Doorgaan naar hoofdcontent

PARTICIPATIEMAATSCHAPPIJ 2



Bidden…lijkt mij een goed plan, de troonrede eindigde hiermee, maar lijkt me zeker van pas nu. Participatiemaatschappij is geen slecht idee, maar laten we niet te hard van stapel lopen! De zorgstaat, zoals wij deze kennen, kan best nu even naast een OPBOUWENDE Participatiemaatschappij bestaan! Even, een overgangsperiode is nodig om de nodige mentaliteitsverandering, waar ik het over had in mijn vorige blog, mogelijk te maken. Anders heeft zo’n maatschappij geen kans van slagen naar mijn idee.
Een Participatiemaatschappij is gebaseerd op samenwerken, elkaar helpen, voor elkaar zorgen…de huidige maatschappij is individueler. Vroeger was de groep belangrijker dan het individu, nu andersom. Eerder waren gezinnen anders; ouders zorgden voor hun ouders en deze kregen kinderen zodat deze later weer voor hen konden gaan zorgen,, maar ergens kwam iemand op het ‘briljante’ idee om verzorgings- en verpleeghuizen te maken…dan hoefde men zelf niet meer voor je ouders te zorgen, dat deden speciaal opgeleide mensen daar wel. Wegstoppen…geen tijd meer om zelf voor je ouders te zorgen; je hebt immers een eigen gezin, eigen werk…niet meer te combineren.

Solidair zijn met je medemens…solidariteit; stimuleert de gemeenschapszin binnen een samenleving. Ik zeg niet dat dit er niet is, maar het mag we wat meer! Gemeenschapszin is er wel hoor, maar het is allemaal individueler in de huidige samenleving. En individualiteit stimuleert participatie niet, maar je kunt als individu wel participeren. Individualiteit is wat anders dan het individu!

“Het schuurt en het wringt in Nederland. Na decennialang een toonbeeld van tolerantie en saamhorigheid te zijn geweest, lijkt ons land stap voor stap uit elkaar te vallen. Verschillende maatschappelijke groepen staan lijnrecht tegenover elkaar en maken elkaar zware verwijten. De tegenstelling autochtoon-allochtoon springt daarbij het meest in het oog en heeft de afgelopen jaren een zware stempel gedrukt op de maatschappelijke verhoudingen. Maar er lopen meer scheidslijnen door ons land; zo roept de vergrijzing van de bevolking steeds meer spanning op tussen jongere en oudere generaties. We zijn in toenemende mate onzeker en maken ons zorgen over wat ons nog samenbindt.” (bron: http://www.solidariteit.info/articles/home)



Vooral de laatste zin baart mij zorgen…onzekerheid over wat deze samenleving nog samenbindt…onzekerheid is wat een opbouwende participatiemaatschappij niet kan gebruiken. Zekerheid is een fundament en met onzekerheid krijgt het fundament haarscheurtjes…nou ja flinke scheuren. En op scheuren bouw je wankel, een wankele maatschappij en een wankele participatiemaatschappij wil je niet…dan mislukt het al in de opbouw.

De Nederlandse verzorgingsstaat staat onder druk door de economische crisis en de vergrijzing. Met een actieve inzet van burgers hoopt de overheid haar hoge ambitieniveau op het gebied van het welzijn van de samenleving te handhaven. Tegelijkertijd moet die actieve inzet ook de oplossing zijn voor de veronderstelde 'burgerschapscrisis': de solidariteit lijkt af te brokkelen onder burgers die meer nadruk op hun rechten dan op hun plichten leggen. Door een beroep te doen op de eigen verantwoordelijkheid van de burger hoopt de overheid de kloof tussen de bevolking en de politiek te kunnen overbruggen (bron: http://www.scp.nl/Publicaties)


De kloof tussen de politiek en de bevolking wordt steeds groter als ze zo doorgaan. Hebben wij deze volksvertegenwoordigers gekozen? Dan hebben we deze ellende over onszelf afgeroepen! ‘Burgerschapcrisis’?  Zijn ‘onze’ volksvertegenwoordigers zelf verantwoordelijk voor en het volk, de burgers, mogen hun gemaakte troep weer opruimen. ‘Burgerschapcrisis’ door actieve inzet van haar burgers deze crisis op te lossen…het zorgt voor onbegrip en dit zorgt weer voor een grotere kloof. De oplossing? Weet ik niet…jullie?



Wat heeft dit met NAH te maken? Nou…participatie heeft ook effect op mij, een actievere burger heeft ook met een NAH’er te maken; betrekken van mijn netwerk bij mijn zorg…iemand doet soms boodschapjes voor me…iemand doet mijn haar, dingen die ik niet zelf kan. Boodschappen wel, maar niet de ‘grote’ boodschappen de ‘kleine’ boodschappen doe ik zelf en dan hebben we het over andere boodschappen dan die we naar de wc brengen…hihi. Actief burgerschap op kleine schaal…op kleine schaal gebeurd het al. Het spreekwoord luidt: “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert (=waard)” Dit geld ook voor de overheid/het kabinet/de volksvertegenwoordiging. Wil je dit ontwikkelen (het actief burgerschap) zullen ook zij klein moeten beginnen!
Ook een participatiemaatschappij moet klein beginnen en langzaam groter worden, niet zoals de overheid nu wil: andersom…gelijk groots! Bid dan maar!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

PLANKENKOORTS?

  Clown? Jezelf voor schut zetten? Okay ik schijt zeven kleuren in mijn broek!   Een zaadje dat ik in 2020 plantte, groeide uit tot een echte plant! Na een in 2020 een online meeting over bewustwording en inclusie, had ik idee over hoe het bewustwordingsproces bij mij werkt; door middel van muziek, kunst, lezen en theater (= het zaadje) ik besprak mijn idee toen met iemand die ook in mijn inclusie kringetje zit over het feit dat door middel van een theatervoorstelling dit bewustwordingsproces over inclusie en het leven met een beperking vergroot en versnelt kan worden…ik had zelfs al een naam: De Inclusionist. En van het een kwam het ander…het balletje rolde en was niet meer te stoppen. In 2023 komt mijn zaadje tot groei! In 2023 ga ik samen met een professionele acteur mijn theatervoorstelling spelen, a.d.h.v. mijn verhaal het publiek bewust laten worden hoe het is om te leven met een beperking of iemand in je directe omgeving met een beperking te hebben. Meedoen en een inclusie

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo