Doorgaan naar hoofdcontent

HERSENSPINSELS


Allereerst wil ik het even hebben over ‘overprikkeling’; ik kreeg na mijn vorige blog de volgende…terechte…opmerking:

Ik vind je blog zeker goed- dankjewel voor het delen.

Niet iedereen met hersenletsel lijd aan overprikkeling.

Wel onder snel prikkelbaar zijn, het typisch korte lontje.

Je koos het woord -"Geprikkeld?".

Zet je het gelijk met Overprikkeling?

Ik ben er blijkbaar steeds voorzichtiger met het woord, want steeds meer mensen gebruiken overprikkeling als term van soort van overbelasting in het hoofd. Dan zijn het mensen met en zonder NAH.

Ik ben bvb eind van de dag snel geprikkeld-prikkelbaar- kort lontje. Maar dat is duidelijk anders bij mij, wanneer ik overprikkeld ben, dan ben ik ziek van prikkels.



Mijn reactie: bij iedereen anders klopt, maar ik noem het zeker overprikkeling...ben snel geprikkeld zeker aan het einde van de dag, maar omdat je hele dag prikkels krijgt en deze sla je op en omdat de hersenen beschadigd zijn wordt dit niet juist opgeslagen, wordt 1 brei...kost energie, zorgt voor overprikkeling en zeker ben ik dan ook sneller geprikkeld! En die mensen zonder NAH die gebruiken het ook, maar dat is hele andere overprikkeling…

Zet ik geprikkeldheid gelijk aan overprikkeling? Nee. Zie ik geprikkeldheid als gevolg van overprikkeling? Ja. Het doel ook van mijn blog ‘geprikkeld?’ was om discussie op te roepen, over de term na te denken. Dus de opmerking was terecht, missie geslaagd…vandaar ook het vraagteken. Het is niet mijn intentie om mensen te beledigen, maar mijn denkwijze te omschrijven en anderen na te laten denken, te discussiëren en dat je deze term niet zomaar gebruikt.

Deze blog heet hersenspinsels, dus laten we het vorige onderwerp  achter ons en gaan we het even hebben over compleet iets anders…

1977, mijn geboortejaar. Ooit een cd gekocht met je geboortejaar als titel, niet lettend op de uitvoerende artiest…gewoon aanschaffen op het feit dat er je geboortejaar op staat…ooit gedaan? Ik wel; “Ash – 1977”. Ik kan het iedereen aanraden; de spanning als je hem hebt gekocht, wat voor muziek is het, is het wel leuk of een miskoop? Deze spanning maakt het juist leuk en dan maakt het eens meer uit wat voor muziek er komt uit je boxen…kattengejank, ongelofelijk afschrijselijke muziek…of zoals in mijn geval;  wel leuk…rockachtige punk muziek uit Brittannië… Britrock, hihi…geen muziek die ik normaal leuk vind, maar af en toe eens draai…



Afhankelijkheid SUCKS. Vandaag zou ik met de taxi ergens heen, maar omdat ik zelf niet meer kan rijden, ben ik afhankelijk van de vervoerservice van Welzijn, taxi’s en anderen die mij willen vervoeren (familie, vrienden) en in de planning gaat wel eens iets mis. Dit is zwaar kloten omdat je er afhankelijk van bent voor afspraken, werk, bezoekjes en overal waar ik heen waarbij vervoer nodig is! In 2013 schreef ik deze blogs: AFHANKELIJKHEID IS STOM? en afhankelijkheid is stom (deel 2) en in 2016 deze MACHT IN HET KWADRRAAT (M²) In de laats genoemde blog heb ik ook over het dat men ook misbruik maakt van het feit dat mensen afhankelijk zijn. Wat ik veel hoor, als ik een keer boos ben omdat de planning misgaat of dat ze erg laat komen…”Wat maak jij je druk!” “Doe ff normaal wil je!” Maar wees maar eens afhankelijk, verplaats je eens in mijn schoenen…dat piep je wel anders!

Afhankelijk zijn van vele dingen, niet alleen van vervoer, zoals ik de blogs beschrijf is niet allen stom, maar soms ook nuttig.

Men moet iets goed begrijpen! Ik hoor erg vaak “knap hoe jullie het doen” en ook “respect hoe jullie goed contact hebben en houden”. Dat ik, wij, goed contact hebben is gekomen door eerlijk en open te zijn tegen elkaar…en op basis van dit hebben wij gezamenlijk een besluit genomen toen! Gezamenlijk! Er waren op het moment dat WIJ de keuze maakten dat ik elders zou gaan wonen, veel verwijten aan mijn adres en haar adres. Wij kozen dit omdat het de beste beslissing was op het moment, nooit spijt van gehad. Deze openheid in zaken en de keuze die er uit voortvloeide heeft onze ‘relatie’ verdiept! Dit heeft, deze openheid, uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik haar los kon laten (zoals ik ook in een blog beschrijf echte liefde?) en ruimte gaf om haar leven (zij was ook 30) weer op te pakken en onze zoon een leven te geven dat wij hem wouden geven, maar ik niet meer kon. Zij geeft dit nu aan hem met een nieuwe partner, die ik waardeer. Natuurlijk is het moeilijk geweest voor mij, mijn gevoelens voor gaan nooit weg, ze veranderen maar verdwijnen niet! Dit is echte liefde volgens mij. Het contact is geweldig nu en heb nooit spijt gehad van onze beslissing, in tegendeel…als hetzelfde nu was gebeurd zouden wij hetzelfde gedaan hebben! Ik ben trots op ons, mij en mijn zoon en zeker haar nieuwe partner…hij krijgt mij erbij…dit moet je maar kunnen! Dit wilde ik even kwijt!



Vriendschap, afgelopen weekend heb ik een jarenlange vriendschap beëindigd, knoop doorgehakt…ik kies voor mijzelf!  Dit omdat ze dingen niet vertelden die erg belangrijk waren in hun leven...bij echte vriendschap deel je alles, zeker dit, maar blijkbaar is een dood van een ouder, een extra zus ineens of een verhuizing niet belangrijk en kun je niet even de moeite nemen mij hierover te berichten…dit heel veel pijn, maar ik heb de keus gemaakt, hoe moeilijk ook...mijn hersenletsel maakt dit helemaal moeilijk, ze hebben zoveel in mijn leven en dat van Thekla en mij betekend echt pijn in mijn hart😢💔… De knoop doorgehakt, als men zo doet zijn ze het niet waard, mij zeker niet! Je hebt zeker verschil tussen vrienden en vriendschap…dit laatste is intenser, niet alleen voor de ‘leuk’. Ik wil vrienden die je hebt niet bagatelliseren, maar het is anders dan vriendschap. Vriendschappen heb je voor het leven (tot je teleurstellen zoals in mijn geval) en deel je veel/alles maar ze oordelen niet; geven je advies. Vrienden geven ook advies met een verborgen oordeel…niet erg, je accepteert dit tot een bepaald punt en waar dit punt ligt bepaal jijzelf!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk