Doorgaan naar hoofdcontent

‘De Corona-oorlog’ (2)


April 2020, een ongekende maand
"Houd dit alsjeblieft allemaal vol"


1 april
Trouw : Nederland gaat voorlopig nog niet van het slot af
Verlenging maatregelen
1.       De huidige sluiting van horeca, sportverenigingen en kapperszaken 
       wordt verlengd tot 28 april.
2.       Scholen blijven dicht tot en met de meivakantie.
3.       Grote evenementen met een vergunnings- of meldplicht 
       blijven tot 1 juni verboden.
4.       Het betaald voetbal zal niet worden hervat voor 1 juni.

Rutte tijdens persconferentie zegt dit: "Dit is een van de zwaarste periodes in onze geschiedenis buiten oorlogstijd. In een volwassen democratie met volwassen, trotse mensen moeten we het met zijn allen doen. De kracht van Nederland is als mensen snappen dat het voor henzelf zou kunnen meevallen, maar dat ze nog steeds een oudere kunnen aansteken."


Juristen zijn kritisch over politie-inzet van drones, staat ook in Trouw, echt een gevaar, inbreuk op privacy…nu handig, maar hoe gaat het straks? 'Big Brother wordt zo wel erg tastbaar.'
Nog wat koppen van artikelen uit Trouw: Corona splijt EU, Nederland is de boksbal, 'In hoeverre gingen gemeenten in de oorlog eigenlijk hun eigen weg?', Woningmarkt heeft geen last van virus, Doemscenario nadert voor Nederlands profvoetbal, Redt de technologie ons van de pandemie? (En willen we dat?), Hoe bewaren we de lieve vrede in coronatijd?, Satire als een heilige plicht

Dat de verlenging plaatsvindt is geen verassing, want deze strijd is tegen onzichtbare, virale vijand, dus maatregelen die blijken te helpen de virale vijand af te remmen is goed.

Waar komt het woord quarantaine vandaan? De letterlijke betekenis van  het woord quarantaine is afzondering om besmetting te voorkomen. Het hieronder staande vond ik op etymologiebank.nl
Uit Frans quarantaine ‘veertig dagen durende periode van afzondering’ [1635], eerder al ‘vastentijd van veertig dagen’ [12e eeuw], afleiding van quarante ‘veertig’, dat via vulgair Latijn quarranta is ontwikkeld uit klassiek Latijn quadrāgintā ‘veertig’, gevormd uit quadra- ‘vier-’, zie → vier, en -ginta ‘-tig’, verwant met decem ‘tien’, zie → tien.
Schepen uit verre oorden werden bij terugkomst in de haven veertig dagen in isolatie gehouden om verspreiding van besmettelijke ziekten te voorkomen. Deze betekenis ontstond eerst in het Italiaans: quarantene [1630]. Het Frans heeft deze betekenis overgenomen. De aanvankelijke duur van de isolatie zal ingegeven zijn door de duur van de kerkelijke vastenperiode.


2 april
Trouw : Afvalverwerkers registreren helft CO2-uitstoot niet
De eerste keer in een paar weken de voorpagina niet gesierd wordt met de kop/titel met het woord corona er in, wat een verademing! De rest van de krant staat weer vol met ‘coronanieuws’
Toen een pandemie nog geschiedenis was Mijn oog viel op deze titel. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Het gaat over een podcast uit 2018. De al wat oudere podcast 'Going Viral' blikt terug op de grieppandemie van 1918, zonder de kennis van nu. Dat werkt onbedoeld heel verfrissend. De schaal waarop het virus toesloeg, is enorm. De titel 'Moeder aller Pandemieën' is dan ook onomstreden: de griep maakte in één jaar minimaal vijftig miljoen slachtoffers. Schattingen aan de hoge kant komen uit op het dubbele - en dat op een wereldbevolking van nog geen twee miljard. Niet coronanieuws, maar een andere pandemie, deze uit 1918. Maar eens luisteren.


3 april
Trouw : Kwetsbaar kind raakt van de radar door coronacrisis

ACHTER DE VOORDEUR - De scholen zijn langer dichtgegaan en daar lijden de kwetsbare kinderen het meest onder. Jeugdzorgmedewerkers maken zich grote zorgen. 'Hoe ga je ze nu in beeld krijgen?' "De omgeving waarin een kind opgroeit geeft veel informatie", zegt jeugdzorgmedewerker Machteld van Rooij van Jeugdbescherming Brabant. "Als het rommelig is in huis, vertelt dat iets over de situatie. Die hele setting zie je niet met beeldbellen, je krijgt minder informatie. "'Als het rommelig is in huis, vertelt dat iets over de situatie. Die setting zie je niet met beeldbellen.'
Het is niet te overzien wat de uiteindelijke impact van de crisis is op de kinderen. Ook pubers die in een instelling verblijven, zullen de gevolgen ondervinden. Zij zien de muren op zich af komen, omdat ze geen bezoek mogen ontvangen, zegt Van Rooij. "De onzekerheid die zij ervaren en de afstand maken het zwaar."

Als oud jeugdzorgmedewerker doet mij dit pijn en ik maak mij zorgen. Ook al werk ik niet meer bij Bureau Jeugdzorg, begrijp ik deze gevoelens en zorgen de huidige medewerkers in deze sector.

Kinderen die het al moeilijk hadden in hun thuissituatie, hebben het nu moeilijker! De hele dag thuis zijn met je ‘ouders’, deze kinderen zagen school als afleiding van thuis, even geen geschreeuw aan je kop…rust en regelmaat…oja en huiswerk (wel minder zei een meisje tegen mij onderweg naar de crisisopvang, maar dit geeft mij afleiding, niet leuk, maar er even ‘uit’) en deze afleiding hebben ze door deze crisis niet. Zorgelijk, wat zal er nu door deze koppies gaan?

4 april
Trouw : Na de ic volgt vaak moeizaam herstel
Na drie weken in deze ‘intelligente-lockdown’ heb ik al een aardig baardje gekregen, ik begon op de eerste dag, uit respect voor medewerkers in de zorg die moesten doorwerken toen deze ‘intelligente-lockdown’ ons mooie land eigenlijk stil legde, en nu word het tijd om hem bij te gaan werken! Het bijwerken werd eraf scheren, nu heb ik weer een glad geschoren gezicht!

Mogen we straks weer knuffelen? Nu moet je sociale contacten zoveel mogelijk uit de weg gaan, handen schudden of ander lichamelijk contact is ‘verboden’, handen zoveel mogelijk wassen, anderhalve meter afstand van andere bewaren en alles doen om dit virus de baas te worden. Maar ik wil weer graag dichtbij een ander zijn, een kus geven, iemands hand schudden, gewoon iemand weer aanraken. Ja ik hunker er weer naar…na drie weken verlang ik weer naar een handdruk, dichtbij iemand zijn zonder te hoeven nadenken over of iemand wel de juiste afstand neemt. Nee echt dit namen we voor lief, maar nu verlang ik hier naar, omdat het in deze onzekere tijd het niet mag om verspreiding van dit virus tegen te gaan. Even een gedicht:

Verlangen
Verlangen naar liefde
Verlangen naar een arm om je heen
Verlangen naar warmte
Verlangen naar lieve woorden

Verlangen naar een ruzie
Verlangen naar passie
Verlangen naar schelden en vloeken
Verlangen naar gelukkig zijn

Maar als dat verlangen beantwoord wordt
Wat heb je dan nog?
Je blijft altijd verlangen
Verlangen naar meer


5 april

Zondag. Dat kun je wel zeggen nu, het is zonovergoten en het wordt een warme dag ook, lekkere dag om binnen te zitten (??), het moet wel, maar makkelijker word het met dit weer niet. Het klimaat stelt ons nu wel op de proef! Gaan mensen nu massaal naar buiten; naar de parken, meubelboulevards, het strand…en nemen ze zo een bewust risico op besmetting en wellicht anderen te besmetten? We zullen zien in het journaal en ook, al duurt het even (incubatietijd virus), in de cijfers van het RIVM.

Nu ik zo binnen zit, net als iedereen in deze tijd, valt het mij op dat er geen bezoek mag komen en we kunnen nu ook niet even bij elkaar op bezoek, dat veel met elkaar wordt gecommuniceerd. Meer zelfs vind ik en anders, veel nu via de digitale middelen die er in deze tijd zijn, gelukkig maar, want hoe moet het dan als we niet konden beeldbellen, videochatten, skypen een zo meer. Het lijkt er nu wel op of deze crisis, ondanks alle maatregelen die ons belemmerd elkaar te ontmoeten, ons heeft wakker geschud en ons meer laat communiceren met onze dierbaren. Voorheen namen we voor lief dat je naar ze toe kon wanneer je maar wou, maar nu dit niet meer kan/mag vinden we creatieve oplossingen om toch aan ons verlangen om elkaar te zien te voldoen. Zij het op afstand, maar  je voelt je ‘dichtbij’.

Zo even lekker eten, ik heb besteld bij een lokaal eettentje, ze komen het bezorgen…heerlijk kapsalon! Dit is lekker, maar men noemt het ook wel ‘de calorie-bom’! Nu had ik al moeite met mijn controle over mijn gewicht doordat hele dagen zit (fucking rolstoel) , maar deze crisis met de genomen maatregelen maakt het nog moeilijker; thuis blijven, niet op bezoek of bezoek ontvangen. Hierdoor raak ik een isolement, wat het makkelijker maakt om verslavingen (drank, eten, etc.) te ontwikkelen, hierdoor moet ik nog harder werken…het komt nu aan op wilskracht en doorzettingsvermogen en daar blijk ik gelukkig genoeg van te hebben, maar makkelijk is dit zeker niet!


6 april
Trouw : Testen, testen, testen, nu ook in Nederland
Nog enkele titels uit de krant vandaag: Als de mens in huis is, herovert het wild de stad, Met locatiegegevens het coronavirus te lijf (verontrustend, privacy?), Zie dit als een generale repetitie
Maandag, nieuwe week, nog steeds een ‘intelligente-lockdown’ , lekker weer, af en toe naar de achterplaats, lezen, computeren en ook nog gewoon alledaagse dingetjes zoal was en administratie.

Door deze crisis hebben sommige regeringsleiders/regeringen misbruik gemaakt van de ontstane situatie met het invoeren van maatregelen, ze zeggen dat het tijdelijk is tijdens deze situatie, maar wat is tijdelijk? Sommige landen/steden hebben noodtoestand, middels deze ‘noodwet’ geeft het regeringsleiders/regeringen of stadsbestuurders  meer macht en de privacy van de burgers komt in het geding. Kijk naar Hongarije waar de huidige president een ‘noodwet’ door het parlement heeft gekregen dat hem dictatoriale bevoegdheden geeft! En dit onder het mom om dit virus maar onder controle te krijgen…echt?!
Hoe houd ik dit vol? Wat maakt het dat ik volhard? Heb ik iets waarvoor ik hier inspiratie en kracht uit put? Voor de hand ligt dat ik nu zeg; mijn zoon en zijn gezin, dat is het ook zeker, maar ook veel andere dingen die mij inspireren. Alleen al het feit dat ik niet de enige ben, dat wij (Nederlanders, Europeanen en andere Wereldbewoners) met ons allen hier tegen ‘strijden’, dat er allerlei creatieve dingen ontstaan in de tijd van ‘social distancing’ toch dichtbij elkaar bent; ook al kun je alleen maar iemand zien, maar dit is sociaal, en zo zijn er nog tal van dingen die mij inspireren dit vol te houden; muziek, films, series, een goed boek, mijn medebewoners , etc.
Ik hoorde gisteravond het woord ‘isomentaliteit’ in een podcast “besmettelijke teksten” van de Eindhovense stadsdichter Iris Penning.

7 april
Trouw : De Europese solidariteit wordt bij elkaar geharkt
Nu tijdens deze crisis, die veel erger is dan de financiële crisis, kan Europa het gewoon niet veroorloven om samen te werken om deze crisis door te komen! Wil men als EU overleven moeten we met alle landen die willen samenwerken en die dat niet wil…eruit knikkeren!  Solidariteit werk alleen als men bereid is tot samenwerking, verschillende opvattingen dus opzij zetten, onderlinge dogma’s en tegenstrijdigheden aan de kant zetten (tijdelijk)! Alles op de gezondheid van het Europese volk!



Om 19:00 weer een persconferentie:
De weg terug naar een "normale" samenleving na de coronacrisis zal stap voor stap gaan. Het is een zaak van lange adem, zei premier Rutte. "Mijn hoofdboodschap is: hou vol en blijf zo veel mogelijk thuis", zei Rutte. "De cijfers laten voorzichtig zien dat de maatregelen werken. Het risico is dat mensen denken dat we er wel wat losser mee om kunnen gaan. Een grotere fout kunnen we niet maken. Dan doen we alles in no-time teniet." "Ik was echt trots op ons land. De regels werden ondanks het mooie weer in acht genomen." Ook het komend paasweekend wil hij dat Nederlanders zo weinig mogelijk de deur uit gaan. "Ik doe een beroep op iedereen om Pasen dit jaar thuis of dicht bij huis te vieren." De premier doet opnieuw een oproep aan Nederlanders om niet losser met de regels om te gaan. "Een grotere fout kunnen we niet maken. Anders is alles in no time tenietgedaan. Hou dit vol." Hij zegt dat iedereen zo veel mogelijk moet thuisblijven, ook met Pasen.

8 april
Trouw : Kabinet stuurt voorzichtig de blik voorbij de crisis
Ook uit de krant: Het kabinet denkt na over de weg uit de coronacrisis. Die wordt zeer complex, duur en tijdrovend. Echt normaal zal ook het niet snel weer worden volgens de premier, die in de wereld-van-voor-het-virus het credo 'normaal doen' hanteerde. Rutte roept daarom instellingen, bedrijven en scholen op mee te doen in de zoektocht naar het nieuwe normaal, de 'anderhalve-meter- samenleving'. "Denk erover na. Wat betekent het voor jouw organisatie, voor je winkel, of voor je bioscoop?" 
Premier Rutte roept het land op mee te denken over een 'anderhalvemetersamenleving'
Het RIVM wil inzetten op breder testen en op technologie om de pandemie te bestrijden
Een versoepeling van de lockdown komt niet voor 21 april
1 ½ meter-samenleving hoe ziet dit er in hemelsnaam uit? Moeten we in restaurant, terrasbezoek, bioscopen of het theater altijd 1 ½ meter uit elkaar zitten? Dit betekend nogal wat en dan festivals en concerten; nooit meer hossende mensen op een kluitje? Ik kan mij niet voorstellen hoe dit allemaal gaat werken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Echte Liefde?

Bij   echte liefde kun je elkaar laten gaan, zonder ruzie… En dat hebben Thekla en ik gedaan, ze heeft een andere partner gekregen..   De hersenbloeding die ik heb gehad heeft er voor gezorgd dat wij geen volwaardige partners meer zijn. Ik ben zeker niet boos op haar, ik ben meer boos op die hersenbloeding. Ik neem haar niets kwalijk, we delen het mooiste dat er is…een kind. Thekla weet dat ik altijd van haar zal houden. Thomas is het bewijs van onze liefde.   Als dat ventje er niet was geweest, was het allemaal anders gelopen. Hij verbind ons…voor altijd en daar zijn wij blij om…echte liefde dus. Bij echte liefde geef je elkaar ruimte…ik woon in Kampen, zij in Zwolle…ruimte genoeg dacht ik zo, maar ik bedoel het   anders. Ruimte om haar eigen leven te leiden, hoe moeilijk dat voor mij ook is. Ruimte om anderen te ontmoeten.   Liefde gaat verder dan samen zijn, samen wonen, samen verplichtingen aan gaan, muzieksmaak, literatuursmaak, vakanties, etc. Liefde is een gevoel, een gevoel va

HJERNESKADE

Februari 1 Februari…Vandaag naar Zwolle, mijn zonnetje zien, eigenlijk zonnetjes, want ik kan het met hun allemaal prima vinden, maar mijn zoon is echt mijn zonnetje. De dochter van hun, zijn zusje, is ook een zonnetje, maar hun zonnetje, zij laat mijn dag wel stralen, maar niet zo als mijn zoon (ook normaal). Puberen dat doet hij, ik maak hem maar 1 x in de week mee dus ik merk het niet zo veel, maar soms zie je echt puber-gedrag. En dit is zeker niet erg, wat ik wel erg vind is dat ik hem maar eens per week zie, zou ik wel meer willen, maar hoe? 2 Februari… Vanmorgen visite van een lieve vriendin die ik 4 jaar geleden bij ‘toeval’ in de Isala ziekenhuis met spoed (midden in bevalling)   tegenkwam. Gelijk kwamen bij mij herinneringen naar boven van ons bij de Studentenvereniging, bier zuipend, lachend en zingend! Eigenlijk vond ik haar toen wel leuk, stiekem, niet naar gehandeld want ik werd in die tijd verstandig. Ik was in die tijd verzot op mijn ex nu en zij had zo

VERDRIETIG?

Ik verdrietig? Ik ben mijn huis, vriendin, werk, auto en sommige vrienden kwijt. Veel kwijtgeraakt, heb ik daarom verdriet? Ja, soms zeker wel. Tranen vloeien dan rijkelijk… Bij het horen van de bepaalde liedjes van bijvoorbeeld Acda en de Munnik, Spinvis, the Doors, Lenny Kravitz om er maar een paar te noemen. Herinneringen die bepaalde emoties oproepen? Heb ik ook; muziek bijvoorbeeld… De eerste keer weg met Thekla naar Noordwijk aan Zee, ons nummer toen “Het regent zonnestralen” van Acda en de Munnik. En het nummer van Van Dik Hout “Laat het los” samen met Joyce het keihard meezingen aan de bar in het Beugeltje. Skik met “Op fietse” de omgeving waar hij over zingt dan ken ik en vele stukken heb ik ook gefietst. Als puber…als ik boos was op mijn moeder ofzo draaide ik vaak de Heideroosjes “Tering tyfus Takketrut” Zo zijn er nog veel meer te noemen. Wat zegt Wikipedia over verdriet: Verdriet Verdriet of droefenis is een emotie waardoor mensen en dieren kunnen uitdrukk