Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is NAH?


NAH is een verzamelnaam van het letsel dat optreed na het krijgen of het hebben van: Kanker en tumoren, ongevallen, verkeerd medicijngebruik, tia, bestraling, hartaanvallen, vergiftiging en noem maar op ...


Oorzaken


Hoe kan N.A.H. ontstaan.
Men spreekt van Niet Aangeboren Hersenletsel als er op latere leeftijd letsel aan de hersenen ontstaat ten gevolge van Traumatisch Hersenletsel of Niet traumatisch Hersenletsel.
(dus niet bij of erg kort na de geboorte)


Traumatisch Hersenletsel.
- Dit is vaak het gevolg door bijvoorbeeld een val met het hoofd op de grond, 
- Door een hard voorwerp wat met kracht tegen het hoofd komt,
- Met het hoofd tegen een hard voorwerp aanlopen
- Tegen een hard voorwerp rijden
- Met het hoofd op een harde ondergrond vallen.
- Door een scherp voorwerp wat de hersens binnendringt.
- Door geweld zoals een klap tegen het hoofd of door een kogel, of een mes.
Niet traumatisch Hersenletsel.
- Door een infectie veroorzaakt door virussen en bacteriën 
- Door een bloedvat afsluiting(herseninfarct)
- Door een tumor 
- Soms kan er door behandeling van een tumor ook schade ontstaan (bestraling,) chemotherapie, operatie)
- Vergiftiging van de hersenen veroorzaakt door brand, alcohol, drugs. 
- Multiple Sclerose
- Ziekte van parkinson
- Ziekte van Alzheimer
- Creutzfeld-Jacob.
- Zuurstofgebrek ten gevolgen van hartstilstand, verdrinking verstikking

GEVOLGEN VAN N.A.H.

De gevolgen van een Niet Aangeboren Hersenletsel verschillen van persoon tot persoon.
Dit heeft te maken met de plaats van de beschadigingen in de hersenenen de ernst van het letsel, vast staat dat mensen met NAH heel vaak niet cognitief meer hetzelfde kunnen, maar dit is niet bij iedereen zo.
In de meeste gevallen zullen er altijd al dan niet verborgen restverschijnselen blijven. 
Waar wel een duidelijke kanttekening bij geplaats mag worden dat er in (helaas nog steeds te weinig en meestal wat "lichte" gevallen) wel kans op vrijwel totale genezing kan bestaan.
Maar zoals gezegd het is helaas zeer zeldzaam.

De problemen die het meest voorkomen zijn onder andere:: Moeilijk of zelf niet kunnen lopen.
: Onduidelijk praten , verward. 
: Problemen met kracht en controle over de handen.
: Hoofdpijn.
: Vermoeidheid.
: Overgevoelig voor geluid.
: Overgevoelig voor licht.
: Overgevoelig voor geluiden.
: Slaapproblemen.
: Concentratie problemen.
: Vertraagd denkvermogen.
: Geheugenproblemen.
: Planning en organisatie problemen.
: Prikkelbaar, opstandig, kort van woord. 
: Stemmingswisselingen.
: Impulsief (iets zeggen of doen zonder na te denken).
: Onzeker en angstig.
: Depressief of juist over enthousiast.
: Wil soms meer doen dan zijn gezondheid aankan.
: Druk in gedrag of juist terughoudend. 
: Verminderd, gehoor, zicht, smaak, reuk.
: Minderwaardigheids gevoel
: Hemianopsie ofwel halfzijdige blindheid. 
: Sexuele gevoelens kunnen verminderen.

Wat ook voor een heleboel problemen zorgt is het uitvallen van lichaamshelften en of delen ervan het niet kunnen controleren ervan enz. alles hangt af van het opgelopen trauma en of beschadiging van de hersens.
Tevens is het normale ritme van de nah`er totaal verstoord, hij / zij kan niet goed meer functioneren en heeft meer tijd nodig om zijn dagtaken te vervullen, ook kost het veel meer inspanning om het indien mogelijk goed te doen.
De nah-er heeft veel moeite met het maken van een planning of het organiseren van een activiteit, en zal snel te veel werk aanpakken mede daardoor zal de frustratie toenemen en daarmee alle ongewenste neven effecten (irritatie en zenuwachtigheid).

Ook zal de nah‘er zicht niet echt thuis voelen in drukke situaties te denken aan verjaardagen feestjes, hij of zij zal snel vermoeid raken of niet meer bij de gesprekken kunnen blijven, u zult daar misschien niets of weinig van merken.
Ook is het soms moeilijk om de concentratie op te brengen om te kunnen bepalen waar hij / zij zich bevind.
Dingen die vroeger doodnormaal waren zullen soms met de grootse moeite, als dat nog wil volbracht kunnen worden.
En zo zijn er talrijke situaties of onderwerpen te bedenken die hierop van toepassing zijn dat hangt volledig af van het opgelopen trauma.

Partners zullen moeten leren omgaan met hun “nieuwe” man of vrouw en kinderen met hun “nieuwe” mama of papa, ook dat is een verschrikkelijk moeizaam en vaak slopend proces, hun oude vorige papa / mama/ echtgenoot bestaat immers niet ( of bijna ) niet meer in de ergste gevallen zullen ze een proces doormoeten om daar afscheid van te nemen en dat te accepteren (voor zover dat mogelijk is ) .
De stemmings wisselingen maken het daar niet makkelijker op en leiden vaak tot emotionele uitbarstingen die dan voortkomen uit frustraties van beide zijden maar vooral van de nah-er die moet om leren gaan met alle beperkingen die hij /zij nu heeft.


Revalidatie


Revalidatie en de behandeling.

De behandeling van mensen met hersenletsel na ziekte of ongeval start altijd met een uitgebreide klinische observatieperiode van circa twee maanden. In deze periode worden diverse testsituaties doorlopen met als doel een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van iemands beperkingen én mogelijkheden.

Tijdens de behandeling kunt u als revalidant ondersteund worden door een team dat bestaat uit:

Revalidatie-arts, Neuro-psycholoog, Fysiotherapeut, Ergotherapeut
Logopedist, Maatschappelijk werker, Psychiater, Sport, spel, muziektherapeut
Activiteitenbegeleider , Diverse medewerkers van de klinische afdeling

De behandeling:
- verbeteren van de lichamelijke conditie alsmede het mobiliseren,
- verbeteren van communicatie,
- leren gebruiken van aanpassingen,
- trainen van praktische vaardigheden, .huishoudtraining,agenda gebruik,
- leren omgaan met cognitieve stoornissen (cognitieve training),
- inzicht krijgen in de mogelijkheden en beperkingen,
- verwerking van het verlies van mogelijkheden,
- zingeving,
- trainen van sociale vaardigheden, .invullen van vrije tijd,
- schoolonderzoek en -advies, realiseren van scholing,
- arbeidsrevalidatie onderzoek en -advies,
- arbeidsgewenning,
- begeleiding naar en op het werk (jobfinding en -coaching) etc.
De familie en vriendenkring rondom de revalidant.
Het is van groot belang dat ook de directe relaties van de revalidant, zoals ouders, verzorgers, partners, broers en zusters en vrienden, op de hoogte zijn van het revalidatie programma, omdat ook zij erg veel te verduren krijgen.

En wat zeker niet vergeten mag worden is het feit dat de nah-er eigenlijk een nieuwe persooonlijkheid krijgt wat nog wel voor de meeste problemen zorgt, zowel voor de revalidant zelf geld dat mischien nog meer voor partners en fiamilie en dergelijke
Ook voor hen is er ondersteuning mogelijk en vaak noodzakelijk want de revalidant zal niet altijd in staat zijn om iets uit te leggen of duidelijk te maken wat hem of haar dwars zit.
(vraag er naar bij het revalidatiecentrum)
NAH krijg je niet alleen, maar iedereen die met de nah-er te maken heeft.

Hulpverlening


Hulp verlening kan op verschillende niveaus toegepast worden.
En is afhankelijk van de situatie waarin onder andere de nah-er verkeerd.
Is de nah-er getrouwd zal er in sommige gevallen minder hulp nodig zijn maar wel meer begleiding voor de inwonend zoals partner en eventuele kinderen.
Is de nah-er bijvoorbeeld niet getrouwd zal er meer hulp nodig zijn en in sommige gevallen een begeleid wonen traject in moeten worden gezet.

Er zijn teveel mogelijkheden om dat hier op te gaan noemen, het beste is om te bekijken per situatie wat nodig zal zijn en dat gaat dan in overleg met de daartoe bestemde instaties.

In de meeste gevallen zal dat al overlegd worden in het revalidatie centrum.
Word u daar niet naar toe verwezen (Wat nogal eens gebeurd) moet u daar vooral naar vragen bij uw neuroloog want aandoeningen worden nogal eens onderkent door een hoop medici, laat u niet zomaar opzij schuiven en zorg ervoor dat u de hulp krijgt waar u recht op heeft.
Dit heeft meestal te maken met het feit dat nah (en de gevolgen ervan) ernstig onderkent word(en) en / of niet bekent is bij de meeste doktoren.

Reacties

  1. Te gek, Emil. Mooie plek om hier je verhalen te schrijven te aan te bieden. Ik ben benieuwd wat je gaat opschrijven en zal je site regelmatig even bekijken.
    Groetjes
    Dirk Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Emil,

    Is dit niet wat om naar te laten linken op www.nahoverijssel.nl?

    Groet,
    Jantine

    Logopedist De Vogellanden/Afasiecentrum

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo