Doorgaan naar hoofdcontent

INTENSIVE CARE

Intensive care staat voor intensieve zorg. Mantelzorg staat voor alle extra zorg en hulp die, min of meer geregeld, uit liefde of sympathie aan iemand gegeven wordt. Het gaat hier om vaardigheden en activiteiten die de ander niet (goed) meer zelf kan doen of nooit zal kunnen doen. Gewoon het huishouden doen voor je gezin is dus geen mantelzorg. Maar ook mantelzorg vind ik onder intensieve zorg vallen.

Ik heb de mazzel dat ik veel zelf kan, veel heb ik mijzelf weer aangeleerd of doe het zo anders nu dat ik niet veel zorg/mantelzorg heb. Zoals boodschappen doen, omdat het online kan doe ik het zelf, ik hoef niemand hiervoor te vragen…mijn schoonzus deed dit, maar nu bestel ik het online en laat het hier bezorgen. Dit heeft een voordeel; ik doe het zelf, maar heeft ook een nadeel; ik zie haar nu veel minder.



Op vakantie ga ik met mijn vader, die fungeert die dagen als mijn ‘mantelzorger’ , zo zie ik het niet want ik zie hem als mijn vader (is hij ook nog…hihi, red.), maar hij is er dan bij omdat ik sommige dingen niet zelf kan en die doet hij dan. Ik zie dit niet al mantelzorg, meer gezellig met mijn pa op vakantie…qualitytime… Al is voor hem veel werk en is een week lang zat (ook voor mij, red.) hij hoeft niet te helpen bij douchen, toiletgang of scheren…koken wel, ontbijten, lunchen, eropuit met de auto dat dan allemaal weer wel, maar dit is gezellig. Geen intensieve zorg, maar zorgen dat wij een leuke vakantie hebben

Enkele citaten uit 2003 betreffende een rapport van SCP:
“De onderlinge steun die familieleden en vrienden elkaar bieden is een buitengewoon kostbaar sociaal goed. Dat is het in de eerste plaats doordat Nederlanders elkaars lasten zo vanzelfsprekend dragen. In de tweede plaats blijkt die onderlinge steun een omvangrijk beroep op professionele hulpverlening te voorkomen.”
“De overheid hecht veel waarde aan de mantelzorg die burgers elkaar verlenen.”
“Wanneer verzorgers zich uitlaten over informele hulp hebben ze het over unieke dagelijkse ervaringen die zich in de beleving geheel afspelen binnen het sociale netwerk van de hulpvrager. In deze visie is informele hulp verbonden met waarden als vanzelfsprekendheid en plicht of met emoties als verdriet en gevoelens van onmacht”
“De informele hulp kan onderverdeeld worden in de volgende vier groepen: 1 huishoudelijke verzorging (boodschappen, maaltijd bereiden, de was doen, schoonmaken); 2 persoonlijke verzorging (wassen, kleden, eten, verplaatsen); 3 verpleegkundige hulp (wondverzorging, injecties); en 4 begeleiding.”

Het gezondheidsplein:
” Mantelzorg neemt een centrale plaats in binnen onze samenleving. Uit liefde – en soms tegen wil en dank – zorgt één op de vier volwassenen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende naaste. Voor velen is dit vanzelfsprekend, maar vaak ook een zware last. Vooral de combinatie werk, sociaal leven en mantelzorg drukt zijn stempel op het fysieke en geestelijke welbevinden van de mantelzorger. In dit dossier is daarom volop aandacht voor een goede praktische inrichting van mantelzorg en van wie je daarbij hulp kunt krijgen.”

Enkele cijfers betreffende mantelzorg:



Mantelzorg is voor mij niet in mijn dagelijkse leven direct aanwezig, wel indirect…niet direct bedoel ik dat ik in het dagelijkse leven veel dingen zelf kan… Gelukkig wel, dit in tegenstelling tot anderen! Voor dingen die ik niet zelf kan vraag ik de begeleiding hier (als iets dringend moet gedaan worden), vrienden, familie of mijn vrijwilliger (als het doen ff kan wachten). Dit laatste kun je zien als mantelzorg, het kan…ik zie dit anders, maar als je naar de definitie betreffende mantelzorger kijk zou het er onder vallen.

Als mantelzorger vind ik het belangrijk dat je goed communiceert, praat met de zorgvrager over wat er gebeurt is, bespreek beperkingen maar ook de mogelijkheden, bewaak grenzen en bespreek deze duidelijk. Soms hebben zorgvragers geen goed ‘ziekte inzicht’ en dan is het van belang dat de mantelzorger degene is die dit ‘inzicht’ wel heeft en grenzen bewaakt.






Wat vind jij voor mantelzorg belangrijk? Schrijf het op, reageer op deze blog en ik kom er op terug in een blog…of iets van dien aart.

Reacties

  1. Er moet meer aandacht komen voor mantelzorger. Meer steun.
    Wanneer ben je mantelzorger. Vaak wordt het inderdaad allemaal als vanzelfsprekend gezien wat mensen voor je doen als je het zelf niet meer kan.

    Mantelzorger hebben ook een normale baan een sociaal leven. Ze gaan heel snel over de grens voor iemand. Ik vind dat er te veel normaal gevonden wordt wat mensen voor je horen te doen.

    Dat er geen echt steunpunt voor ze is. En wat als ze het niet meer trekken. Wanneer zeg je als mantelzorger stop Ho ik kan niet meer. Meestal sta je zo dicht bij degene die je helpt dat de band zo sterk ik dat grenzen aangeven moeilijk is.

    En wat als de mantelzorger opeens uitvalt. En jij die het nodig heeft de zorg niet meer krijgt maar ook niet weet hoe het wel te regelen.

    Vaak val je buiten heel veel hulp of regels. En je moet wel aan de bel kunnen trekken of iemand hebben die aan de bel trekt.

    In de Corona tijd merk ik veel angst bij mensen die eerder hulp boden maar nu afstand houden. Dus wordt de belasting op 1 mantelzorger veel zwaarder.

    Er is zeer weinig aandacht voor mantelzorgers. En weinig aandacht voor als de mantelzorger uitvalt. Wie neemt het dan over. Waar heb je recht op. Wie helpt je.

    Lang verhaal. Hoop dat het duidelijk verwoord is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk