gewoon een rare situatie, vanavond een persconferentie van onze regering waarin naar alle waarschijnlijkheid een verlenging van de ‘intelligente-lockdown’ wordt aangekondigd, volgende blog meer.
Nu wil ik deze blog afsluiten met een gedicht geschreven door een dochter Facebook-vriendin:

Corona

Het begon allemaal op een marktje in Wuhan,
Hij at wat en werd er ziek van.
Later bleek dat dit de hele wereld op de kop zou zetten,
Dat iedereen elkaar zou besmetten.
Mensen maken grappen,
Andere mensen klappen.
Iedereen doet zo hun best,
Maar dat Corona heeft toch alles verpest.
Mensen raken hun baan kwijt,
En andere nemen afscheid.
Het begon allemaal op een marktje in Wuhan,
Wisten wij veel dat het de wereld vernietigen kan.


Reacties

  1. Duidelijk samengevat. Goed om het verloop nog een keer te lezen. Scholen dicht. Kinderen online scholing en lespakketten thuis.

    De periode waarin we nu zitten is volgens mij nog lang niet over .... helaas. Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis en daar bouwen ze verpleegafdelingen al om voor Corona patiënten. Zij geeft aan dat mensen die het virus hebben zo ineens heel slecht kunnen worden en in kritieke toestand komen of sterven. Zij ziet het daar dagelijks hoe anders dit virus is is dan andere virussen.

    Mensen die er lacherig over doen het is maar ene griep en daar overlijden ook oude mensen aan moeten maar eens een dag meekijken in het ziekenhuis. Dan piepen ze wel anders en blijven ze zoveel mogelijk binnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk