Doorgaan naar hoofdcontent

DISABLED LIFE MATTERS


Black live Matters. Disabled life Matters 2! All life Matters 2 me…

Sorry voor mijn beperking,
Sorry voor mijn lastige vragen,
Sorry dat je rekening moet houden met mij,
Sorry voor je vooroordelen,
Mijn excuses voor je onwetendheid,
Sorry voor je goedbedoelde racistische opmerkingen,
Sorry voor je goedbedoelde hulp,
Sorry dat ik beperkt ben, maar jullie moeten er mee leven,
Sorry dat ik besta!


Ik ben in alle vormen tegen racisme, maar nu word het toegespitst op zwart en wit…wat te denken van de medemensen die homoseksueel zijn, mensen met een beperking (of meerdere), de oudere medemens of welk anders uitziende/sprekende/denkende medemens?

Racisme…wat is het? Wikipedia:’ Racisme is de opvatting dat er rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere. Hieruit kan discriminatie voortkomen doordat voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.’ De term racisme heeft zeker sinds de Tweede Wereldoorlog een negatieve lading. Het woord wordt gebruikt om vooroordelen, geweld, discriminatie of onderdrukking door opvattingen over raciale verschillen aan te duiden. Een veel voorkomende misvatting omtrent racistische vooroordelen is dat de nobele ontkenning bevooroordeeld te zijn voldoende is om zonder vooroordelen te zijn. Een dergelijke ontkenning of belijdenis getuigt veelal wel van een intentie, maar gaat dan comfortabel voorbij aan de pijn van het slachtoffer van het vooroordeel. Bij discussies wordt een onderscheid gemaakt tussen racisme, discriminatie en uitlatingen of houdingen die door sommigen niet als zodanig worden herkend doch door anderen desalniettemin wel als kwetsend worden ervaren.


Er is onderscheid in racisme: biologische racisme, culturele racisme en institutioneel racisme. En in de vele discussies nu worden deze onderscheiden vormen door elkaar gebruikt, dit kan, maar het moet geen wirwar worden. Wat nu voornamelijk naar voren komt is ‘Een veel voorkomende misvatting omtrent racistische vooroordelen is dat de nobele ontkenning bevooroordeeld te zijn voldoende is om zonder vooroordelen te zijn. Een dergelijke ontkenning of belijdenis getuigt veelal wel van een intentie, maar gaat dan comfortabel voorbij aan de pijn van het slachtoffer van het vooroordeel’ Kijk naar ons slavernijverleden… het gaat vooral om ons te informeren, hierdoor krijgen we inzicht in de pijn van het slachtoffer van een vooroordeel.

Zo is het bij alles: door ons te (laten) informeren gaan vooroordelen verdwijnen en kunnen we ons beter verplaatsen in die ander…de anders gekleurde, de anders geaarde, de anders bewegende…tja door informatie zijn wij niet meer de onwetende en ontkennende mens, maar een  begripvol en wetend mens. Dan kun je niet meer zeggen ‘Wir haben es nicht gewust!’
Vandaag 4 juli 2020 kwam ik dit artikel tegen: “Black Lives Matter is geen wedstrijd”; protestlied - interview - Racisme komt vaak voort uit onwetendheid, geloven rappers Bizzey en Akwasi, niet uit kwade wil. Daarom draait hun song om begrip en verbinding. Ik luister nu het lied, die komt wel binnen zeg! Bizzey, die half Nederlands en half Surinaams is, wilde geen conflict maar juist verbinding tussen groepen opzoeken. "Wanneer je je uitspreekt tegen racisme, voelt de tegenpartij zich al snel uitgemaakt voor racist, maar dat is het punt niet - het zou niet eens een tegenpartij moeten zijn. We willen gewoon dat mensen nadenken: waarom staan er zo veel mensen op de Dam en elders op de wereld? Dan zal er toch wel iets aan de hand zijn, ook al heb je het niet door. Laten we met z'n allen aan dezelfde kant staan. Vandaar de titel, Geen Wedstrijd." "Je moet ook durven oncomfortabel te zijn. Als iemand zegt 'Dit doet echt pijn', luister daar dan naar. In plaats van te zeggen 'Hou op man, daar voel je toch helemaal niets van?' Je kunt niet iedereen pleasen, maar hou rekening met elkaars gevoelens."
Fresku, andere rapper heeft ook een lied geschreven ‘Donkere Gedachtes’ die ook binnenkomt

Ben echt wel tegen racisme en ik was eerst ook iemand die zwarte piet een cultureel iets vond, af en toe opmerkingen maakte die onbedoeld racistisch was. Ik heb mij verdiept in de materie waar deze discussie omgaat, heb mijzelf geïnformeerd en mijn conclusie is dat; als men een multiculturele samenleving wil, moeten er dingen veranderen! Niet zoals nu, maar er moeten dingen veranderen van beide kanten, in de gehele samenleving! Informeren, verdiepen in veel onderwerpen als racisme, homoseksualiteit, islam en andere geloofsovertuigingen, beperkingen en leven met deze beperkingen, e.v.a. Alleen door men zich te informeren en zich te verdiepen, kun je echt verandering in de samenleving krijgen naar mijn mening! Hierdoor krijg je meer begrip, kun je de ‘pijn’ van de ander ‘zien’ en krijgt deze samenleving, de Nederlandse-Multiculturele-Samenleving de tolerantie en nuchterheid terug die we in de loop der jaren wel verloren zijn! Maar de discussie moet universeler worden, breder, niet alleen over zwart of wit, slavernij…nee ook over andere elementen die onze samenleving multicureel maakt.


Op internet (www.ensie.nl) Een multiculturele samenleving ontstaat als mensen uit verschillende culturen en met verschillende etniciteiten binnen één samenleving leven. De verschillende culturen, en de bijbehorende gewoontes, worden beschouwd als gelijkwaardig. Volgens sommige wetenschappers is een belangrijk onderdeel van de multiculturele samenleving het gelijkwaardig zijn van verschillende culturen. Volgens hen is een multiculturele samenleving dus niet enkel het samenleven van mensen met verschillende etniciteit, achtergronden en godsdiensten, maar ook dat zij harmonieus met elkaar leven. Dit betekent dat Nederland, volgens deze wetenschappers, geen multiculturele samenleving is. Zij beweren namelijk dat er op minderheden en allochtonen te veel druk wordt uitgevoerd om zich aan te passen aan de Nederlandse cultuur. Men kan Nederland toch een multiculturele samenleving noemen, omdat dit vanuit het grondrecht ook zo is. In de grondwet staat namelijk dat iedereen gelijk behandeld moet worden en dat iedereen de godsdienst mag uitoefenen die hij of zij wil.

Even heel iets anders nu…


Je hoort wel eens ‘zitten is het nieuwe roken’, nou dan zijn rolstoelers helemaal nu hip. Of bedoelen ze nadat roken in ‘de ban’ is nu, dat zitten het volgende dat aan deze ‘ban’ moet geloven? Want dan krijgen mensen in een rolstoel het zwaar. Rookte je…was je een crimineel, althans zo werd er naar je gekeken in de maatschappij! Straks worden mensen die zitten bestempelt als crimineel…en daarmee ook de rolstoelers?


Mijn blog op het intranet geplaatst van de Vogellanden, deze wil ik met jullie delen:
BINGE WATCHING&EATING?
In de tijd dat ik als vrijwilliger thuis zat, twaalf weken, is mijn eetpatroon veranderd. Niet alles ten gunste van mijn tot dan toe ‘gezonde’ levensstijl (in een rolstoel is dit moeilijk, maar niet onmogelijk). Ik had de nodige structuur; maandag en dinsdag Vogellanden en daar sporten en op donderdags naar mijn zoon. Maar de corona zorgde ervoor dat deze structuur wegviel, ineens, ik moest ineens op zoek naar een nieuwe structuur, maar zoals deze was, was er niet! Dus ging ik doen wat velen van ons deden die verlicht thuis moesten zitten: Netflixen… En daarmee de leegte die ontstaan was opvullen, dit is even leuk, maar na een aantal weken… En ongemerkt pak je iet lekkers erbij, je drinkt wat en na een aantal keren is dit het nieuwe normaal. Je leert jezelf aan, ook al wil je dit niet, dat bij dit ‘tv-kijken’ iets te eten en te drinken hoort en je hebt een nieuw eetpatroon aangeleerd, onbewust… Nu ik weer enigszins structuur heb nu, heb ik nog wel behoefte aan dit ‘nieuwe eetpatroon’. Je maag is gewend geraakt aan de nieuwe eetmomenten op de dag dat ik het merk. Je hebt vaker een ‘honger’ gevoel, je maag ‘knort’ vaker, broeken gaan strakker zitten, je slaapt minder… Eigenlijk heb ik een soort ‘verslaving’ ontwikkeld met dit nieuwe eetpatroon en kan ik dit doorbreken in mijn eentje of heb ik hulp nodig bij het doorbreken van dit nieuwe ongewenste eetpatroon…deze ongewenste nieuwe ‘verslaving’?
Het is frustrerend, door omstandigheden kom ik in deze situatie, heb dit mij onbewust zelf aangeleerd en nu moet/wil ik dit ook zelf weer afleren, maar dit is moeilijker dan ik denk.  Ik moet erkennen dat ik hulp nodig heb om dit patroon te doorbreken, ik ben wel sterk, zie waar ik was bij ziekenhuisopname 2008 en na mijn ontslag uit revalidatiecentrum 2009 en nu in 2020, maar dat ging ook met hulp en mijn wilskracht…dus daar moet ik  nu ook  een beroep op doen denk ik….

Jullie vrijwilliger Emil

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo