Doorgaan naar hoofdcontent

‘De Corona-oorlog’ (5)


Mei 2020, een ongekende maand

“De armen worden armer en de rijken worden nog rijker”


15 mei 
Trouw : D66-waarschuwt: Allerlaatste kans voor Bijleveld

16&17 mei 
Trouw : Kloof tussen arm en rijk groeit door crisis, zeggen hoogleraren
Als we op de voet doorgaan als voor de crisis, wat nu al niet meer kan zien we, zal het rijke deel van de samenleving nog rijker worden en de armen nog armer, de kloof die nu al groot is word na deze crisis groter stellen twee hoogleraren in dit artikel. ”Er is een wijdverbreid idee dat grote schokken in de samenleving sociale ongelijkheid verkleinen. Maar dat klopt niet, zeggen twee vooraanstaande wetenschappers. Nu dus ook niet, tenzij de overheid ingrijpt.”
Ik was aan het Skypen met mijn neef die met zijn man in Spanje, Valencia, woont en kregen we het over het cultuurverschil tussen de Europese lidstaten. Met name tussen Noordelijke- en Zuidelijke lidstaten, maar ook het verschil van cultuur in de voormalige Oostbloklanden die nu ook lidstaten zijn. En dat dit verschil in cultuur in deze samenlevingen groot zijn en dat dit zichtbaar word nu in de ‘strijd’ tegen deze crisis. Maar ook op vele andere vlakken; te denken valt aan hoe kijkt men naar mensen met een beperking, hoe kijkt men naar het beleid in het algemeen op de verschillende departementen? En is Europa echt wel 1 of houden we de schijn hoog door op verschillende terreinen samen te werken?
En wij Nederlanders zijn trots op onze tolerantie en nuchterheid, zo staan we ook te boek in het buitenland, maar dit is allang niet meer zo. Ergens zijn we dit verloren, onze maatschappij verharde; zo verloren we onze geprezen nuchterheid en zijn wij Nederlanders veel minder tolerant dan we ooit waren! Nee, niet meer het tolerante volkje, niet meer die geprezen nuchtere Nederlander, Amsterdam een gay-capital off the world? Niet meer, nee dit werd nog mooi beschreven in het boek van Kluun “Haantjes”…nee nu lezen we over hoe gay koppels in elkaar getimmerd worden, uitgescholden als homofielen of lesbiennes hand in hand over straat gaan, moskee beklad of brand gesticht, Joodse begraafplaatsen beklad met hakenkruizen of beschilderd met een davidster, nee tolerant zijn we niet meer. Dit is verloren gegaan!


18 mei 
Trouw : 'Normaal' is het op school nog lang niet

19 mei 
Trouw : Teugels gaan losser, maar het paard mag niet op hol
Het kabinet richt intussen de blik verder vooruit. Nog los van de economie, waar na de massale staatssteun binnenkort de echt pijnlijke beslissingen moeten vallen. Hoe houdt de overheid de komende maanden het virus in bedwang, zolang er nog geen vaccin is gevonden? Het kabinet ziet een oplossing in een soort controlepanel, met de meest actuele cijfers over nieuwe besmettingshaarden per regio en gedragingen van het virus. Ook wordt overwogen om mensen meteen te laten testen zodra ze klachten hebben, zonder tijdsverlies. Is er dan een uitbraak, dan moet het paard opnieuw strak aan de teugel, desnoods met een regionale lockdown.
Vanavond was er weer een persconferentie en nadien schreef ik dit: Leuk die versoepeling, Nederland gaat langzaam weer uit de ‘intelligente-lockdown’ middels de zogenoemde ‘routekaart’. Maar wonen in een woonlocatie zoals waar ik nu woon in Kampen heeft nu een nadeel; angst regeert nu binnen de Stichting, logisch we/ze willen dit virus buiten de deuren houden, wat tot op heden is gelukt! Maar hierdoor is men extra angstig geworden om maatregelen die gelden binnen de stichting om dit virus buiten de deur houden te versoepelen! En dat betekend dat ondanks de Landelijke versoepeling voor mij persoonlijk nog steeds betekend dat ik in mijn vrijheid wordt beperkt, versoepeling gaat voor mij niet ‘geheel’ op.... Voor mij word dit zwaarder nu, omdat om mij heen mensen ‘losser’ omgaan met regels terwijl ik niet echt ‘losser’ kan doen! Ik heb mij neergelegd bij: niet meer op vakantie dit jaar, mijn theaterbezoekers zijn over voor dit seizoen (de kaarten die ik nog heb...pech), terras/restaurant bezoek word minimaal, winkelen word minimaal en zoveel mogelijk online! Nee versoepeling is voor mij niet aan de orde nu, ik krijg het nu nog zwaarder! Ik wil niet zielig doen, alles om dit virus buiten de deur te houden! Maar Stichting wees minder angstig en geef ons iets meer ‘ruimte’! wat dit betekend voor mijn vrijwilligerswerk, mijn taxivervoer en andere dingen in mijn leven weet ik niet, maar dat alles een grote impact zal gaan hebben is wel duidelijk!

20 mei 
Trouw : Een stapsgewijze 'terugkeer naar meer nabijheid'
Het 'dashboard' is de nieuwe toverstaf van het kabinet
Tot uit den treure verkondigt premier Mark Rutte dat het kabinet 'met 50 procent van de kennis 100 procent van de besluiten neemt'. Tijdens de eerste fase van de crisis moest het kabinet 'sturen in de mist'. Of, zoals 'coronaminister' Hugo de Jonge eerder zei: "We moeten navigeren via de achteruitkijkspiegel".Dat dashboard is, na de 'intelligente lockdown' en de 'routekaart', het nieuwe toverwoord van het kabinet. Zie het als een soort online controlepaneel, waar allerlei coronagerelateerde gegevens worden samengebracht. Die informatie weegt mee of aangekondigde versoepelingen kunnen doorgaan. Maar het kan er ook toe leiden dat al doorgevoerde versoepelingen worden teruggedraaid, landelijk of regionaal.
Niets op tegen op een zogenoemd ‘dashboard’ alles om inzicht tee krijgen in de onzichtbare vijand. Hoe meer zicht, des te beter kan er op geanticipeerd worden en des te beter kan dit kabinet/regering hierop maatregelen nemen om ons, het volk, te beschermen

21 mei Hemelvaartsdag 2020


22 mei 
Trouw : Nog altijd 500 leerlingen onvindbaar

23 mei&24 mei
Trouw : Verzekeraars weigeren te betalen voor ongebruikte noodhospitalen
Het wordt steeds moeilijker voor mij om deze blog…’de corona-oorlog’…te schrijven. Ik begon met veel enthousiasme, maar nu het langer duurt word mijn enthousiasme minder, inspiratie vinden word mij moeilijker. Ik denk dat ik aan het ‘corona-moeheids-syndroom’ lijdt! Kenmerken van dit syndroom; weinig inspiratie, nauwelijks inspiratie, nauwelijks initiatieven nemen, corona kan je ‘gestolen’ worden, zodra er nieuws gaat over corona zap je weg en verleidingen (tussendoortjes of drank) moeilijk kunnen weerstaan, corona-kilo’s krijgen. Tja wat wil je? Niet naar je vrijwilligerswerk, geen bezoek ontvangen, niet op bezoek gaan, nee het is zwaar kloten dit echt waar.

25 mei 
Trouw : Milieubewuste stedeling vliegt juist het meest
Vandaag was de dag van het ‘grote corona overleg’ van de stichting hier waar ik woon. Nog niet alle informatie, dat komt deze week middels nieuwbrief tot ons met versoepeling van de hier geldende maatregelen. Eindelijk! Wat versoepeling, lucht nu…ik (ver)stikte bijna in de strenge maatregelen hier, die er wel voor hebben gezorgd dat het virus buiten onze woonlocatie is gebleven. Wel weet ik dat ik weer naar de Vogellanden mag, heerlijk, even er weer uit, andere omgeving, andere mensen zien en spreken! O, wat ik heb ik hier naar uitgekeken…nog even het vervoer regelen (die ook wel hun protocollen hebben) en dan gaan! Zal nog wel even duren, ik hoop weer in Vogellanden rond te rijden vanaf 8 juni!
Wel dubbel en spannend. Ik wil heel graag weer naar de Vogellanden, maar dit brengt het gevaar dat het virus toch ook hier op deze woonlocatie kan komen. Dit is de angst die ik in mijn vorige blog benoemde (angst regeert nu binnen de Stichting, logisch we/ze willen dit virus buiten de deuren houden, wat tot op heden is gelukt! Maar hierdoor is men extra angstig geworden om maatregelen die gelden binnen de stichting om dit virus buiten de deur houden te versoepelen!) en gaat men, na 11 weken hebben wij dit ook wel verdient, dit versoepelen.

26 mei 
Trouw : Groeiend verzet in CDA om kinderen in Griekse kampen


27 mei 
Trouw : Belastingdienst beloofde: Geen straf fraudejagers

28 mei 
Trouw : Dertig jaar beleid heeft de natuur niks opgeleverd

29 mei 
Trouw : Psychiatrisch label zit er vaak naast
Ik kwam de titel tegen in de krant vandaag en pakte mijn aandacht: De grote vraag: doen kleine deeltjes kwaad?
Hoe veilig is anderhalve meter afstand? De norm van het RIVM is gebaseerd op proeven uit de jaren dertig. De Amerikaan William Wells zag hoe tbc-patiënten bij het hoesten en proesten besmette waterdruppeltjes verspreidden. Wie afstand bewaarde, liep volgens Wells geen gevaar. De kleine druppeltjes zouden snel verdampen, terwijl de grote door de zwaartekracht naar de grond werden getrokken. Een enkel druppeltje daargelaten leek anderhalve meter een veilige afstand.Dat idee is achterhaald, zegt Detlef Lohse, hoogleraar fysica van vloeistoffen aan de Universiteit Twente. Het suggereert dat de speekseldeeltjes als onafhankelijke druppeltjes worden uitgeproest, maar het is een warme, vochtige wolk waarin de kleine druppeltjes zich kunnen handhaven. En vervolgens kunnen ze door hun geringe gewicht lang in de lucht blijven zweven. "Hoe lang? Dat hangt van de omstandigheden af, maar in een vochtige omgeving houden ze het wel een paar minuten uit. Sowieso binnen, en zeker als er niet goed geventileerd wordt. Maar het kan ook buiten. Mist bestaat immers ook uit zwevende druppeltjes."
Goede ventilatie van een ruimte is van belang dat deze kleine deeltjes (kleine aerosolen) niet samen in een ‘wolk’ komen en zo een zwevend besmettingsgevaar gaan vormen. De sportscholen weer open, ik ben voor, maar gezien het bovenstaande extra opletten dus! Dus buiten sporten waar kan of in een ruimte met goede ventilatie.


30/31 mei 
Trouw : Onlineviering trekt kerkgangers aan
Sporten, plassen en uitgaan. Wat mag weer en wat nog niet?
Wat mogen we vanaf nu weer doen en wat moeten we laten? De duivel zit in de details. Het kabinet laat veel aan de samenleving om in te vullen.



Dit is mijn laatste blog in de 'Corona-oorlog' reeks, de oorlog nog niet gewonnen, maar het duurt nu erg lang en mijn inspiratie en motivatie voor deze blogs verminderen sterk. Volgende van anders heten en heeft niet corona als hoofdthema, wil niet zeggen dat het C woord niet valt. Ik spreek even voor mijzelf, maar ik ben een beetje coronamoe...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk