Doorgaan naar hoofdcontent

INTIMITEIT & SEKS ONS EEN ZORG!

 Ieder mens heeft behoefte aan liefde en intimiteit. Elk men heeft seksuele behoeften, zo ook de beperkte mens! Maar op het hele onderwerp seksualiteit ligt een enorm taboe, in de zorg helemaal! Waarom? Sekszorg?


In veel landen, waaronder ons preuts wordende landje, wordt intimiteit en seks gezien als een van onze eerste levensbehoefte. Waarom dan zo’n taboe? Dit was niet zo; dit is zo gegroeid helaas. Werden wij Nederlanders eerst geprezen om onze ruimdenkendheid op vele gebieden…waaronder naakt en seks…zijn wij door vele landen voorbij gestreefd. Van Turks Fruit tot GTST, van Jiskefet tot humor dat niet meer kan… Nee we zijn geen ruimdenkend land meer. We praten niet meer over dit onderwerp, terwijl er over praten het taboesfeertje er omheen weg kan halen. Kijk naar de zorg; er wordt lacherig over gedaan en vaak niet serieus genomen en weg gewimpeld onder het mom van “Hij/zij maakt vast een grapje.” Of “het hoort bij het letsel.” Echt wat een bullshit

Er zijn in Nederland ongeveer 1,2 miljoen mensen met een fysieke en / of verstandelijke beperking. En een deel daarvan heeft geen of weinig toegang tot seks of intimiteit. Maar er zijn zorgondernemingen als FleksZorg en Snoezelzorg die seksverzorgenden leveren en stichtingen als Stichting Alternatieve Relatiebemiddeling (SAR) en De Ultieme Zorg die sociaal sekswerkers leveren. Allen selecteren zij hun medewerkers heel zorgvuldig. Zij maken het voor mensen met een beperking bij wie de mogelijkheid tot intimiteit of seks niet vanzelfsprekend is, mogelijk om eigen seksuele belevingen te hebben. Met heel veel positieve gevolgen van dien. Je zou kunnen zeggen dat ze zorgmedewerkers with benefits zijn. (Bron: www.flekszorg.nl)


Daarnaast heeft een groot deel van de mensen, zowel met als zonder beperking, behoefte aan seksualiteit. Op het moment dat deze behoefte niet vervuld kan worden, kunnen mensen geïrriteerd en gedeprimeerd raken. Men kan zich alleen voelen. Volgens de psycholoog Maslow is dit ook logisch want seksualiteit is een van de basisbehoeften van de mens. De basisbehoefte van een mens zijn het fundament van een leefbaar leven. (Bron: www.deultiemezorg.nl)

Sexual Healing is een indrukkende documentaire over een gehandicapte (spastische) vrouw die op onderzoek gaat om haar wens; intimiteit en seks te ervaren. Haar hulpverleenster praat er over met haar en zo wordt het vlammetje bij aan gewakkerd…Intimiteit is aanraking, in de zorg is ook aanraking maar functioneel en dit anders dan intieme aanraking.

Ook in de zorg zijn deze behoeften dus aanwezig, cliënten die niet alleen functioneel aangeraakt willen worden, maar ook niet-functioneel…intiem. Massage, strelen, seksuele handelingen of seks. Deze behoefte zijn er gewoon en als men aangeeft dat deze behoefte er is, wordt het weggewuifd of gezien als een grap. Laatst hoorde ik hier de opmerking: “onze piemel in bedwang houden, maar personeel aannemen hier dit uiterst moeilijk maakt!” In eerste instantie moest ik lachen, maar ik besefte mij dat deze opmerking de kern weergeeft van het taboe van seks in de zorg! Het probleem zit hem denk ik in het feit dat de zorgorganisatie het personeel op dit punt beschermen belangrijker blijkt te zijn bekommeren om de behoefte van de client op dit punt! Ik ga niet ontkennen dat ik ook wel eens een medewerkster hier aantrekkelijk vind en over diegene fantaseer, ik ben man, heb behoeftes en ja ik ben zorgvrager, maar ook sekszorgvrager? Binnen zorginstelling is vaak als het verhaal van Eva en de verboden vrucht…de zorgvragers zijn de Eva’s en de medewerksters de Verboden Vruchten…

Er rust nog altijd een taboe op het praten over seksualiteit en intimiteit. Dat merken wij ook wel eens bij onze medewerkers”, aldus Edwin Exoo, directeur van GTSzorg. “Om te voorkomen dat dit taboe leidt tot ongewenste situaties is het belangrijk om als zorginstelling bij het thema stil te staan.”

Bij deze zorgorganisatie heeft men de volgende speerpunten in hun beleid: Bewustwording creëren, Kennis vergroten, Persoonsgerichte zorg en Bespreekbaar maken.

Het bespreekbaar maken van seksualiteit is niet altijd makkelijk, maar wel belangrijk. Wanneer zorgverlener en cliënt open en transparant tegen elkaar kunnen zijn, vergemakkelijkt dit het bespreken van intieme kwesties.” Trainingen kunnen helpen om zorgverleners mondiger te maken, zodat ze er professioneel mee om kunnen gaan. Niet voor niets stimuleren wij ons personeel regelmatig bijscholingen te volgen, maar ook voeren we voor iedere nieuwe medewerker een streng screeningbeleid. (bron: www.gtszorg.nl)

 


Met dit onderwerp komen we op het gebied van ethiek binnen de zorg. ‘Ethische dilemma’s of lastige keuzes ontstaan zodra je in je werk als begeleider niet meteen weet wat goed is om te doen. Moet je bescherming bieden aan medebewoners door iemands behoefte aan intimiteit of seksualiteit aan banden te leggen? En is dat uit te leggen als goede zorg voor alle betrokkenen? Of moet je vanwege goede zorg of kwaliteit van leven juist iemands behoefte aan intimiteit en seksualiteit serieus nemen en er ruimte aan geven?’ (bron: ETHIEK IN DE ZORG) Dit artikel/document betreft de zorg aan ouderen, maar er staan dingen die elke zorgvrager en zorginstelling aangaat! ‘Omgaan met intimiteit en seksualiteit is zo’n vraagstuk waarover je als organisatie beleidsmatig en als zorgprofessional op de werkvloer goed moet nadenken om de juiste afweging te maken. Er zijn allerlei morele argumenten om iets wel of niet te doen. Bestuurders en collega’s kunnen er wel eens heel verschillend over denken en dat kan botsen met jouw visie.’

 


Zou Interakt Contour, de Stichting en zorginstelling waar ik nu woon, ook beleid hebben over dit onderwerp? Ik mag het hopen, ik ga dit uitzoeken…op hun website kan ik niet specifiek of een apart protocol over dit onderwerp vinden, niets, nada, noppes! Men wil transparant zijn…dit is niet transparant. Blijkbaar heerst er hier een taboe op het onderwerp seksualiteit. Ik mag hopen dat ik wat vind, zal bij het hoofdkantoor informeren. Nou wat een teleurstelling zeg, jeetje bij Interakt Contour de Stichting en zorginstelling waar ik nu woon hebben geen beleid op dit vlak, ze verwijzen naar hun integriteitscode. En ze leggen de verantwoordelijkheid bij de medewerkers! Typisch dit, afschuiven op medewerkers en verantwoordelijkheid die men heeft als zorginstelling ontlopen! En zo blijft bij Stichting Interakt Contour de taboe bestaan! Daardoor houdt men het zelf intact…SCHANDALIG vind ik dit!

Wat steeds in mijn “onderzoek” naar boven komt: praat erover. Praat met collega’s, praat met de zorgvragers. En vraag binnen de zorginstelling naar hun beleid op dit gebied en zo haal je het taboe er steeds meer af! Praten en informatie zijn twee erg belangrijke aspecten om het taboe hierop op te heffen in ‘kleine’ stappen. Al het goede komt langzaam, lees ook even dit interview:

Aanbieders van gehandicaptenzorg faciliteren erotische dienstverlening; waarom niet?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk