Doorgaan naar hoofdcontent

ALLES DRAAIT OM MUZIEK

 

Muziek speelt een belangrijke rol in mijn leven, heeft het altijd al gedaan, maar sinds mijn hersenbloeding nog meer. Wie heeft geen herinnering bij een bepaald liedje, wie krijgt bij een bepaald liedje geen ‘geur-herinnering’? muziek is waar het om draait in het leven, het is de lijm die alles bij elkaar houd en brengt.



Liefdesverdriet; je draait of veel liedjes die je opbeuren maar eerst liedjes waarin je verdrinkt van verdriet, soms letterlijk… Wat ik draaide na alle droevige liedjes over vergane liefde was om mij weer op te beuren ‘ik leef niet meer voor jouw!’ van Marco Borsato… Voor mij het ultieme lied om  een vergane liefde af te sluiten. Boosheid…dan draaide ik vaak keiharde rockmuziek; Life of Agony, Rammstein, Marlyn Manson, Nirvana om maar een paar bands te noemen. Als ik boos was op mijn moeder, in mijn puberteit, draaide ik toen vaak de Heideroosjes met ‘Teringtyfustakketrut’ keihard!

Muziek kanaliseert je emoties van dat moment, muziek geeft rust, muziek maakt herinneringen, muziek maakt je gek, muziek geeft je soms het idee ‘ik kan alles aan’.

 Ik draaide muziek in mijn kamer in het ziekenhuis vanaf het moment dat ik van de IC af kwam, het gaf mij rust en herkenning; ook al vroegen sommige verpleegsters toen of het nut had, maar voor mij een soort therapie. Ook in de Vogellanden luisterde ik muziek, tijdens mijn revalidatie was er geen muziektherapie, inmiddels is de werking van muziek bij herstel onderzocht en bewezen, maar besprak het met mijn psycholoog. Vooral de muziek van mijn favoriete band, the Doors, riep bij toen heftige emoties op…ik huilde, nou jankte, veel als ik het opzette. Ze zei dat het veel herinneringen oproept en dat ik daarom zo heftig emotioneel reageerde. Dit deed ik elke dag, even luisteren naar muziek (ik had een mpp3-speler) en iedere dag ging het beter; ik kon het luisteren het riep wel emoties op, maar niet meer zo heftig als ooit…een soort muziektherapie individueel.

 Muziektherapie is een vakgebied dat nog maar weinig bekendheid betreft binnen de hulpverlening, maar langzaam leert men de therapeutische waarde van muziek steeds meer in te zien. Verschillende onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat muziek invloed heeft op emotioneel, gedragsmatig, cognitief, sociaal en lichamelijk gebied. Een muziektherapeut werkt op methodische wijze, middels muzikale middelen om verandering, ontwikkeling, stabilisatie of acceptatie te bewerkstelligen. Muziek is emotie. Klanken weerspiegelen een emotionele betekenis. Iedereen kent wel een muziekstuk dat bepaalde herinneringen met zich mee draagt. Melodielijnen of bepaalde teksten komen sneller tot het gevoel dan verbale communicatie. Binnen verbale communicatie verschuilen mensen zich vaak achter hun cognitie. Uitingen worden beredeneerd waardoor het gevoelsniveau geen plaats krijgt. Muziek speelt juist in op het gevoelsniveau waardoor het uiten van gevoelens makkelijker, in een muzikaal kader, geuit kunnen worden.

(Bron: www. mens-en-gezondheid.infonu.nl )

 


“In muziektherapie staat de therapeutische relatie centraal tussen één of meerdere patiënten en één of meerdere therapeuten. De therapeutische relatie heeft de behandeling van stoornissen in het gedrag en beleving tot doel. Door gericht gebruik te maken van muziek in al haar verschijningsvormen biedt dit specifieke therapeutische mogelijkheden in de behandeling van psychische problemen. Het vorm geven en doorwerken van psychische problemen op muzikaal-symbolisch niveau via een proces van muzikale improvisatie, en eventuele verbale reflecties daarover doen inzicht ontstaan in de eigen psychische problematiek, zodat stoornissen in gedrag en beleving verminderd en opgelost kunnen worden.” (De Backer, 2017)

 Muziektherapie kan in elke doelgroep worden toegepast, dus zowel bij kinderen, volwassenen als ouderen. Bij personen met een handicap wordt naast de muziektherapie als therapie ook wel een orthoagogische benadering gebruikt, waarbij men de latente vaardigheden van de persoon met een handicap probeert te stimuleren met gebruik van muziek in al haar vormen. Daarnaast wordt muziektherapie vaak gebruikt bij diverse psychische problemen, zoals traumaverwerking, depressie, verslaving, psychose,… Muziektherapie wordt ook vaak ingeschakeld bij personen met leerproblemen en dementie maar kan ook ingezet worden ter persoonlijke groei. Gezien muziek zo universeel en toegankelijk is, bestaan er nauwelijks contra-indicaties. Belangrijk om te benoemen is dat muzikale voorkennis geen vereiste is, gezien er met vrije improvisatie gewerkt wordt. (Bron: www.bmtvzw.be)

 Of u nu muziek maakt, of er alleen naar luistert: het heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Muziek kan stress verminderen, de stemming verbeteren en zelfs helpen bij dementie. (Bron: www.hersenstichting.nl)

 

Was je aanwezige boekenkast een aanwijzing voor het bezoek om alvast een inkijkje in je interesses te krijgen kan het nu niet meer doordat boeken meestal digitaal worden gelezen nu. Niet meer zo aanwezig als meubelstuk; de boekenkast met de boeken. Zo vergaat het helaas ook met de cd en dvd. Was het eerst stoer om cd’s en dvd’s in een speciaal daarvoor bestemd meubelstuk in je kamer te hebben is het nu, zijn het nu, de streamingsdiensten. Geen kasten met cd’s of dvd’s meer…nee digitaal. Onzichtbaar voor je bezoek, meer ruimte in je woonkamer voor andere meubelstukken. Maar hierdoor maken we het voor bezoek moeilijker om een inkijkje te geven in wat jij leuk vind; welke muziek, films of boeken houdt hij of zij van? Maar digitalisering en streamingdiensten hebben ook zo z’n positieve kanten. Neem Spotify of andere muziekstreamingsdienst; je komt veel sneller met nieuwe bands of muziek in aanraking, maar het leuke was vroeger (ik word oud, red.) dat je uren nieuwe muziek in je platenzaak luisterde…nu thuis.

Ook de cd/dvd speler is passé, helaas. Je streamt je muziek naar je wifi-speakers of bluetooth-speakers…geen snoeren meer, maar onzichtbaar naar speaker, draadloos. Bij de komst van de cd had je discussie over geluidverlies, muziek op een lp klonk beter, nu hoor je deze discussie nergens! Waarom niet? Is er geen geluidsverlies? Of is de maatschappij zo veranderd dat het ons niet meer interesseert als het maar makkelijker is. Meer ruimte; geen cd-kast of boekenkast meer, geen snoeren in je kamer… Nee gemak dient de mens?

 


The Doors brachten een lied uit “When The Music’s Over”, deze is goed en stukje uit de tekst geeft weer wat muziek met je doet en geeft de kern weer wat muziek is:

For the music is your special friend,

Dance on fire as it intends,

Music is your only friend,

Until the end

 

‘Neem dat mooie Amerikaanse onderzoek bij kinderen die muziekles krijgen en die van hun 6de tot 9de werden gevolgd. Deze kinderen blijken over de hele linie beter te presteren. Hun hersenbalk, de verbinding tussen hun beide hersenhelften, is bij hen dikker geworden door het musiceren. Linker- en rechterhelft werken dus beter samen, wat hun brein flexibeler maakt. En nog meer goed nieuws: je hoeft er niet eens goed voor te zijn in muziek – áls je maar muziek speelt, dat is al voldoende.’ Verbaasde blik: ‘Onvoorstelbaar toch, dat het muziekonderwijs is wegbezuinigd in Nederland? Muziek is zó goed voor je algehele ontwikkeling. Het raakt je: muziek doet je verwonderen, verbazen, emotioneren, herinneren, het verbindt je met anderen. Muziek grijpt in op de diepste structuren in het brein. We leren het eerder dan taal: al in de buik van onze moeder veranderen onze ademhaling en hartslag zodra we daarbuiten muziek of gezang horen. Muziek is een psychofysiologisch oermechanisme van de mens.’ (Bron: psychologiemagazine)

Muziek komt binnen in het emotiegebied in de hersenen, dat vlak bij de motorisch gebieden ligt (centraal in de hersenen). Zodra je emotie voelt bij muziek, stimuleert dat tegelijkertijd het motorische gebied waardoor je de neiging krijgt om mee te bewegen.

Bekijk eens via deze link bij de Hersenstichting de verschillende video’s met voorlichting over wat muziek met je hersenen doet en dat je gezond houdt door muziek.

 

Enkele uitspraken

Muziek is een veilig soort van high zijn.

Music is a safe kind of high.

Jimi Hendrix

 

Muziek kan de wereld veranderen omdat muziek mensen kan veranderen.

Music can change the world because it can change people.

Bono

 

Muziek is gevoel. Je kunt proberen het te verwoorden. Maar het raakt je of het raakt je niet.

Music is feeling. You can try to verbalize it. It really just hits you or it doesn’t.

Gene Simmons

 

ik denk dat muziek op zichzelf genezend is. Het is een emotionele expressie van de menselijke geest. Het is iets waar we allemaal door geraakt worden. Het maakt niet uit van welke cultuur we zijn, iedereen houdt van muziek.

I think music in itself is healing. It’s an explosive expression of humanity. It’s something we are all touched by. No matter what culture we’re from, everyone loves music.

Billy Joel

 

Muziek werd voor mij een genezer.

Music became a healer for me.

Eric Clapton

 

Waar woorden falen, spreekt de muziek.

Where words fail, music speaks.

Hans Christian Andersen



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk