Doorgaan naar hoofdcontent

Regelneefjes


De WMO, Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Sinds 2007 in plaats gekomen van de Wvg

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Gemeenten voeren de Wmo uit en iedere gemeente legt andere accenten.

De Wvg, Wet voorzieningen gehandicapten…dan klinkt wet maatschappelijke ondersteuning vriendelijker. Klinkt vriendelijk, maar is het ook zo? De medewerkers zijn vriendelijk, maar zoals bij zoveel wetten zijn er ontzettend veel regeltjes. Daar wil je hulp bij om dat duidelijk te krijgen als een mens met beperking, maar sommige regels zijn zo vaag dat zelfs sommige medewerkers een beperking krijgen. De wet heeft zo zijn beperkingen…hihi! Voor wie het reuze interessant vind kun je wettekst hier vinden (link) : WMO


Zoals de regel over het stellen van een inkomensgrens binnen de WMO. Onduidelijkheid volgens verschillende gemeentes (waaronder Kampen) dus die doen het gewoon, maar volgens de nieuwe uitspraak mag het niet!

Uitspraak schept duidelijkheid inkomensgrens Wmo
Inkomensgrens stellen mag niet, eigen bijdrage vragen mag wel
Met de uitspraak van de Centrale raad van Beroep (hoogste rechtsorgaan) is er eindelijk duidelijkheid over het wel of niet mogen toepassen van een inkomensgrens bij het toekennen van een voorziening  binnen de Wmo. In de uitspraak wordt duidelijk dat gemeenten geen inkomensgrens mogen stellen, maar wel een eigen bijdrage mogen vragen. Maastricht en veel andere gemeenten in Nederland hanteren een inkomensgrens bij de beoordeling of een voorziening (bijvoorbeeld een scootmobiel of hulp in het huishouden) wordt toegekend. Maastricht hanteert vanaf 2011 de grens van 150 procent boven de bijstandsnorm. Vanaf deze grens kregen burgers geen voorziening toegekend, als uit individuele toetsing bleek dat zij dit financieel konden dragen.  Naar aanleiding van uitspraken van de Minister enkele weken geleden, ontstond er onduidelijkheid over de interpretatie van de wet. De uitspraken van de minister stonden tegenover uitspraken van verschillende rechtbanken. De wettekst (art.4.2) was niet duidelijk op dat punt. De uitspraak van de Centrale raad van Beroep geeft die duidelijkheid nu wel.



Zijn die gemeentes nu in overtreding omdat ze wel een inkomensgrens binnen de WMO hanteren? Als je deze uitspraak leest wel… De vraag is, is het ook zo? Mijn mening is duidelijk, net als de uitspraak: JA! Waarom? Wij burgers met of zonder beperking moeten zich ook aan een uitspraak van een rechtbank  en rechtsorganen houden, dus gemeentes ook! Ze hebben een voorbeeldfunctie toch?
Maar niet alleen kommer en kwel bij de WMO hoor, er zijn ook positieve punten aan de wet, niet veel maar toch…, zo regelen ze vele aanpassingen aan je woning. Andere voorzieningen; als een parkeerkaart voor gehandicapten, rolstoelen, fietsen aangepast…

Toch  kan het in gemeente Kampen zeker rolstoel vriendelijker. Als je in een rolstoel zit, zoals ik, merk je het pas, voorheen lette ik er niet op. Dat doet niemand denk ik, maar je let op de vele obstakels als je pas in een rolstoel zit. Containers op de stoep, ff je bus parkeren op de stoep, steigers, omhoog komende tegels, etc. Zo zijn er nog tal van dingen op te noemen, laten we niet vergeten de winkels...ruimtes zijn niet berekend op rolstoel gebruikers...winkels zijn ingericht op de lopende mens, die zijn er ook meer...maar wij dan? We mogen ook winkelen. Sommige winkels, restaurants en andere gelegenheden mijd ik maar...het is niet rolstoel vriendelijk, de wc zit boven (om er te komen moet je me de trap...niet handig voor iemand in een rolstoel) of er is geen invaliden toilet, je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurd.


Reacties

  1. De WMO is erg onduidelijk, maar ik woon in een AWBZ instelling dus de regel zegt dan: geen eigen bijdrage voor voorziening, dhr. betaald al een bijdrage voor het verblijf.
    Dan het vervoer...ik heb nu een vervoersvoorziening, na gesteggel, de WMO blijft stellig en onduidelijk over een inkomensgrens...IK ZEG (en de hoge raad) GEEN INKOMENSGRENS BINNEN DE WMO!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo